660 121 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Nja, nu anar jag ju att du är sarkastisk, men det låter inte som att det är en rimlig lösning, även om det såklart är tekniskt möjligt...blackarrow skrev:
Kommer det en global kryptovaluta, som backas av ett flertal (seriösa) stater så kanske, kanske en variant av digital euro, men samtidigt så är ju själva "miningen" rätt poänglös om man inte behöver den distribuerade hanteringen av blockkedjan...
Fast det där resonemanget är ju också lite löjligt åt det andra hållet.D djac skrev:
Problemet med vind- respektive solkraft är inte att en enskild anläggning eventuellt inte producerar, utan att alla anläggningar i ett större område samvarierar så att de antingen producerar jävligt bra eller jävligt dåligt.
Dock är "ibland går den ibland inte" ett argument mot att bygga allt större kärnkraftverk, eftersom det gör att bortfallet vid de oundvikliga stillestånden blir betydligt mer kännbara.
Vind samvarierar lite typ hela Götaland eller Svealand. Lyckligtvis löser ett bra elnät som Sveriges det lilla problemet.K krfsm skrev:Fast det där resonemanget är ju också lite löjligt åt det andra hållet.
Problemet med vind- respektive solkraft är inte att en enskild anläggning eventuellt inte producerar, utan att alla anläggningar i ett större område samvarierar så att de antingen producerar jävligt bra eller jävligt dåligt.
Dock är "ibland går den ibland inte" ett argument mot att bygga allt större kärnkraftverk, eftersom det gör att bortfallet vid de oundvikliga stillestånden blir betydligt mer kännbara.
Man måste förstås titta på enskilda energislag och hur de påverkar helheten, och planera för framtiden.D djac skrev:
Men jag har aldrig hört att man skulle behöva komplettera kärnkraftsproduktionen med gasturbiner.
Inte i Sverige i alla fall.
Däremot har man kompletterat vattenkraftverk med batterier.
Visst låter det konstigt. Vattenkraften som är så bra på att reglera produktionen.
Ja, jag tror att diversifiering kommer vara fortsatt viktig och att ekonomin kommer styra, så billigast tillräckliga elproduktion kommer vara melodin.K krfsm skrev:Fast det där resonemanget är ju också lite löjligt åt det andra hållet.
Sverige är ju lyckligt lottat med vår vattenkraft, att man inte behöver ha något vid sidan av kärnkraft är ju fel, vi har reservkraft, inklusive gasturbiner, i Sverige också och vi har kablar till andra länder som vi både kan exportera och importera i.blackarrow skrev:
Man måste förstås titta på enskilda energislag och hur de påverkar helheten, och planera för framtiden.
Men jag har aldrig hört att man skulle behöva komplettera kärnkraftsproduktionen med gasturbiner.
Visst låter det konstigt. Vattenkraften som är så bra på att reglera produktionen.
Fast diversifiering brukar ofta följas av perioder med renodling och fokusering på kärnverksamheten.D djac skrev:
Så kärnkraften behöver gasturbiner som komplement men sol och vindkraft kan använda vattenkraften?D djac skrev:
Eller har stora vindkraftsparker gasturbiner?
Ja , hur skulle elmarknaden sett ut om vi inte haft kablar att exportera vindkraftselen genom.
Är det ens tekniskt möjligt?Dan_Johansson skrev:
Värdet på kryptovaluta ligger väl iofs i det kapital och den energi som gick åt för att ”vinna en kryptohash”, men skalar det?
Det produceras inte mer kryptopengar för att man tillför mer energi. De blir bara en omfördelning från övriga ”gruvors produktion” som då sjunker.
Problem numerotvå är den investering i krypomaskiner som inte ska köras hela tiden utan bara vid låga elpriser.
Hur lönsamma blir dessa?
Det är en helt annan fråga. Vad ska backa upp en valutas värde?Dan_Johansson skrev:
En nations ekonomi, flera?
Ur energi och miljöhänseende är krypto miljöförstörande.
För att betalningstransaktioner är dagens kryptovalutor väldigt ineffektiva.
Jag har aldrig sett någon förklara vår elproduktion på det sättet, dvs att man hårt parar två enheter och säger att denna är backup för den, min uppfattning är att det ses som en helhet och att det är till stor del cykliskt, så man hamnar nog helt fel om man vandrar för långt ut i det spåret men diversifieringen är väl svaret ändå.blackarrow skrev:
Fast diversifiering brukar ofta följas av perioder med renodling och fokusering på kärnverksamheten.
Så kärnkraften behöver gasturbiner som komplement men sol och vindkraft kan använda vattenkraften?
Eller har stora vindkraftsparker gasturbiner?
Ja , hur skulle elmarknaden sett ut om vi inte haft kablar att exportera vindkraftselen genom.
Det är många här som är negativa till sammankopplingen mellan länder men jag har nog landat i att den är rimlig, mest eftersom alternativet är sämre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Nej, exakt, det låter inte rimligt. Då tror jag mer på vätgasproduktion, eller något annat som vi inte sett än ...blackarrow skrev:
Är det ens tekniskt möjligt?
Värdet på kryptovaluta ligger väl iofs i det kapital och den energi som gick åt för att ”vinna en kryptohash”, men skalar det?
Det produceras inte mer kryptopengar för att man tillför mer energi. De blir bara en omfördelning från övriga ”gruvors produktion” som då sjunker.
Problem numerotvå är den investering i krypomaskiner som inte ska köras hela tiden utan bara vid låga elpriser.
Hur lönsamma blir dessa?
Det är en helt annan fråga. Vad ska backa upp en valutas värde?
En nations ekonomi, flera?
Ur energi och miljöhänseende är krypto miljöförstörande.
För att betalningstransaktioner är dagens kryptovalutor väldigt ineffektiva.
Jag orkar inte längre argumentera i from av fakta, för de som hävdar att sol och vind fungerar till allt bara man har batterier, de lyssnar inte till fakta och de bryr sig uppenbarligen inte om vad elen kommer att kosta.D daVinci skrev:
Jag fick häromdagen läsa i denna tråden att Tyskland minsann kan öka vind och sol mycket mer än vad vi kan göra, naturligtvis kan de göra det - de har ju fossil el att ta till när det inte blåser eller solen inte skiner.
Så lösningen för Sverige är uppenbarligen att vi skall börja bygga kraftverk för fossila bränslen för att kunna producera el när vind och sol inte producerar. Eller vad är din lösning på det problemet?
Jag menar ändå att de är detD djac skrev:
”Marginalprissättning innebär att priset sätts baserat på kostnaden för den dyraste elproduktionen som behövs för att möta den totala efterfrågan under en given timme på dagen (i ett specifikt område där elen kan flöda relativt fritt utan större begränsningar)
Det är ju bara vi som kan använda en massa vattenkraft till reglerkraft. Alla andra länder kör ju fossilt för reglering. Om inte vinden blåser på natten.blackarrow skrev:
Man måste förstås titta på enskilda energislag och hur de påverkar helheten, och planera för framtiden.
Och vår vattenkraft räcker inte riktigt till ibland, så då måste vi importera. Eller egentligen är det kablarna som inte riktigt räcker till om man skall vara noggrann.K karlmb skrev:
Sedan är det definitivt så att vattenkraften inte räcker till, och inte heller kablarna, med den förväntade elektrifieringen av basindustrin. Så vi behöver mer kraftproduktion. Och denna kraftproduktion behövs i södra änden av landet. Den skall dessutom fungera under kalla dagar när det varken blåser eller är särskilt mycket sol. Så det är där vi har grundförutsättningen som driver regeringen mot kärnkraft. Det finns andra alternativ (vind+sol+pumpkraft exempelvis, men en del driver också på för vätgas, men inget av de alternativ som diskuteras är särskilt billigt).