804 959 läst ·
22 097 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vad är det med solpaneler som gör att det är bättre för staten att satsa pengar på dessa än att använda dem pengarna till annat?D djac skrev:
- att de ger el när inte andra energikällor fungerar? De fungerar istället som sämst när behovet är som störst.
- att det inte går att producera solelenergi med lönsamhet utan bidrag? Med tanke på,alla kommersiella solparker som inte har fått bidrag så går det uppenbarligen.
- att de ökar lönsamheten på andra energikällor? Nej, de minskar lönsamheten på andra energikällor, dvs man ger bidrag för att minska lönsamheten på vind, vatten och kärnkraft. Inte mycket, men det gör man.
- att man ökar hushållens självförsörjande? Nej, iom att de inte fungerar när de behövs som mest så löser de inte det behovet heller.
Jag kan hålla på ett tag med att lista argument som jag hört som inte stämmer.
Edit: det enda argument som svenska staten har använt sig av som jag köper, det är att det ökar konsumenternas medvetenhet om användningen av energi. Men det är en väldigt dyr sponsring av väldigt få...
Nä, det håller jag med om, nu bytte du spår, jag anser att pengarna borde läggas på utbildning, det är mest strategiskt.pacman42 skrev:
Vad är det med solpaneler som gör att det är bättre för staten att satsa pengar på dessa än att använda dem pengarna till annat?
- att de ger el när inte andra energikällor fungerar? De fungerar istället som sämst när behovet är som störst.
- att det inte går att producera solelenergi med lönsamhet utan bidrag? Med tanke på,alla kommersiella solparker som inte har fått bidrag så går det uppenbarligen.
- att de ökar lönsamheten på andra energikällor? Nej, de minskar lönsamheten på andra energikällor, dvs man ger bidrag för att minska lönsamheten på vind, vatten och kärnkraft. Inte mycket, men det gör man.
- att man ökar hushållens självförsörjande? Nej, iom att de inte fungerar när de behövs som mest så löser de inte det behovet heller.
Resten är som bäst fel men är tydlig propaganda, sammansatt av någon med ett tydligt mål.
Att gå ut med massiva stöd på bred front känns rätt tvivelaktigt oavsett.S Snikholt skrev:
Om man främst tänker att Vattenfall ska bygga SMR så borde det räcka med att skruva ner avkastningsförväntningarna. Vattenfall delar ju ut en bunt miljarder till staten varje år, vilket borde räcka till att bygga en första SMR utan problem. Blir den första olidligt dyr kanske man inte ska bygga fler.
Men regeringen jobbar ju inte så eftersom de vill ordna något som inte MP kan torpedera.
Andra kul grejer de kan göra är att satsa mer på att underlätta reglerna samtidigt som man tar bort ansökningskostnaden. På skalan över statsstöd är ändå "staten betalar för sina egna kontroller" ett rätt så milt stöd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det är väl inte svårare än att du radikaliserats på gamla dagar. Konstigare saker har hänt.D djac skrev:
Sen har vi ju varit i det här kaninhålet förr. Jag vill ha kärnkraft för att det är klimatmässigt bra och säkerhetspolitiskt klokt. Du vill ha grön el (ett fint pr-mässigt uttryck, men etablerat, så låt oss använda det ändå) av samma klimatskäl och vad du nu anför mer (grönhet/tid/ekonomi/whatnot).
Att det är den konfliktlinje som diskuteras snarare än hur vi gör oss (EU+kompisar) fria från ryssen och fossilkraften tycker jag är sorgligt, men jag har ingen lösning på det.
Ger solpaneler el när den inte behövs, mitt i natten?pacman42 skrev:
Vad är det med solpaneler som gör att det är bättre för staten att satsa pengar på dessa än att använda dem pengarna till annat?
Edit: det enda argument som svenska staten har använt sig av som jag köper, det är att det ökar konsumenternas medvetenhet om användningen av energi. Men det är en väldigt dyr sponsring av väldigt få...
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Har du så svaga argument att du aktivt måste missförstå motparten?K karlmb skrev:
Naturligtvis förstår du att det som menas är att vi har en säsongsvis varierande efterfrågan och att svensk solel inte levererar när efterfrågan är som störst – på vintern – utan bara när den är låg – på sommaren.
Så uttrycks det ibland men det är fel, man är inte radikaliserad för att man inte delar värderingar med den kristna extremhögern, det är tvärtom, även om USAs president påstår så varje dag.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl inte svårare än att du radikaliserats på gamla dagar. Konstigare saker har hänt.
Sen har vi ju varit i det här kaninhålet förr. Jag vill ha kärnkraft för att det är klimatmässigt bra och säkerhetspolitiskt klokt. Du vill ha grön el (ett fint pr-mässigt uttryck, men etablerat, så låt oss använda det ändå) av samma klimatskäl och vad du nu anför mer (grönhet/tid/ekonomi/whatnot).
Att det är den konfliktlinje som diskuteras snarare än hur vi gör oss (EU+kompisar) fria från ryssen och fossilkraften tycker jag är sorgligt, men jag har ingen lösning på det.
Men tillbaks till elproduktionen, du vet att min "linje" inte går där, jag känner såklart till att det finns en sån uppdelning men min linje, som vi pratat om förr, går vid brunt, dvs fossilt. Om kärnkraft så gissar jag att den fortfarande behövs, exakt hur mycket och när kan jag inte definiera men den är dyr och det är anledningen till att man inte gödslar med den.
Du vet också, det är jag säker på, att jag anser att vi ska skala ner subventionerna, inte öka dem och att jag anser att det är ett bättre sätt att möjliggöra kärnkraft ur ett ekonomiskt perspektiv än ständigt ökande subventioner till konkurrerande tekniker, varav några är direkt skadliga för mänskligheten.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Jag är ateist, så ditt förhållande till den kristna extremhögern bekommer mig inte. Radikaliserad kan man vara i många riktningar oberoende av vad andra tycker.D djac skrev:
Edit: Jag är själv långt från mainstream i många frågor och ser inget principiellt fel med att vara radikal, men det gör ofta att man får svårt för vissa andra positioner, det får man leva med och vara medveten om.
Redigerat:
Det är ju för att påståendet är tramsigt, man får leva rätt speciellt för att bara använda el på vintern.Nötegårdsgubben skrev:
Man kan ju använda elpriset som en indikation på produktion i förhållande till förväntad konsumtion och detta varierar rätt kraftigt även under perioden då jag har ett överskott som jag vill sälja, mitt genomsnitt på såld el i år, som förmodligen kommer att öka, är 48 öre, detta är utan moms och annat. Så någon har använt el och varit beredd att betala för den.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Ja, det vet jag. Men jag upplever också att du är naiv i förhållande till världens realiteter, och jag tror inte att den hoppfulla linje du driver om sol och vind leder till ditt mål.D djac skrev:
Det kan jag acceptera, för det är ju det vi får erkänna att vi gör här, tror, eller gissar, även om några uttrycker sina gissningar som fakta.Nötegårdsgubben skrev:
Vi får väl se, jag behåller ändå min åsikt att om det fossila inte varit så billigt så hade annat kunnat flytta fram sina positioner, och "annat" anser jag är bättre än fossilt, som är sämst (det sista fakta).
jag gissar att denne någon är du själv, dvs du har ansträngt dig för att sälja så lite som möjligt när elen varit billig genom att konsumera den själv eller fylla batterier.D djac skrev:Man kan ju använda elpriset som en indikation på produktion i förhållande till förväntad konsumtion och detta varierar rätt kraftigt även under perioden då jag har ett överskott som jag vill sälja, mitt genomsnitt på såld el i år, som förmodligen kommer att öka, är 48 öre, detta är utan moms och annat. Så någon har använt el och varit beredd att betala för den.
Vilket i sig inte motsäger ditt argument. Menar bara att dina siffror för såld el inte nödvändigtvis speglar hur det ser ut i stort.
Ja men så är det, jag är ju Tibberkund och använder deras styrningar och lite egna val på det.S Snikholt skrev:jag gissar att denne någon är du själv, dvs du har ansträngt dig för att sälja så lite som möjligt när elen varit billig genom att konsumera den själv eller fylla batterier.
Vilket i sig inte motsäger ditt argument. Menar bara att dina siffror för såld el inte nödvändigtvis speglar hur det ser ut i stort.
Jag delar bara mina egna data, verkligheten vinner alltid över fiktion, det dras fram så mycket teoretiska scenarier och fantasier här ändå.
Det är ju samma med köpt el, man kan inte bara ta ett genomsnitt på timpriserna för så lever ju ingen, snittpriserna blir ju alltid något individuella på bägge hållen.