Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller ska företagen få el subventionerad?
App app app, så får man inte göra! Då kommer EU och ger oss på tafsen för olagliga stöd.

D
K krfsm skrev:
App app app, så får man inte göra! Då kommer EU och ger oss på tafsen för olagliga stöd.
Som tur är, annars hade vi nog gått full USSR vid det här laget.

S
Ptja vi kan väl gå ur EU 😅 20 miljarder kostar det väl oss på ett ungefär att vara med där. Då kan vi subventionera el till pöbeln..
Och slippa en massa andra pålagor.

(Jaja vi tjänar ju på det med handeln osv. osv. Fri rörlighet Bla bla bla)

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är faktiskt ett tillfälle när EU gör något bra.

(Och det var för att svenska regeringen behövde en förmyndare som många röstade ja till EU när det begav sig. Dom såg med fasa på vad man ställt till med i sverige under 80-talet).

• Gilla
djac
  • Laddar…
Lite utblick:

Danmark som har snorhög elskatt pratar om att sänka den med 95%
https://www.nyteknik.se/energi/danm...cent-tusenlappar-tillbaka-i-planboken/4384094

Luftskepp med vindturbiner genererar el på 1500 meters höjd.
(Jag är övertygad om att elhatarna kommer använda kommunalt veto mot sådana här också. Dom kan ju ana en vajer och elkabel).
https://www.nyteknik.se/energi/luft...leverera-strom-fran-1-500-meters-hojd/4385457

Norsk rapport prognosticerar kraftigt prisras på havsbaserad vindkraft.
Nere på 0.4 NOK 2035. Omogen teknik nu. Kraftiga kostnadsreduktioner möjliga.
Vattenkraften är på 0.2 NOK, solel på 0.3 NOK. Landbaserad vindkraft på 0.35 NOK.

https://www.nyteknik.se/energi/nors...s-pa-flytande-havsvindkraft-till-2035/4382877

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går sådär med omställningen i energiproduktion för tyskarna. Detta drabbar ju oss också, främst SE4 men delvis SE3 också.
Du tänker på minuspriserna på el som importeras därifrån oftare och oftare.

D daVinci skrev:
Det kan man tycka om man har solpaneler - ja. Eller höga energipriser som inträffar på vintern, om det är då man tycker att det är ett problem. Det beror på när man förbrukar eller producerar el i sitt hushåll.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Tyskland behöver 71 nya gaskraftverk – hårt bakslag för Energiewende | ENERGInyheter.se
[länk]

Det går sådär med omställningen i energiproduktion för tyskarna. Detta drabbar ju oss också, främst SE4 men delvis SE3 också.
Så där går det när man låter känslor styra.
Att Tyskland av alla länder..... kanske ligger mer bakom men om man utgår från att det var Fukushima som var triggern så förefaller det ännu mer vansinnigt.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Är minuspriser tecken på en marknad i balans - eller något annat?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Luftskepp med vindturbiner genererar el på 1500 meters höjd.
(Jag är övertygad om att elhatarna kommer använda kommunalt veto mot sådana här också. Dom kan ju ana en vajer och elkabel).
[länk]

Norsk rapport prognosticerar kraftigt prisras på havsbaserad vindkraft.
Nere på 0.4 NOK 2035. Omogen teknik nu. Kraftiga kostnadsreduktioner möjliga.
Vattenkraften är på 0.2 NOK, solel på 0.3 NOK. Landbaserad vindkraft på 0.35 NOK.

[länk]
Tror du ens på det där själv?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Tror du ens på det där själv?
Mycket av det vi använder dagligen idag var för inte så länge sedan otroligt, detta skulle inte på långa vägar vara det häftigaste som uppfunnits. Jag utesluter inte att vi kommer se ännu mer oväntade lösningar inom området.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Så där går det när man låter känslor styra.
Att Tyskland av alla länder..... kanske ligger mer bakom men om man utgår från att det var Fukushima som var triggern så förefaller det ännu mer vansinnigt.
Väl värt är att känna till att Sovjetunionen finansierade stora delar av den tyska gröna rörelsen som ett led i sin subversionskampanj mot det fientliga Västeuropa. Ur deras synpunkt väl investerade pengar.
Tyskland går allt mer mot att avindustrialiseras men från politikernas sida hörs ingen oro, Wir schaffen das...

• Gilla
  • Arg
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Mycket av det vi använder dagligen idag var för inte så länge sedan otroligt, detta skulle inte på långa vägar vara det häftigaste som uppfunnits. Jag utesluter inte att vi kommer se ännu mer oväntade lösningar inom området.
Jojo, men nu syftade jag på två teknikerna som stod i artikeln.
Inget annat.

D
S Snikholt skrev:
Jojo, men nu syftade jag på två teknikerna som stod i artikeln.
Inget annat.
Det kan väl hända, som sagt så är jag rätt övertygad om att något annat än det vi ser idag kommer att dyka upp, förmodligen förr än senare. Sen är det sällan något inte förändras, under utvecklingen tenderar saker att byta skepnad så det kanske inte blir exakt så men att delar av detta återfinns i någon annan ny lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.