Mikael_L
Dessa företag har monopol, dessutom på en vara som nästan ingen alls anser sig kunna avstå ifrån.

Självklart nyttjar de sin starka ställning till att, rent affärsmässigt, maximera sina vinster.

Lysande affärsidé att skippa underhåll och utbyggnader av elnätet för att istället göra aktieutdelningar och/eller skicka pengar till ägarbolaget.
Sen gråta hos EI och meddela att de har sådana stora upprustningsbehov för sina elnät, ja de kommer behöva ytterligare 1000 miljarder kronor extra under de kommande åren, som elkunderna ska få betala.

Sen är jag 100% säker på att det förekommer en enormt massa kreativ bokföring, så vinster försvinner i räntesnurror eller annat, så att ökande intäktsramar inte kan ifrågasättas.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F
Ska bli spännande vad som händer när Aurora Line till Finland är klar i år.
2000 extra MW som kan exporteras från SE1 och SE2.

Lär påverka priset en hel del?

F fixarmicke skrev:
Ska bli spännande vad som händer när Aurora Line till Finland är klar i år.
2000 extra MW som kan exporteras från SE1 och SE2.

Lär påverka priset en hel del?
Kanske, kanske inte. Kanske sänker priset i SE3...

Mikael_L
Det kan bli en väg för el producerad i SE1 att fraktas till SE3.
Att Finland blir ett transitland, som Sverige länge har varit mellan ett par Norska elområden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, kanske inte. Kanske sänker priset i SE3...
Då Finland har högre priser generellt borde mer export kunna gå dit och därmed höja priset i SE2 och SE3?

Mikael_L
Ja får Finland (och ev SE3) generellt lite lägre elpriser så borde det innebära något högre elpris i SE1.

Men det är lite vanskligt att gissa både elflöden och prisbildning, framförallt det sista.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessa företag har monopol, dessutom på en vara som nästan ingen alls anser sig kunna avstå ifrån.

Självklart nyttjar de sin starka ställning till att, rent affärsmässigt, maximera sina vinster.

Lysande affärsidé att skippa underhåll och utbyggnader av elnätet för att istället göra aktieutdelningar och/eller skicka pengar till ägarbolaget.
Sen gråta hos EI och meddela att de har sådana stora upprustningsbehov för sina elnät, ja de kommer behöva ytterligare 1000 miljarder kronor extra under de kommande åren, som elkunderna ska få betala.

Sen är jag 100% säker på att det förekommer en enormt massa kreativ bokföring, så vinster försvinner i räntesnurror eller annat, så att ökande intäktsramar inte kan ifrågasättas.
Jag skulle säga att att det nästan vore oetiskt mot aktieägarna att inte göra så, det ligger pengar på bordet och det är din skyldighet att se till att ta så mycket som möjligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Är det Svenska Kraftnät AB du beskriver?

Tvivlar dock att dom gör så. Där handlar det väl mer om att dom inte har några incitament att förbättra något. Varför skulle dom göra det?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle vara mycket värre i vårt samhälle ifall det fanns fler monopol.

Över hela året sett så betalar jag betydligt mer i elskatt och avgifter till nätägaren än vad elen kostar.
Elen står nog för inte ens 1/3 av den totala kostnaden.

Ojojoj, vad jag längtar tills jag kan gå offgrid (om det nån gång blir möjligt).
Det är ju exakt detta som är problemet. Det spelar ingen roll om elen kostar 50 öre/kwh eller 2 kr/kwh, skillnaden blir minimal eftersom nätavgifter och skatter står för den stora delen och är tämligen fast.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojojoj, vad jag längtar tills jag kan gå offgrid (om det nån gång blir möjligt).
Det kan du göra redan nu.

Du bara köper ett ödetorp och flyttar till, och har ingen el inkopplad. Och eldar med ved och hämtar vatten i brunnen. Och lever som man gjorde på 1930-talet. Mina föräldrar hade ingen el när dom var barn.

Men givet hur få som faktiskt gör detta så verkar det som den överväldigande majoriteten vill ha tillväxt. Även om dom slirar på att medge det.

D
D daVinci skrev:
Det kan du göra redan nu.

Du bara köper ett ödetorp och flyttar till, och har ingen el inkopplad. Och eldar med ved och hämtar vatten i brunnen. Och lever som man gjorde på 1930-talet. Mina föräldrar hade ingen el när dom var barn.

Men givet hur få som faktiskt gör detta så verkar det som den överväldigande majoriteten vill ha tillväxt. Även om dom slirar på att medge det.
Hur skulle mitt, eller Mikaels, avhopp från elnätet kunna stoppa tillväxten (som vi ändå inte är intresserade av i Sverige)? Sen är det inte så jag tänker mig en modern off grid-lösning.

S Slarvpellen skrev:
Det är ju exakt detta som är problemet. Det spelar ingen roll om elen kostar 50 öre/kwh eller 2 kr/kwh, skillnaden blir minimal eftersom nätavgifter och skatter står för den stora delen och är tämligen fast.
Hit tänker du nu?

Utgår du från din egna låga konsumtions så kanske det stämmer
Utgår du däremot från de som har liiite högre ,konsumtion så har du definitivt fel!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur skulle mitt, eller Mikaels, avhopp från elnätet kunna stoppa tillväxten (som vi ändå inte är intresserade av i Sverige)? Sen är det inte så jag tänker mig en modern off grid-lösning.
Var det inte uppenbart att det i så fall var NI som var negativa till tillväxt, och ville leva som om det inte hade varit någon tillväxt.

NI tar alltså konsekvensen av ERT ställningstagande mot tillväxt.

Det handlade inte om något diktatoriskt där NI skulle tvinga på andra avsaknad av tillväxt.

https://omniekonomi.se/svenskar-tar-smallen-nar-norge-infor-fastpris-pa-el/a/nypAkm

Från 1 oktober kan norska hushåll teckna avtal om ett fast elpris på 40 öre per kilowattimme. De så kallade Norgepriserna väntas öka förbrukningen och därmed driva upp elpriserna i angränsande områden framför allt i södra Sverige.

– Incitamentet till att spara eller förskjuta sin konsumtion till andra timmar, den försvinner ju helt och hållet, säger Bixias elanalytiker Johan Sigvardsson till TT.
Fastprisavtal leder ju till att kunderna inte bryr sig när dom förbrukar. Men i normalfallet leder ju det till höga priser på fastprisavtalen. Kostnaderna skall ju betalas.

Men här verkar man skicka räkningen till någon annan.
För nog är väl Nordpool-priserna högre i Norge. I NO5 är dom väl låga men detta verkar gälla hela Norge.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Var det inte uppenbart att det i så fall var NI som var negativa till tillväxt, och ville leva som om det inte hade varit någon tillväxt.

NI tar alltså konsekvensen av ERT ställningstagande mot tillväxt.

Det handlade inte om något diktatoriskt där NI skulle tvinga på andra avsaknad av tillväxt.
Aha, ja men min tillväxt beror inte på min elanslutning öht, men visst hade det varit roligt med en off-grid-lösning, bara rädd för att det hade inneburit mycket pill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.