S
Om vi struntar i SE4 så ser Sveriges elproduktion riktigt bra ut.

S Snikholt skrev:
Om vi struntar i SE4 så ser Sveriges elproduktion riktigt bra ut.
Kan man inte göra som Trump!
Flyta lite på gränserna för elområde? Om man flyttar gränsen SE3-SE4 något mil norrut så löser det sig med 3 kärnkraftverk l SE4, tyvärr var där också 6 kärnkraftverk till som är nerlagda varav minst 3 av dom var uppdaterade för 20 år till.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Dagar som denna, när sol och vind levererar dåligt så borde ju även de största kärnkraftsmotståndarna vara glada över våra reaktorer som fortfarande är i drift.
Jag är ju glad över dom varenda dag.

Men just ja, jag faller ju inte ens in i kategorin "kärnkraftsmotståndare" så jag var ju inte alls adresserad. :)

Fast jag skulle ju bli riktigt till mig ifall det var breeders.
Drömma kan man väl få göra...?

• Älska
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ju glad över dom varenda dag.

Men just ja, jag faller ju inte ens in i kategorin "kärnkraftsmotståndare" så jag var ju inte alls adresserad. :)

Fast jag skulle ju bli riktigt till mig ifall det var breeders.
Drömma kan man väl få göra...?
Det skulle väl vara på samma sätt som jag är Aston Martin Valkyrie-motståndare då.. haha

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
🙂 man kanske gör bäst i att inte yttra sig…
Och det borde nog dessa utredare också göra tills de har kommit fram till något konkret.
REE (Red Elecrtica) och ENTSOe mfl presenterar väl bra rapporter allt eftersom de samlat in och analyserat data.🧐

Sen är de väl vinklade utifrån egenintresse att skylla på någon annan.
Tänker då främst på statliga utredningar som presenteras av ministrar/politiker som har sin agenda.
REE vill säker skylla på anslutna elproducenter, medan producenterna skyller på stamnätsoperatören och dess ansvar.

Men att peka ut den ensamt utlösande faktorn ska man nog vara försiktig med.
Om inte om hade funnits…

De man kan göra är väl att analysera alla fenomen och händelser.
Sen får man titta på vilka händelser stamnätet ska tåla och se vad som brast i tråkiga rutiner, inställningar/konfigurationer eller åtgärder som ledde fram till händelsen som gjorde att det som hände hände… 🤔😳

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
HA !!!
Payback time !!!!

idag, under flera timmar, så har Sverige haft något lite högre elpriser än kontinental-europa.

ÄNTLIGEN fick vi sätta priset år danskjävlarna och tyskrackarna, inte som nästan alltid annars, vi exporterar el men importerar priset.

Men det krävdes tre st nedstängda reaktorer (54% av installerad effekt borta) samt extremt dåligt med vind (idag har vår vindkraft gett endast ca 1GW, dvs som en kärnreaktor)

Så vi har faktiskt importerat el från både Danmark, Tyskland och Polen flera timmar under dagen.
(Vi har dock fortfarande nettoexporterat, (men relativt blygsamt), då t.ex. Norge har sugit åt sig mycket kraft, och kabeln till Litauen har gått i riktning mot Litauen hela dagen (så brukar det vara nästan jämt) men även en del till Finland via den norra länken mellan SE1-FI).

Va skönt, att få känna sig som en tysk, eller dansk, vara tvungen att importera, och dessutom vara prisledande (dock bara med några få öre).
Ja det har varit rätt tunga elpriser ett tag nu.
Jag brukar ju påstå att det inte spelar någon roll vad Svensk produktion är, men det sammanfaller åtminstone med att hälften av vår kärnkraft är borta av olika anledningar.
På O3 hittade man ett svårreparerbart fel under vårens revision, så den reaktorn föll plötsligt bort under hela sommaren, dvs parallellt med andra reaktorers revision. Förväntad återstart om drygt 2 veckor nu, har alltså inte producerat någon el under 5 månader nu, kommer alltså att bli nära ett halvt års produktionsbortfall totalt i år för O3.

Ringhals 4 är under revision, den verkar gå planenligt och förväntad start om två veckor.

För två veckor sedan föll F1 ifrån, efter åtgärd av felet skulle de startat upp i torsdags, men något krångel med kylvatten har försenat det, men de är på gång med uppstart idag, sägs det.
Troligt full drift om ett dygn.

Smolket i bägaren är att det kommer bli en kort drift, för revision på F1 kommer starta om en vecka, och tyvärr pågå i hela 2 månader.

Men, F3 kommer inte ha någon alls revision under 2025, de hade ganska sent på året under 2024 och har flyttat fram den 2026 så de har bestämt sig för att klara av att köra ett drygt år utan bränslebyte. Om det går vägen kommer de producera mer, och mycket möjligt slå produktionsrekord i år.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förväntad återstart om drygt 2 veckor nu, har alltså inte producerat någon el under 5 månader nu, kommer alltså att bli nära ett halvt års produktionsbortfall totalt i år för O3.
Det måste kännas ok för dem att åtminstone få bra betalt för de andra kraftverken under tiden O3 stått still.

Annars hade de kanske investerat i lite lagerartiklar..?

• Wow
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Det har nog varit ett ganska lönsamt år för vindkraften, än så länge i alla fall.

Och nu ökar de ju produktionen när vi går in i vinterhalvåret, och troligen kommer priserna i stort hålla i sig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har nog varit ett ganska lönsamt år för vindkraften, än så länge i alla fall.
Låter oroväckande om så är fallet, i alla fall i norr.

Vindkraftsbolag i konkurs – fler hotas: ”Kannibalisering”​

Ännu ett vindkraftsbolag, Kalix Wind, har nyligen gått i konkurs. Det är den andra vindkraftskonkursen på kort tid samtidigt som flera andra aktörer är i djup ekonomisk kris. Nu kommer varningar om att nya konkurser hotar pressade vindkraftsbolag.
https://www.di.se/nyheter/vindkraftsbolag-i-konkurs-fler-hotas-kannibalisering/

Mikael_L
Ja det är oroväckande att fina företag kan drivas i konkurs genom usel styrning.
Du känner inte till något annat Svenskt anrikt bolag som lyckats med det?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter oroväckande om så är fallet, i alla fall i norr.

[länk]
Om man läser texten i länken ser man att det handlar om ett litet företag med 2 vindkraftverk som förlorat en tvist mot försäkringsbolaget.

Sedan är det väl också så att det väldigt låga elpriserna gör livet tufft för elproducenter.
Och inte bara dom. Stora mängder byggbolag går också i kk, då kunderna inte vill betala vad det kostar. Fas här handlar det om låga bostadspriser som gör produktion olönsam.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är oroväckande att fina företag kan drivas i konkurs genom usel styrning.
Du känner inte till något annat Svenskt anrikt bolag som lyckats med det?
Jag vet inte hur många fina vindkraftbolag det finns, men jag har rätt stort förtroende för exempelvis Christian Sandström och hans granskningar av vindkraftens ekonomi. Det synes vara mer fokus på räntesnurror än vindsnurror.

Gör vindkraften ett bra 2025 är det utmärkt, men jag håller inte andan.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Typ 65% av vindkraften ligger i SE1 och SE2, där spotpriset i år snittar ca 15 öre/kWh, och det är knappast något vindkraftverk som kommer över det snittet.

Fördelen är väl att det är billigt att köpa tillbaka de timmar man inte producerar men behöver uppfylla PPA:t. Plus att PPA:t ger pengar som vanligt ändå.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Typ 65% av vindkraften ligger i SE1 och SE2, där spotpriset i år snittar ca 15 öre/kWh, och det är knappast något vindkraftverk som kommer över det snittet.

Fördelen är väl att det är billigt att köpa tillbaka de timmar man inte producerar men behöver uppfylla PPA:t. Plus att PPA:t ger pengar som vanligt ändå.
Ja det är ju klart.
Att jag nu ordade om de relativt höga priserna i sommar, så var det förstås SE3 och SE4 jag tänkte på, jag kollar ju trots allt sällan priserna i våra två nordliga elområden.
Så det är nog som du skriver, mycket eländigare ekonomiskt läge för vindkraften i norr.

D
K krfsm skrev:

Ja, det känns nästan riggat, vi som bor längst ner i landet vet att det för det mesta blåser rätt bra här nere, dessutom betalas det bättre för elen, trots detta ges bara realistiska möjligheter att etablera vindkraft i en dalgång på fjällen, där man, även om det skulle blåsa till ibland, inte får något betalt för elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.