804 672 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Lite väl raljerande, det är på höga platser i norr som vindkraften byggs. Den producerar bra också, men med 15 öre/kWh är det ändå svårt att få lönsamhet.D djac skrev:Ja, det känns nästan riggat, vi som bor längst ner i landet vet att det för det mesta blåser rätt bra här nere, dessutom betalas det bättre för elen, trots detta ges bara realistiska möjligheter att etablera vindkraft i en dalgång på fjällen, där man, även om det skulle blåsa till ibland, inte får något betalt för elen.
Men om man tar Markbygden utanför Piteå så är det ingen liten anläggning. Man kan faktiskt se den rätt väl (de flesta dagar) på SMHIs radarbilden (om det nu var någon som betvivlar problemen som militären påkar på i söder).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det är ju själva problemet: det finns en försvarlig mängd människor som skulle störas av ytterligare utbyggnad. Det bor exempelvis fler människor i Skåne än i hela Norrland.D djac skrev:
Vad gäller befolkningstäthet är den 25 ggr högre, och då ska man veta att de flesta i Norrland bor längs kusten.
Jag tror ordet du söker är finns, inte ges.D djac skrev:
Jag tycker funderingen är relevant, det blir lite som att sälja snö till eskimåer, varför sätta vindkraftverk på mindre gynnsamma platser där elen dessutom inte behövs och därför inte går att sälja, det luktar kemtvätt/penningtvätt, i bästa fall?pacman42 skrev:
Lite väl raljerande, det är på höga platser i norr som vindkraften byggs. Den producerar bra också, men med 15 öre/kWh är det ändå svårt att få lönsamhet.
Men om man tar Markbygden utanför Piteå så är det ingen liten anläggning. Man kan faktiskt se den rätt väl (de flesta dagar) på SMHIs radarbilden (om det nu var någon som betvivlar problemen som militären påkar på i söder).
[bild]
Det tror jag inte, det är ju mest såna som Trelleborgspolitikern (eller de i Lomma för den delen) som drog lans mot planerad vindkraftspark som han inte ens skulle se, dels för att det ligger industri och färjeterminal emellan och dels för att det var bortom horisonten.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju själva problemet: det finns en försvarlig mängd människor som skulle störas av ytterligare utbyggnad. Det bor exempelvis fler människor i Skåne än i hela Norrland.
Vad gäller befolkningstäthet är den 25 ggr högre, och då ska man veta att de flesta i Norrland bor längs kusten.
Jag tror ordet du söker är finns, inte ges.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Av samma skäl som vi exploaterat norrlandsälvarna: för att det är praktiskt görligt. Att staten i praktiken skiter i att bygga ut elnätet så vi blir av med flaskhalsarna mellan norr och söder är förstås tråkigt, men en följd av monopol och orimliga förutsättningar för det mesta byggandet, särskilt infrastruktur.D djac skrev:
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Det var en park till havs. Den hade väl ändå inte byggts av lönsamhetsskäl, men jag håller med dig om att kommuner verkar ha för mycket att säga till om på sådana platser.D djac skrev:
Men i verkligheten, på land, vad har du för exempel där på föreslagna verk som inte på ett oskäligt sätt stör grannarna.
Ja, jo, men det är ett unikt resonemang, i mina ögon i alla fall, om man inte får plats med ett nytt köpcenter i Malmö så måste man, i konsekvensens namn, bygga det ute i skogarna i Norrland, man bygger heller inga vägar dit.Nötegårdsgubben skrev:
Av samma skäl som vi exploaterat norrlandsälvarna: för att det är praktiskt görligt. Att staten i praktiken skiter i att bygga ut elnätet så vi blir av med flaskhalsarna mellan norr och söder är förstås tråkigt, men en följd av monopol och orimliga förutsättningar för det mesta byggandet, särskilt infrastruktur.
Sen köper jag inte, som du kanske förstått, invändningarna här nere, de är inte seriösa, vi har massor av infrastruktur som på olika sätt stör, i sammanhanget är vindkraft negligerbart. Vill man inte acceptera konsekvenserna av att bo i en tätbefolkad landsdel så slipper man såklart att bo här.
Nja min hållning är att vindkraftverk ska stå där det blåser, av samma anledning sätter man solceller på taken och inte i källaren. Vi har en del vindkraft på land här nere också och förutom någon enstaka outlier så stör det inte folk, men som sagt så blåser det bättre där ute, det vet man om spelar golf på Falsterbo, dagarna med rimlig vind är få, verkligen få.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Nej, det gäller exempelvis all bullrande industri också: vill man ha rätt att störa sina grannar kostar det.D djac skrev:
Nej, då köper man fastigheter i Malmö där man får plats med bygget och får vettiga vägar dit.D djac skrev:
Som bäst förklarar du varför det etableras externhandel utanför de historiska stadskärnorna.
Det där var nog det betongsossigaste argumentet sen Hjamar Mehr dog, och det är inte bara menat som en förolämpning.D djac skrev:
Visst accepterar folk konsekvenserna, bara inte de saker du förespråkar.D djac skrev:
Nu byggde man i norr pga den gröna omställningen av stål mm. Sedan har den blivit kraftigt försenad...D djac skrev:
Haha, den såg jag inte komma men det är en ganska livlig diskussion här nere generellt, folk säljer sina villor dyrt och köper lägenhet i Malmös nöjeskvarter, strax efter så kräver de tystnad och lugnNötegårdsgubben skrev:
Fast det är väl att ta i.D djac skrev:
Jag ser det som en kombination av "det var där man fick bygga" och en chansning på att elektrifieringen i norr skulle ta fart. Omställningen av stålindustrin där uppe motsvarar ungefär 9 GW effektbehov, utslaget på 24/7/365. Men när inget av det blir av så blir det förstås överetablering.
En annan fördel är att det är tillräckligt långt mellan vindkraften i norr och kontinenten för att de inte ska samvariera så mycket. Bygger man Kriegers flak eller liknande, så kommer det förstås blåsa exakt lika mycket där som på den tyska eller danska delen av flaket. Dvs den producerar som bäst när det behövs som minst.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Precis, och det är inget specifikt för Malmö. I Stockholm tvingas nu Trägår’n stänga för att bygglovet inte håller. Tänker jag rätt hade det inte kunnat hända med decemberändringarna av PBL på plats (preskriberad detaljplan), men det är ett stickspår vare sig det är i Stockholm eller Malmö några få nyinflyttade vill avveckla stadens puls.D djac skrev:
När vi pratar nya vindkraftverk är ordningen den omvända: nya störningar föreslås där folk redan lever och bor. Man kan naturligtvis vifta bort det som negligerbart, men då har man rimligen en väldigt instrumentell syn på sina medmänniskor. Och tro det eller ej, men de flesta av oss vill inte vara ett medel i någon annans storslagna plan.
Nej, det vill man kanske inte men ändå är det och har alltid varit så, bor man nära andra så kommer samhällets förändringar att märkas, tolererar man inte det utan vill ha det på samma sätt, alltid, varje dag, så passar det nog bättre att bo mer ensligt, då får man bättre kontroll på sin vardag.Nötegårdsgubben skrev:
När vi pratar nya vindkraftverk är ordningen den omvända: nya störningar föreslås där folk redan lever och bor. Man kan naturligtvis vifta bort det som negligerbart, men då har man rimligen en väldigt instrumentell syn på sina medmänniskor. Och tro det eller ej, men de flesta av oss vill inte vara ett medel i någon annans storslagna plan.
Jag har jobbar mycket i Köpenhamn och på Barsebäckstiden diskuterades detta verk ibland, många var kritiska men jag jobbade med en klok dansk, jo de finns det några av, och han kunde bli barsk och snäsa av dem med ungefär att om man levde som de gjorde, dvs avnjöt bla frukterna av Barsebäck så skulle man hålla flabben, annars fick man klippa kabeln och flytta till en koja. Tycker det ligger lite i det, speciellt när man hör folk som gnäller här nere, det är absolut ett fåtal, de flesta är rimliga och vill ha elproduktion.
Skogsägare
· 23 294 inlägg