804 382 läst ·
22 070 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej det håller jag med om. Det behöver inte alls vara fel, men den typen av produktion ska inte vara basen i kraftsystemet så som jag ser det.D daVinci skrev:
Du pratar om att lönsamhet är det du bryr dig om, men verkar blunda för att den typen av produktion du vurmar för som är billig - åker snålskjuts. Alltså ”någon annan” får betala för systemstabiliteten.
🙂 man kanske gör bäst i att inte yttra sig…GK100 skrev:
Efter första triggande händelsen kommer snabbt den sk reaktivbalansen in det är i stort där man får söka grunder till hur det utvecklade sig parat med de i systemen ofrånkomliga felkopplingarna, felinställningarna, felparametreringarna osv. Tyvärr är det mesta som berör en vettigare analys av såna störningar väldigt långt från många skribenters förmåga och kompetens så även här på BH. Så du slåss mot troll och väderkvarnar men för all del låt dig inte tröttas eller nedslås av det.
Och det borde nog dessa utredare också göra tills de har kommit fram till något konkret.
Ja det är bara att kolla här så är det svart på vitt (eller brunt bredvid grönt) på att Polen är värst i Europa.
https://app.electricitymaps.com/map/72h/hourly
Men hur var det, har de inte påbörjat bygge av någon kärnreaktor nu?
https://app.electricitymaps.com/map/72h/hourly
Men hur var det, har de inte påbörjat bygge av någon kärnreaktor nu?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Polen har någon form av ramavtal med Westinghouse om att bygga ny kärnkraft, men de har inget slutligt investeringsbeslut och har inte börjat bygga något.
Tack för att u la upp den kartan - den var intressant och jag har inte sett det presenterat på det där viset förutMikael_L skrev:
Vet du om det enbart gäller inhemsk produktion? Om det inte gör det kanske det ser annorlunda ut om man tex. har 95% fossilfri, förnybar el fast bara 50% självförsörjningsgrad så att säga.
EDIT: verkar ju vara i realtid med export/import riktning - så det jag undrar är egentligen om, som igår, när vi importerade från Polen - om det syns på SE4
EDIT igen:
Det påverkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja jäklar.... det ersätter man inte på en kaffekvart.Mikael_L skrev:
Gissar att de tekniskt sett är på ångloksnivå, så de har säkert en uppstartstid som heter duga.