S Snikholt skrev:
Fast vi ser ju hur priserna stiger när kärnkraft är stoppad. Så då borde det omvända också gälla, eller?
Ner till 80 öre kanske...

K karlmb skrev:
Ny vind och sol erbjuder absolut sysyemtjänster.
Vilka systemtjänster erbjuder vind när det inte blåser?
Hur lönsamt blir det att tillhandahålla backupsystemtjänster och vad blir priset för dessa när de behövs? Ofta blåser det ju trots allt rätt bra.

PS. Har du kommit på att FRR och FFR är två olika tjänster?
Du satte a:ett på fel tjänst sist du diskuterade vilket blev lite tokigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vilka systemtjänster erbjuder vind när det inte blåser?
Hur lönsamt blir det att tillhandahålla backupsystemtjänster och vad blir priset för dessa när de behövs? Ofta blåser det ju trots allt rätt bra.

PS. Har du kommit på att FRR och FFR är två olika tjänster?
Du satte a:ett på fel tjänst sist du diskuterade vilket blev lite tokigt.
Höhö..
Behovet av stödtjänster är ofta mindre när produktion och konsumtion är lägre, typ på natten. Men sålänge vi inte importerar (typ 363 dagar om året) så är det tillräckligt ifall den produktion vi har, erbjuder systemtjänster.
Vindstilla o på natten, då står vattenkraften för merparten.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan också leta reda på ett stort antal tillfällen då en del svensk kärnkraft står still, under vintern, med stort effektbehov, och vi har ändå låga elpriser.
Det kunde vara intressant.
Samt lite väderdata och status på vattenmagasinen från (el)grannländer?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar bara att ...
Såhär kan vi hålla på och dansa, den ena kan hitta sina bevis, den andra sina, och för den ännu mer smarte så ser det hela faktiskt mest slumpartat ut, då man kan hitta olika scenarier överallt, som verkar vara bevis för allt.
Det går förstås att beskriva elprisbildningen med nån slags (fuzzy)logik om man tar med alla styrande variabler.
Nån mänsklig faktor har vi väl inte.

D
S Snikholt skrev:
Ja det ligger en hel del i det du säger.
Jag kan inte med gott samvete hävda att ny kärnkraft är lösningen för att få billig el i Sverige.

Det är andra aspekter jag väger in, som gör att jag tycker det är rätt häst att satsa på.

Fast jag medger att på grund av vår sammankoppling och delvis påtvingade export/import så vore det betydligt bättre om vår omvärld satsade på det - för vår del och även deras.
Jo så kan man ju känna, det har jag också gjort mer tidigare men sen börjar man förstå bättre och inser att det kommer med ett pris som gör att jag inte är lika säker. Jag är ju inte där att jag vill ha kärnkraft till varje pris, det skulle ju påskynda nedläggningen av mycket tillverkning och företagande.

Idag är jag mer nyfiken på omvärlden, vi är inte det enda landet med el, i stort sett ingen bygger kärnkraft (för dyrt är nog huvudproblemet) men alla rör sig mot samma framtid och mycket av det som predikas (rätt ord) som omöjligt verkar möjligt i andra länder men vi får se vad som justeras framöver, väntar mig ingen revolution utan mer många små förändringar över tid.

D djac skrev:
i stort sett ingen bygger kärnkraft (för dyrt är nog huvudproblemet) men alla rör sig mot samma framtid
Det är förstås ett kapitalt misslyclkande för världen att ingen bygger kärnkraft. Sen vi byggde vårt senaste i Sverige har kolkraften växt till lika stor som all världens elproduktion var 1985 och kolkraften har tredubblats och fortsätter öka, liksom alla kraftkällor utom olja.

Visst rör vi oss alla mot samma framtid, men överlag är den alltjämt fossil. Nedan är el, men tittar man bredare än bara elproduktion är det än tydligare.
Graf som visar global elproduktion från 1985 till 2024, uppdelad i olika energislag: kol, gas, olja, kärnkraft, vattenkraft, vind, sol och andra förnybara källor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/electricity-mix

• Gilla
  • Ledsen
djac och 2 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är förstås ett kapitalt misslyclkande för världen att ingen bygger kärnkraft. Sen vi byggde vårt senaste i Sverige har kolkraften växt till lika stor som all världens elproduktion var 1985 och kolkraften har tredubblats och fortsätter öka, liksom alla kraftkällor utom olja.

Visst rör vi oss alla mot samma framtid, men överlag är den alltjämt fossil. Nedan är el, men tittar man bredare än bara elproduktion är det än tydligare.
[bild]
[länk]
Ja, den där grafen talar sitt tydliga språk.

S
K karlmb skrev:
Ner till 80 öre kanske...
Ptja.. vad behöver elpriset vara för att en vindkraftpark ska gå plus över tid?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
35 öre

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller kanske inte.
De har ju trots allt en 400kV dit, och sen kommer ju Pol-link kabeln till Polen i land där, så det finns väl en hygglig kapacitet där trots allt, jag trodde att de bara hade en 220kV till Karlshamn ...

En bra placering av Svensk kärnreaktor helt enkelt, all el den producerar kan direkt gå till Polen för att hjälpa polackerna att stänga av något kolkraftverk.
Karlshamnns Kraftverk var väl ursprungligen tre produktionsblock och totalt ~1000MW, så har man inte rivit någon vital del av elkraftinfrastrukturen borde det finnas ”resurser” i relativ närhet?

Mvh

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men VK har inga garanterade priser.

D djac skrev:
Såklart det är synd att Northvolt inte lyckades, många faktorer, misstag, och mycket politiskt krig, kanske mer av det sista än man hade väntat sig. Det finns många stora projekt som går om intet och jag tror nog, som vanligt, att saker kunde gjorts annorlunda men att europa bara ska ge upp och överlämna oss till kineser och amerikanare bara för att undvika att olyckskorpar ska kunna säga -vad var det jag sa, tycker jag inte är rimligt heller.
Var inga misstag där,rent skär bedrägeri enligt mig.
Tittar man på Öhhh mannen(Peter Carlsson ) i intervjuer så ser man att han tror inte på vad han säger.
Hur kan man inte bli fängslad när man lurar både skattebetalarna och staten är helt jäkla fel.
Utan dom blir istället belönade och vi sitter och får betala via skattsedeln som vanligt.
Att folk är så lättlurade gällande snacket om miljön är helt sjukt.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
G gorpers skrev:
Var inga misstag där,rent skär bedrägeri enligt mig.
Tittar man på Öhhh mannen(Peter Carlsson ) i intervjuer så ser man att han tror inte på vad han säger.
Hur kan man inte bli fängslad när man lurar både skattebetalarna och staten är helt jäkla fel.
Utan dom blir istället belönade och vi sitter och får betala via skattsedeln som vanligt.
Att folk är så lättlurade gällande snacket om miljön är helt sjukt.
U aint seen nothing yet.
Stegra...

• Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
U aint seen nothing yet.
Stegra..
K karlmb skrev:
U aint seen nothing yet.
Stegra...
Jag vet för samma personer är väl inblandade där oxå om jag inte missminner mig.
Harald Mix och Peter är ju där och man undrar ju hur mycket Herr Carlsson kommer att casha ut där.

G gorpers skrev:
Harald Mix och Peter är ju där och man undrar ju hur mycket Herr Carlsson kommer att casha ut där.
Det som stör mig mest är övriga pengar som bara förslösas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.