D
S Snikholt skrev:
Möjligheter för vissa, katastrof för väldigt många andra.
Tills det finns ett medium som kan lagra elenergi lång tid till rimlig kostnad, och med liknande energitäthet som oljan så är det ett troligt utfall.
Nämn en enda förändring som bara har fördelar för alla?

Konsekvenserna av att inte förändra kommer var långt mer negativa men det är -dags att börja växa ett par, hos våra makthavare (som uttrycket är på engelska), eller så får vi välja lite mognare och modigare politiker helt enkelt.

Redigerat:
"Konsekvenserna av att inte förändra kommer var långt mer negativa"

Just det har vi inte en susning om..bara antaganden.

Vad är det som säger att inte klimatet hade varit detsamma utan människan och öarna ställts under vatten ändå.

Bara en massa skrämselpropaganda.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
N najaden skrev:
"Konsekvenserna av att inte förändra kommer var långt mer negativa"

Just det har vi inte en susning om..bara antaganden.

Vad är det som säger att inte klimatet hade varit detsamma utan människan och öarna ställts under vatten ändå.

Bara en massa skrämselpropaganda.
Fan, är du minister eller?

D djac skrev:
Fan, är du minister eller?
Nja..mera verklighetsivrare och inte drömmare..😁

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Northvolts konkursbo verkar fått en köpare nu i amerikanska Lyten.

Vem är gladast, @djac, Ebba Busch eller Skellefteås kommunalråd?

[länk]
Haha, vi får väl se vad det blir av det hela men låt oss vända på det, vem skulle kunna vara arg över detta och varför?

Mikael_L
Det i min mening viktigaste är att Europa (förhoppningsvis nu) får egen, strategiskt viktig, tillverkning av denna framtidens teknik.

• Älska
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
vem skulle kunna vara arg över detta och varför?
Jag vet inte, men det finns så många människor med hangups, så det finns säkert många. Att det är amerikaner som köper är väl en lågoddsare att det kommer gnällas om. Likaså kan det nog komma fram att det satsas nya offentliga medel för att det här ska bli av, följt av kritik om att man kastar bra pengar efter dåliga.

Givet hur små Lyten är gissar jag att de som mest betalar en miljard för allt (skuldfritt). Så någon lär väl upprört hävda att staten borde köpt det om det är så ”billigt”.

För egen del blir jag inte arg, men besviken om det blir en långdragen affär med industristöd år ut och år in, men jag gissar att den sortens motstånd kommer överskuggas av de andra två. Och – hoppas jag – av alla optimister som bara hoppas att det blir något bra av det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Jag vet inte, men det finns så många människor med hangups, så det finns säkert många. Att det är amerikaner som köper är väl en lågoddsare att det kommer gnällas om. Likaså kan det nog komma fram att det satsas nya offentliga medel för att det här ska bli av, följt av kritik om att man kastar bra pengar efter dåliga.

Givet hur små Lyten är gissar jag att de som mest betalar en miljard för allt (skuldfritt). Så någon lär väl upprört hävda att staten borde köpt det om det är så ”billigt”.

För egen del blir jag inte arg, men besviken om det blir en långdragen affär med industristöd år ut och år in, men jag gissar att den sortens motstånd kommer överskuggas av de andra två. Och – hoppas jag – av alla optimister som bara hoppas att det blir något bra av det.
Ja, jo, man vill såklart att det blir bästa möjliga resultat i form av produktion osv, för så lite pengar som möjligt men jag känner att det är svårt att ha detaljåsikter, man är för långt ifrån och mycket av bud och förhandlingar är ju inte offentliga. Jag får helt enkelt anta att de som är bättre placerade gör sitt bästa och jobbar mot en rimlig målbild.

S

Mm.. man kan hoppas att det kommer något bra ut av det.

Men skippa stöd och subventioner.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nämn en enda förändring som bara har fördelar för alla?

Konsekvenserna av att inte förändra kommer var långt mer negativa men det är -dags att börja växa ett par, hos våra makthavare (som uttrycket är på engelska), eller så får vi välja lite mognare och modigare politiker helt enkelt.
Med samma logik som du tidigare anfört borde dessa konsekvenser om de inträffar också skapa möjligheter, eller skulle mänskligheten bara ge upp då istället menar du? Varför i så fall?
(Retorisk fråga)

D
S Snikholt skrev:
Med samma logik som du tidigare anfört borde dessa konsekvenser om de inträffar också skapa möjligheter, eller skulle mänskligheten bara ge upp då istället menar du? Varför i så fall?
(Retorisk fråga)
Nja, det gör det nog till en början men när förutsättningarna för rasen att leva försvinner så får man nog acceptera att det tar slut där.

S
D djac skrev:
Nja, det gör det nog till en början men när förutsättningarna för rasen att leva försvinner så får man nog acceptera att det tar slut där.
Så illa tror väl inte ens de värsta domedagsprofeterna att det blir?

D
S Snikholt skrev:
Så illa tror väl inte ens de värsta domedagsprofeterna att det blir?
Självklart, det är det enda scenariot oavsett men just nu kör vi plattan i mattan mot stupet, det tycker jag är dumt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Självklart, det är det enda scenariot oavsett men just nu kör vi plattan i mattan mot stupet, det tycker jag är dumt.
Det gör vi kanske. Jag vet inte, men att köra elbil och sätta paneler på taket här i Sverige förändrar knappast det i så fall.
Symbolvärde at best.

Därmed inte sagt att det inte kan vara vettigt ändå, men mest för att det gynnar en själv på olika sätt.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.