805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, du får kriga mot energiforsk, hittills har de flesta inte haft några problem med deras analyser.S Snikholt skrev:Från artikeln:
”Rapporten är ett introduktions- och kunskapsunderlag kring stabilitet som även inkluderar viss analys av nuläget. Den är framtagen inom ramen för Energiforsks forskningsprogram Nepp och forskningsprogrammet Mistra Electrification. Författare är Daniel Karlsson, DNV, samt Mikael Odenberger och Thomas Unger, bägge Profu.”
Och vid en snabbkoll av vad för nissar dessa ”Profu” och ”DNV” är för några, så verkar de vara gröna rörelsens förkämpar.
Betyder inte att det som står är felaktig, men jag tar det inte som någon sanning förrän det kommer från oberoende håll.
Jag tror inte det du, jag kan inte blunda för verkligheten. Notera att jag verkligen inte försöker tvinga dig att byta fot.Nötegårdsgubben skrev:
Men kan du sluta trolla om oljesubventioner!?
Vi har inte lagt några hundratals miljarder på oljesubventioner. Olja är tvärtom ett hårt beskattat bränsle.
Att det finns diktaturer som köper lugn genom den typen av spektakel har inget med oss att göra. Det vet du och ändå sprider du det och smörja om att ifrågasättande av havererad politik handlar om ”grönhat”.
Redigerat:
Hej SnikholtS Snikholt skrev:
Att elsystemet ”kommer vara stabilt tills det inte är det längre” det är rimligen en självklarhet.
Men innebär det, när du skriver så gällande denna fråga, att du då förordar att vi skall vänta med att bry oss om stabilitetsfrågor gällande får elförsörjning, tills instabilitet inträffar?
Absolut inte, det är precis tvärtemot vad jag menar.M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
Att elsystemet ”kommer vara stabilt tills det inte är det längre” det är rimligen en självklarhet.
Men innebär det, när du skriver så gällande denna fråga, att du då förordar att vi skall vänta med att bry oss om stabilitetsfrågor gällande får elförsörjning, tills instabilitet inträffar?
Hej SnikholtS Snikholt skrev:Från artikeln:
”Rapporten är ett introduktions- och kunskapsunderlag kring stabilitet som även inkluderar viss analys av nuläget. Den är framtagen inom ramen för Energiforsks forskningsprogram Nepp och forskningsprogrammet Mistra Electrification. Författare är Daniel Karlsson, DNV, samt Mikael Odenberger och Thomas Unger, bägge Profu.”
Och vid en snabbkoll av vad för nissar dessa ”Profu” och ”DNV” är för några, så verkar de vara gröna rörelsens förkämpar.
Betyder inte att det som står är felaktig, men jag tar det inte som någon sanning förrän det kommer från oberoende håll.
Vad menar du med ”gröna rörelsens förkämpar”?
När du skriver ”jag tar det inte som någon sanning förrän det kommer från oberoende håll?
Vad menar du i det fallet med ”från oberoende håll”?
Hur har du genomfört din ”snabbkoll”?
Kommer den snabbkollen ”från oberoende håll”?
Redigerat:
Min snabbkoll (som är väldigt bristfällig) ger vid hand att dessa herrar är verksamma inom organisationer som fokar på grön omställning.M Martin Lundmark skrev:
Jag har ine påstått att deras rön är felaktiga.
Bara att jag inte lägger så stor vikt vid denna rapport i avseendet att bara för att det har fungerat, så ska bör man inte använda den som slagträ till att expandera sol/vind kraft ogenomtänkt. (Vilket jag anser djac mfl torgför)
Typ så.
Det gör jag inte, det jag vänder mig mot är den nuvarande regeringens strategi att skrämma befolkningen med lögner (som skärselden ungefär), ingenting är såklart perfekt men deras budskap som hamras in är att den miljöeffektivare elproduktionen riskerar allas liv genom att destabilisera vårt elsystem, det är alltså en komplett lögn, en saga.S Snikholt skrev:Min snabbkoll (som är väldigt bristfällig) ger vid hand att dessa herrar är verksamma inom organisationer som fokar på grön omställning.
Jag har ine påstått att deras rön är felaktiga.
Bara att jag inte lägger så stor vikt vid denna rapport i avseendet att bara för att det har fungerat, så ska bör man inte använda den som slagträ till att expandera sol/vind kraft ogenomtänkt. (Vilket jag anser djac mfl torgför)
Typ så.
Det utesluter inte att det kanske hade kunnat vara ännu stabilare utan viss produktion, men faktum är att det är bättre idag, inte sämre.
Jo, nog finns det fog för att ifrågasätta politikers agendor, taktik och retorik,D djac skrev:Det gör jag inte, det jag vänder mig mot är den nuvarande regeringens strategi att skrämma befolkningen med lögner (som skärselden ungefär), ingenting är såklart perfekt men deras budskap som hamras in är att den miljöeffektivare elproduktionen riskerar allas liv genom att destabilisera vårt elsystem, det är alltså en komplett lögn, en saga.
Det utesluter inte att det kanske hade kunnat vara ännu stabilare utan viss produktion, men faktum är att det är bättre idag, inte sämre.
Men det gör sig båda läger skyldiga till.
Lex Fridolins kolbit
Ja, jo, det har drag av whataboutism att kommentera så, nu används just denna lögn idag, här och nu, för att försätta befolkningen i upplevd otrygghet, det gillar inte jag, vare sig det rör sig om el eller andra områden och jag anser att den nivån av lögner vi ser i dag är svårslagen.S Snikholt skrev:
Jag tycker för övrigt inte att det faktum att hela vårt elsystem, från produktion, via distribution, är bättre än någonsin, ska få stå i vägen för ytterligare förbättringar, så länga man håller ögonen på kostnaderna, dvs att verkligen bidrar till billigare el för konsumenterna, utan att tumma på kvalitet.
Håller med.D djac skrev:
Speciellt allt vilseledande och antaganden om klimatförändringarna och människans påverkan.
Sorry..svara inte..