L lbgu skrev:
Ja det är så inkompetent skött att man nästan tar för givet att det handlar om bedrägeri.
Ja bedrägeri är ordet jag själv skulle använda för detta, & det följer samma mönster som 5-10 tidigare andra multistora satsningar som har "stora pengar" som gemensam nämnare...Förutom den "geniala" revolutionerande iden.

Bara i USA finns dessa (men det har spridits till hela världen)

Enron (2001)
Bernie Madoff’s Ponzi scheme (2008)
Mt. Gox hack (2014)
Theranos (2018)

Enron som är äldst av dessa 4 har sedan 24 år tillbaka blivit ett välkänt exempel på avsiktligt företagsbedrägeri och korruption.
Ur Enron fallet för 24 år sedan, så kunde utredning visa vilka de två viktigaste lärdomarna från Enron-skandalen?
Denna skandal visar på behovet av betydande reformer inom redovisning och bolagsstyrning i USA, samt av en närmare granskning av den etiska kvaliteten på företagskulturen i allmänhet och hos företag i USA.

När VILL människor lära sig, att "om det låter FÖR bra, så göms oftast något lurt" fast man inte "ser det"?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Finns nog massor med folk/företag som tjänat storkovan på detta fiasko
Vet du, eller vill du bara gissa, på något som stärker vad du själv vill att det ska vara?
Vilka tjänade storkovan? (förutom Kinesiska leverantörer av maskiner etc)

Jag har nog tänkt att typ alla blev förlorare här, jag har då inte hört om någon som blev rik av detta.
Inte rik i den meningen att det skulle förklara en väsentlig del av prislappen på haveriet.
Självklart har en massa små aktörer tjänat pengar, t.ex. Skellefteå kommun för alla bygglov och sånt som har pröjsats för, diverse entreprenörer som gjort markarbeten, byggt byggnader osv.
Men jag menar det är inte ens hundradels miljarder vi snackar om här, utan kanske kring en miljon, för dem som tjänade riktigt bra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet du, eller vill du bara gissa, på något som stärker vad du själv vill att det ska vara?
Vilka tjänade storkovan? (förutom Kinesiska leverantörer av maskiner etc)
Grundaren (även VD) lär ha tjänat ca. 200 miljoner. Räcker det för dig, eller tycker du det är småpengar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag har då inte hört om någon som blev rik av detta.
Så att enbart VD´n Peter Carlsson tjänade 200 milj på att sälja aktier räknas inte?
Eller hans månadslön i mars månad på 235 tkr.

& allt annat som har förhöjts i "dunkel"

Mikael_L
J jawen skrev:
Det vi vet idag

[länk]

[länk]
OK, men jag letar fortfarande efter lite drygt 99,5 miljarder.

• Älska
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, men jag letar fortfarande efter lite drygt 99,5 miljarder.
Först skriver du

Mikael_L Mikael_L skrev:
utan kanske kring en miljon, för dem som tjänade riktigt bra.
Sedan är tydligen 500+ miljoner ingenting?

Och då har vi ingen aning om personer som Harald Mix, & hur mycket han har cashat in via Stegra med hjälp av Northvolt

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nog tänkt att typ alla blev förlorare här, jag har då inte hört om någon som blev rik av detta.
Sakfrågan är ju redan besvarad med Peter Carlsson, men även han gick ju bara plus någon promille av vad haveriet kostade. Han hade fått mer pengar av att ha de där 100 miljarderna på ett sparkonto ett år, så astronomisk skillnad är det trots allt på miljoner och miljarder. Kapitalförstöringen i Northvolthärvan är närmast ogreppbar i sin omfattning.

Med det sagt, att det kan vara lagligt att berika sig på bidragspengar på det där sättet är djupt stötande.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Sedan är tydligen 500+ miljoner ingenting?
I sammanhanget 100 miljarder är det ju nästan inte det. Fem promille. Närmast felräkningspengar.

L lbgu skrev:
Sen handlar det ju inte om någon raketforskning precis. Att tillverka batterier görs på flera ställen idag så givetvis hade någon bara hyfsat kompetent klarat av att få igång en vettig produktion med alla de pengar som fanns till förfogande.
Det här tror jag inte stämmer. Hade det varit ”lätt” hade det hänt. Nu är det istället jättesvårt och då blir det charlatanernas ”marknad” där de som är bäst på att sälja ormolja till politiker och hållbarhetshöga företagsledare kan lura till sig miljoner medan de slösar bort miljarder.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Grundaren (även VD) lär ha tjänat ca. 200 miljoner. Räcker det för dig, eller tycker du det är småpengar?
Det här är en roande diskussion att betrakta, det jag läser är att om ett projekt finansieras utifrån så ska man betala de anställda låga löner, annars retar ni er. Eftersom det heter arbetsmarknad, -marknad, då får man ju acceptera korrelerande kompetens, som det ju också gnälls på. Det förefaller vara en paradox.

Om sen den VD-lön som betalades är marknadsmässig i sammanhanget vet jag inte, det jag vet är att ersättningarna för den typen av tjänster, speciellt i projekt med låg sannolikhet att lyckas, har stuckit något enormt.

Att sen tro att någon som redan har det bra ska iscensätta ett sånt här projekt för att bara gå därifrån med de pengarna låter inte friskt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Att sen tro att någon som redan har det bra ska iscensätta ett sånt här projekt för att bara gå därifrån med de pengarna låter inte friskt.
Mycket vill ha mer. Så du tror inte rika begår brott eftersom de redan har pengar. Vilken värld lever du i?

Även för folk som har det gott kan nog några 100 miljoner verka lockande. De kommer då upp i en nivå där de aldrig ens behöver bry sig om att skaffa mer pengar. Det är väl normalt drömmen för brottslingar. Utföra det där 'perfekta' brottet (typ stora tågrånet) och sedan dra sig tillbaka och leva lyxliv resten av livet.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här tror jag inte stämmer. Hade det varit ”lätt” hade det hänt. Nu är det istället jättesvårt och då blir det charlatanernas ”marknad” där de som är bäst på att sälja ormolja till politiker och hållbarhetshöga företagsledare kan lura till sig miljoner medan de slösar bort miljarder.
Det finns ändå rätt många batterifabriker i världen. Så att bygga en till, särskilt i ett välutvecklat land som Sverige, borde vara ett rutinjobb ifall man som företagare är normalt kompetent. Inte ovanligt att avancerade fabriker för allt möjligt byggs i rena U-länder, men det brukar gå bra. Så som jag sa, antingen extrem inkompetens eller så ligger det en hel kennel begraven.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det här är en roande diskussion att betrakta, det jag läser är att om ett projekt finansieras utifrån så ska man betala de anställda låga löner, annars retar ni er. Eftersom det heter arbetsmarknad, -marknad, då får man ju acceptera korrelerande kompetens, som det ju också gnälls på. Det förefaller vara en paradox.

Om sen den VD-lön som betalades är marknadsmässig i sammanhanget vet jag inte, det jag vet är att ersättningarna för den typen av tjänster, speciellt i projekt med låg sannolikhet att lyckas, har stuckit något enormt.

Man retar sig på att någon som är ytterst ansvarig för ett dylikt fiasko, kommer undan med 200 mille på fickan.
Varken mer eller mindre.

Sen är det absolut inte något unikt.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.