K karlmb skrev:
Den har väl inget bäst före-datum, men det läcker ju ut...
Precis, det var därför jag ställde min fråga.

K karlmb skrev:
Nej, men det finns så mkt annat vi kan göra med elöverskott än just grönt stål. Det är där vi kan sätta in fantasin.
Hej karlmb

Anledningen till ”stål utan kol” var ju inte att hitta ett sätt att ”göra av med elöverskott”.

Utan det handlade om att hitta alternativ till att reducera syret i järnmalmen utan att fortsätta att producera koldioxid.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Att det är svårt att helt undvika läckage, är inget okänt. Men man kan använda vätgas ändå, man får hantera detta. Hans-Olof Nilsson är ett exempel på detta;

”Nu är Hans-Olofs unika vätgasvilla uppkopplad mot flexmarknaden” [länk]

I fallet med att minskar behovet att ”vaska” elenergi, från vind- och solcellsproduktion så kan man t.ex. med jämna mellanrum fylla på det som motsvarar läckaget.

Eventuella beredskapslager är inte statiska och innehåller även annan typ av energilagring än vätgas.
Att bara fylla på ny gas när den gamla läckt ut blir väl ganska dumt om man väljer vätgas för att spara på klimatet.
Hur mycket av vätgasen kommer att läcka ut och hur stor växthuseffekt får denna nya källa av växthusgaser? Att byta ut koldioxid mot läckande vätgas känns som att lösa problemet med eld genom att tillföra syre...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Precis, det var därför jag ställde min fråga.
Hur långt är ett snöre?

G gaidin skrev:
Att bara fylla på ny gas när den gamla läckt ut blir väl ganska dumt om man väljer vätgas för att spara på klimatet.
Hur mycket av vätgasen kommer att läcka ut och hur stor växthuseffekt får denna nya källa av växthusgaser? Att byta ut koldioxid mot läckande vätgas känns som att lösa problemet med eld genom att tillföra syre...
Tydligen finns det de som kallar vätgas en växthusgas, ja.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Anledningen till ”stål utan kol” var ju inte att hitta ett sätt att ”göra av med elöverskott”.

Utan det handlade om att hitta alternativ till att reducera syret i järnmalmen utan att fortsätta att producera koldioxid.
Och då finns det andra sätt.

K karlmb skrev:
Tydligen finns det de som kallar vätgas en växthusgas, ja.
Det är en indirekt växthusgas, den reagerar med andra gaser och ökar mängden metan i atmosfären. Metan är en synnerligen kompetent växthusgas.

Hur som helst, om läckande vätgas ökar växthuseffekten så är det väl ganska kontraproduktivt att pumpa ut en massa vätgas i atmosfären?

K karlmb skrev:
Hur långt är ett snöre?
Lika värdefulla svar som alltid.
Varför svarar du på frågor du inte vet svaret på?

K karlmb skrev:
Och då finns det andra sätt.
Utmärkt karlmb

Eftersom metoden för ”stål utan kol” kommer att kräva stora mängder elenergi så finns det nu stora möjligheter för dig att idag presentera ditt ”andra sätt” för SSAB gällande stålframställning.

Du får gärna beskriva här hur din teknik ser ut.

G gaidin skrev:
Det är en indirekt växthusgas, den reagerar med andra gaser och ökar mängden metan i atmosfären. Metan är en synnerligen kompetent växthusgas.

Hur som helst, om läckande vätgas ökar växthuseffekten så är det väl ganska kontraproduktivt att pumpa ut en massa vätgas i atmosfären?
Hej
”att pumpa ut en massa vätgas i atmosfären?”, är rimligen inte bra .

Vilka mängder handlar det om?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
”att pumpa ut en massa vätgas i atmosfären?”, är rimligen inte bra .

Vilka mängder handlar det om?
Det är ju det som är min fråga.
Hur länge kan man lagra vätgas och hur mycket läcker det ut?
Det verkar ju som att den behöver förbrukas ganska omgående.

Problemet är, liksom med helium, att atomerna är så små så de slipper ut. Hur många procent per vecka läcker en tub? Är det ett stort eller litet problem?
De prat om vätgas jag sett har aldrig tagit hänsyn till detta, är problemet så litet eller ignorerar man det bara?

G gaidin skrev:
Det är ju det som är min fråga.
Hur länge kan man lagra vätgas och hur mycket läcker det ut?
Det verkar ju som att den behöver förbrukas ganska omgående.

Problemet är, liksom med helium, att atomerna är så små så de slipper ut. Hur många procent per vecka läcker en tub? Är det ett stort eller litet problem?
De prat om vätgas jag sett har aldrig tagit hänsyn till detta, är problemet så litet eller ignorerar man det bara?
Hej
Rimligen så finns detta med i de utredningar och undersökningar som gjorts och görs

Du får titta igenom underlaget som finns

Du kan även kontakta de inblandade

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Rimligen så finns detta med i de utredningar och undersökningar som gjorts och görs

Du får titta igenom underlaget som finns

Du kan även kontakta de inblandade
Finns det ingen initierad hemsida där dessa frågor tas upp så får vi väl starta en tråd om det här på BH.

D
K karlmb skrev:
Jomensåatt... [länk]
Jag kan inte tillräckligt om vätgasprojekt för att ha en åsikt i sak, aldrig byggt någon sådan anläggning själv, men den gamla observationen står sig väl, så länge fossilt får fortsätta under rådande premisser så står sig allt annat slätt. Det är egentligen meningslöst att försöka göra något annat om man inte är beredd att tag i det fossila.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.