805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja det finns såklart många här som har byggt många batterifabriker, bara de sämsta fick vara med på Northvolt.T TommyC skrev:Northvolt var inget strategiskt projekt det var ett klockrent bidragsbedrägeri.
Vad skulle ha varit det strategiska i Northvolts verksamhet när man inte ens bemödade sig att lära sig grunderna i hur olika batteriteknologier fungerar och battericeller tillverkas? Att lära sig tillverka olika batteriteknologier hade kunnat haft ett strategiskt värde för både Sverige och Europa men det var inte det Northvolt ägnade sig åt.
Politisk styrning av teknik har nästan alltid misslyckats, listan är lång. Kan du nämna några exempel på när vi har lagt många miljarder av skattepengar på lyckade FoU-projekt. Kanske kvalar kärnkraftsutvecklingen in där men det är det inte många på det här forumet som skulle erkänna. Utveckling av vattenkraft och elnät har varit en stor framgång för Sverige. I övrigt så kommer jag att tänka på varvsindustri, fordonsindustri, Nuonaffären och etanolproduktion som alla var stora förlustaffärer för skattebetalarna. Mycket sjukvård, försvar och skola hade vi kunnat få för de förslösade skattemiljarderna.
Men att europeiska alternativ till kinesisk strategisk viktig industri inte är strategiskt viktigt kan du inte övertyga mig om iaf.
Hej gaidinG gaidin skrev:
Det är den typen av frågeställningar som kommer upp och förhoppningsvis kan besvaras genom olika typer av testprojekt.
Det är komplext att starta industrier som batterifabriken, kolfri stålframställning och vätgasledning/lagring
Startar man för försiktigt så riskerar man att bli omkörd av andra
Startar men för stort så kostar det mycket pengar och det behövs mycket utbildad personal etc
Vad som är lagom och bäst vet man oftast inte förändras efteråt och det kan behövas ett antal misslyckanden på vägen
Redigerat:
Men ICE ligger på ca 25%, så 0,37*0,25 ~ 0,08 för el -> vätgas -> mekanisk energi.K karlmb skrev:De har precis nått 50% i praktiken. Var länge typ 40%.
Men det är ju två omvandlingar, elektrolysörer 37 och 40 för BC > 15% i totalverkningsgrad...
Batterier är så mkt bättre hur man än ser på saken.
Eller kanske e-bränsle i en ottomotor eller gasturbin. Där slipper man iaf lagringsproblemet med små molekyler.
Ammoniak tycker jag ser intressant ut, antingen som vätgas/protonkälla för BC, eller som bränsle för ICE/gasturbin. Lättare att lagra och det finns en etablerad distributionskedja.
Jag har inte orkat sätta mig in i hur de olika stegen skulle kunna se ut, men det borde åtminstone vara görbart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Om man inte erkänner att ett haveri om 100 miljarder kr är mer än en plump i protokollet lär man ha noll chans att förbättra något, men löpa stor risk att förstöra mycket.D djac skrev:
Såklart det är synd att Northvolt inte lyckades, många faktorer, misstag, och mycket politiskt krig, kanske mer av det sista än man hade väntat sig. Det finns många stora projekt som går om intet och jag tror nog, som vanligt, att saker kunde gjorts annorlunda men att europa bara ska ge upp och överlämna oss till kineser och amerikanare bara för att undvika att olyckskorpar ska kunna säga -vad var det jag sa, tycker jag inte är rimligt heller.Nötegårdsgubben skrev:
ICE i konstantdrift och magert kan komma över 50%.kashieda skrev:
Men ICE ligger på ca 25%, så 0,37*0,25 ~ 0,08 för el -> vätgas -> mekanisk energi.
Ammoniak tycker jag ser intressant ut, antingen som vätgas/protonkälla för BC, eller som bränsle för ICE/gasturbin. Lättare att lagra och det finns en etablerad distributionskedja.
Jag har inte orkat sätta mig in i hur de olika stegen skulle kunna se ut, men det borde åtminstone vara görbart.
Finns ju inga lyckade projekt så här långt som startat i fel ände med en jätteindustri. Man måste pröva sig fram i mindre skala tills man har en stabil process, det går inte att hoppa över.M Martin Lundmark skrev:Hej gaidin
Det är den typen av frågeställningar som kommer upp och förhoppningsvis kan besvaras genom olika typer av testprojekt.
Det är komplext att starta industrier som batterifabriken, kolfri stålframställning och vätgasledning/lagring
Startar man för försiktigt så riskerar man att bli omkörd av andra
Startar men för stort så kostar det mycket pengar och det behövs mycket utbildad personal etc
Vad som är lagom och bäst vet man oftast inte förändras efteråt och det kan behövas ett antal misslyckanden på vägen
Det låter ju bra. Tills man ser kostnaderna i jämförelse med att flytta energin via en elledning istället..M Martin Lundmark skrev:
Finns många fantasifulla projekt som aldrig blir av pga kostnader.
Man ska inte vara negativ, men både vindkraft, elbilar och maglev har långt större potential än vätgassamhället.
Well, well, framtidens energi...
https://www.energinyheter.se/202508...rklighet-nar-fysiken-satter-granser-politiken
https://www.energinyheter.se/202508...rklighet-nar-fysiken-satter-granser-politiken
Och även om det idag inte finns några alternativ till vätgas för fossilfri stålproduktion är Paul Martin fortsatt skeptisk:
”I exempelvis USA återvinns redan i dag över 70% av stålet i eldrivna ljusbågsugnar – en process helt utan vätgas. Resten kan i många fall ersättas med andra material, som trä eller aluminium.”
Och även stålet kan komma att elektrifieras fullt ut i framtiden. Det amerikanska företaget Boston Metal utvecklar en metod där järnmalm smälts med hjälp av el i så kallad molten oxide electrolysis – helt utan kol, och helt utan vätgas.
Paul Martin återkommer till Bill Gates liknelse om vätgasen som “klimatomställningens schweiziska armékniv”:
”Och det är en perfekt metafor. Inte för att vätgasen är bra – utan för att armékniven av praktiska skäl nästan aldrig är rätt verktyg för jobbet.”
Redigerat:
Hej karlmbK karlmb skrev:
Att det är svårt att helt undvika läckage, är inget okänt. Men man kan använda vätgas ändå, man får hantera detta. Hans-Olof Nilsson är ett exempel på detta;
”Nu är Hans-Olofs unika vätgasvilla uppkopplad mot flexmarknaden” https://www.energi.se/artiklar/2024...ika-vatgasvilla-uppkopplad-mot-flexmarknaden/
I fallet med att minskar behovet att ”vaska” elenergi, från vind- och solcellsproduktion så kan man t.ex. med jämna mellanrum fylla på det som motsvarar läckaget.
Eventuella beredskapslager är inte statiska och innehåller även annan typ av energilagring än vätgas.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Nu tittar du återigen på delmängder, och inte helheten till exempel gällande att minska användningen av kol vid stålproduktion och att till exempel kunna hantera variationen och överskottet av effekt i elnäten och minska behovet att ”vaska” elenergi, som jag skrivit om tidigare.
Just nu har den varierande elproduktionen från sol och vind skapat ett ökande bekymmer i vår energiförsörjning och i våra elnät, och i våra grannländer bland annat inneburit ökande tider, varje år, med negativa elpriser. Det har till exempel varit strömavbrott i Spanien och bekymmer i Tyskland.
Det handlar ju inte enbart om att hitta alternativ till att ”flytta energin via en elledning”.
Nej, men det finns så mkt annat vi kan göra med elöverskott än just grönt stål. Det är där vi kan sätta in fantasin.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Nu tittar du återigen på delmängder, och inte helheten till exempel gällande att minska användningen av kol vid stålproduktion och att till exempel kunna hantera variationen och överskottet av effekt i elnäten och minska behovet att ”vaska” elenergi, som jag skrivit om tidigare.
Just nu har den varierande elproduktionen från sol och vind skapat ett ökande bekymmer i vår energiförsörjning och i våra elnät, och i våra grannländer bland annat inneburit ökande tider, varje år, med negativa elpriser. Det har till exempel varit strömavbrott i Spanien och bekymmer i Tyskland.
Det handlar ju inte enbart om att hitta alternativ till att ”flytta energin via en elledning”.