805 459 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det kan det vara men inte säkert, nu när elen är billig mitt på dagen så kan nog många tänka sig att ladda bilen, det lär vara den största lasten ett hushålla kan skapa, då sammanfaller detta med topproduktionen.S Snikholt skrev:
Jag som tidigare tänkt och sagt att 22kW laddbox hemma är bara dumt, det räcker gott med 11kW för alla, får kanske tänka om.
Det kanske kan vara till nytta en timme med minus en massa öre på priset från mätaren, och sen får man lika många kW från sina solcellspaneler.
Det kanske kan vara till nytta en timme med minus en massa öre på priset från mätaren, och sen får man lika många kW från sina solcellspaneler.
Du brukar väl kunna bättre? Har i vart fall varit min uppfattning under åren här.Mikael_L skrev:
Om dina grannar också skjuter till överskottsel..Mikael_L skrev:
Visst, så är det ju. Men det är en hel del variabler som ska stämma då också.D djac skrev:
Det gäller att bromsa elnätsutbyggnad lite lagom för att upprätthålla myten:
https://www.tn.se/naringsliv/43705/bolaget-nekades-el-flyttade-till-grannkommunen-tagna-pa-sangen/
https://www.tn.se/naringsliv/43705/bolaget-nekades-el-flyttade-till-grannkommunen-tagna-pa-sangen/
Så fort det har med Vattenfall att göra så är jag inte förvånad över något alls längre.
Jag har sedan ett par år tillbaka avvisat alla jobb åt kunder som inbegriper att jag måste ha med vattenfall att göra. Dvs om kunden har Vattenfall som nätägare och det som ska göras kräver att Vattenfall ska vara en del av det hela.
Det gäller allt från säkringsändring till ny servis eller anslutning av produktion.
Jag anser att Vattenfall inte alls längre går att ha som affärspartner, det är för krångligt, för mycket fel, men framförallt fasansfullt långa handläggningstider på allt.
Jag meddelar helt frankt, "Tyvärr, ni har Vattenfall som nätägare, då tar jag helt enkelt inte uppdraget pga deras inkompetens, för det kostar mig själv för mycket tid att bråka med dem!"
edit:
Påtal om att jag skriver att @Martin Lundmark driver agendor, så är jag själv inte helt fri från detta, att berätta hur usla jag tycker att VF är idag är en sådan sak som jag inte alltid kan låta bli.
Jag har sedan ett par år tillbaka avvisat alla jobb åt kunder som inbegriper att jag måste ha med vattenfall att göra. Dvs om kunden har Vattenfall som nätägare och det som ska göras kräver att Vattenfall ska vara en del av det hela.
Det gäller allt från säkringsändring till ny servis eller anslutning av produktion.
Jag anser att Vattenfall inte alls längre går att ha som affärspartner, det är för krångligt, för mycket fel, men framförallt fasansfullt långa handläggningstider på allt.
Jag meddelar helt frankt, "Tyvärr, ni har Vattenfall som nätägare, då tar jag helt enkelt inte uppdraget pga deras inkompetens, för det kostar mig själv för mycket tid att bråka med dem!"
edit:
Påtal om att jag skriver att @Martin Lundmark driver agendor, så är jag själv inte helt fri från detta, att berätta hur usla jag tycker att VF är idag är en sådan sak som jag inte alltid kan låta bli.
Hur mår svensk elproduktion? Är den ekonomiskt hållbar?
För 3 miljarder kronor blev Markbyggden Ett av med det det dåliga elavtalet som löpte till 2039.
De har aldrig gått med vinst.
De klarar sig 12 månader till med ägartillskott från nya ägaren.
Ska de lyckas teckna tillräckligt med bra fastprisavtal innan kassan är sinar…?
https://www.affarsvarlden.se/artike...smassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder
Kanske är Sveriges elproduktion för bra?
För 3 miljarder kronor blev Markbyggden Ett av med det det dåliga elavtalet som löpte till 2039.
https://www.affarsvarlden.se/artike...smassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder
Med tanke på senaste veckornas höga elpriser ska man kanske inte döma ut vind o sol?blackarrow skrev:
Hur mår svensk elproduktion? Är den ekonomiskt hållbar?
[länk]
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Rekordlåg vindproduktion i Juli nästan dubblade snittpriset i SE3 jfr ett år sedan. På längre sikt ökar vind stadigt och vatten finns för att täcka upp när det ej blåser. Sol står fortsatt på årsbasis för mindre än 3% av elproduktionen. Vi hade inte en enda timme med nettoimport i Juli till Sverige