805 465 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag försöker att inte blanda de två, dvs tekniken och åsikterna om hur man ska göra det vill jag inte debattera, däremot tar jag mig friheten att konstatera att även i länder med mer solceller så har de ström i hushållen, så på något sätt går det.GK100 skrev:
Tvärtom tror jag ganska få fattar om det ska göras någorlunda reda för helheten när man inte likt barn bara kan skena vidare till nästa för stunden "roliga" punkt utan att städa efter sig.
Du och andra får förstå eller missförstå mig rätt här jag ser givetvis brister i trådens resonemang från båda sidor det är som sagt tröttsamt att läsa mycket på båda fronterna. Men kanske mest på den sida där ibland du och karlmb är mest dogmatiska utan mer uppbackning än någon förvrängd ekonomissm. Smikholt, ML m.fl är på liknande sätt fast i statiska tekniska resonemang men trots allt mer korrekt fysikaliskt grundade dvs "rätten på sin sida" i ett större perspektiv.
Skriver detta med en liten förhoppning om att i stället för länktjafs med i sig lättviktiga rapporter, exjobb osv fram och tillbaks och inlägg där tom ML har börjat med fåradare med begäran om refetens för egna utsagor kan vi skriva efter bästa egna förmåga och uppfattning.
Gällande samhällsfrågan, dvs under vilka former, osv, så anser jag mig ha mer relevant erfarenhet, både av affärer och att drifta infrastruktur, inte elnät men snarlika ekonomier.
Redigerat:
Samma här.D djac skrev:Jag försöker att inte blanda de två, dvs tekniken och åsikterna om hur man ska göra det vill jag inte debattera, däremot tar jag mig friheten att konstatera att även i länder med mer solceller så har det ström i hushållen, så på något sätt går det.
Gällande samhällsfrågan, dvs under vilka former, osv, så anser jag mig ha mer relevant erfarenhet, både av affärer och att drifta infrastruktur, inte elnät men snarlika ekonomier.
Nu kommer detta lösa sig av sig självt ska du se.S Snikholt skrev:
Först kommer e-off, fortum, v-fall ellivio och de andra skrika i högan sky till EI för att få höja intäktsramarna rejält för att alla elbilar och solceller kostar så mycket.
Samtidigt inför man effekttaxa på bred front, så näten inte alls behöver någon uppgradering, utan det blir bara en massa skönt klirr i kassan av allt.
Och sen om några år kommer det införas avgift för egen produktion ändå.
Mycket smart, ta betalt för samma sak tre gånger, men inte alls behöva använda pengarna till något annat än att ta ut vinst.
Hej djacD djac skrev:Jag försöker att inte blanda de två, dvs tekniken och åsikterna om hur man ska göra det vill jag inte debattera, däremot tar jag mig friheten att konstatera att även i länder med mer solceller så har de ström i hushållen, så på något sätt går det.
Gällande samhällsfrågan, dvs under vilka former, osv, så anser jag mig ha mer relevant erfarenhet, både av affärer och att drifta infrastruktur, inte elnät men snarlika ekonomier
Du skrev; ”däremot tar jag mig friheten att konstatera att även i länder med mer solceller så har de ström i hushållen, så på något sätt går det.”
På något sätt så kunde Titanic en gång i tiden avsegla utan att ha livbåtar till alla passagerarna.
Det fans då, de som tagit sig ”friheten att konstatera” att båten var osänkbar.
Så ”på något sätt går det” att avsegla med ett fartyg utan att ha livbåtar till alla, bara man har den "åsikten" att den är osänkbar.
När det gäller inläggen här så försöker jag undvika att ge åsikter, utan håller mig till faktabaserade inlägg om tekniken, baserad på naturvetenskap och fysik.
Vi har idag alltför mycket ”tyckande” och ”åsikter” som vi baserar våra beslut på, även gällande vår elkraftförsörjning.
Innan Titanic avseglade var frågan om livbåtar, till alla, en ”ickefråga”.
Sedan Titanic krockat med isberget, då var det självklart att fartyg skall ha livbåtar till alla passagerare.
När man skriver ”så på något sätt går det” så är det inte för mig en övertygande argumentation att man försöker ha ”koll på läget”.
Utan mera en åsikt, ett tyckande….
Redigerat:
Ja, de har ju sina kaparbrev.Mikael_L skrev:
Nu kommer detta lösa sig av sig självt ska du se.
Först kommer e-off, fortum, v-fall ellivio och de andra skrika i högan sky till EI för att få höja intäktsramarna rejält för att alla elbilar och solceller kostar så mycket.
Samtidigt inför man effekttaxa på bred front, så näten inte alls behöver någon uppgradering, utan det blir bara en massa skönt klirr i kassan av allt.
Mycket smart, ta betalt för samma sak tre gånger, men inte alls behöva använda pengarna till något annat än att ta ut vinst.
Jag läste på något ställe, för ett tag sedan, att eon delade ut miljarder till sina ägare.
Och det stämmer till viss del.
Såhär ser eons koncernstruktur ut.
Och det stämmer till viss del.
Såhär ser eons koncernstruktur ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju min spaning!Mikael_L skrev:
Nu kommer detta lösa sig av sig självt ska du se.
Om man då börjar att kolla bolaget med största omsättningen, E.ON Sverige Aktiebolag, med omsättning på 23, 53 och 25 miljarder de tre sista åren, så har faktiskt en rätt blygsam vinst, det verkar vara dyrt och knappt lönsamt att driva elnätsbolag.
Vinsten var 1,7, 0,7 och 0,4 miljarder.
Och det räckte till lite aktieutdelning också, 3,5, 0,3 och 5 miljarder.
En del, men inte speciellt horribelt.
Men man måste ju granska siffrorna lite mer noga.
Bolaget har "övriga externa kostnader" på ca 1 miljard om året, detta kan vara typ vad som helst, kanske pengar som går till ägarbolaget Uniper. Men jag gissar faktiskt att det främst är olika externa aktörer i Sverige som sålt tjänster.
Däremot lämnas det koncernbidrag på mellan 1 och 2 miljarder om året, det är pengar rakt till det utländska ägarbolaget.
Så i från detta bolaget ramlade det iväg en del miljarder.
Nu ska jag äta, och så återkommer jag efter att jag kikat lite på några av de andra dotterbolagen.
Bolaget har "övriga externa kostnader" på ca 1 miljard om året, detta kan vara typ vad som helst, kanske pengar som går till ägarbolaget Uniper. Men jag gissar faktiskt att det främst är olika externa aktörer i Sverige som sålt tjänster.
Däremot lämnas det koncernbidrag på mellan 1 och 2 miljarder om året, det är pengar rakt till det utländska ägarbolaget.
Nu ska jag äta, och så återkommer jag efter att jag kikat lite på några av de andra dotterbolagen.
Moderbolaget kanske håller på att spara ihop till alla miljarder som snart kommer att behövas för vårt arma elnät. Obs: IroniMikael_L skrev:
Om man då börjar att kolla bolaget med största omsättningen, E.ON Sverige Aktiebolag, med omsättning på 23, 53 och 25 miljarder de tre sista åren, så har faktiskt en rätt blygsam vinst, det verkar vara dyrt och knappt lönsamt att driva elnätsbolag.
Om jag sen kikar på E.ON Energidistribution Aktiebolag, med en omsättning på 10-11 miljarder, så har det bolaget knappt någon aktieutdelning, blott 0,7 miljarder förra året, i övrigt noll - några år bakåt.
Men bolaget skickar dock typ 2 miljarder i koncernbidrag.
Bolaget har dessutom 7-8 miljarder i lån från moderbolaget - räntesnurra, hört begreppet?
Jag undrar även varför de har så stora obeskattade reserver, och låter de öka så.
35 miljarder 33 miljarder 31 miljarder 29 miljarder, för 2023, 22, 21 och 20.
Något har de nog tänkt med detta.
E.ON Energilösningar Aktiebolag med omsättning 9 resp 13 och 13 miljarder de senaste tre boksluten har inte heller någon utdelning, dock räntekostnader till koncernbolag på 4,6 4,9 och 2,6 miljarder.
Nu har jag nog betat av de större företagen i koncernen.
Men bilden som framträder är att de är inte fattiga (det syns även på tillgångssidan) och det går otroligt bra, men vinsterna döljs till stor del bokföringsmässigt.
Och jag missunnar inte någon som driver sitt företag bra att göra stora vinster - så länge det inte är ett monopol och det är helt vanliga människors pengar man snor.
Bolaget har dessutom 7-8 miljarder i lån från moderbolaget - räntesnurra, hört begreppet?
Jag undrar även varför de har så stora obeskattade reserver, och låter de öka så.
E.ON Energilösningar Aktiebolag med omsättning 9 resp 13 och 13 miljarder de senaste tre boksluten har inte heller någon utdelning, dock räntekostnader till koncernbolag på 4,6 4,9 och 2,6 miljarder.
Men bilden som framträder är att de är inte fattiga (det syns även på tillgångssidan) och det går otroligt bra, men vinsterna döljs till stor del bokföringsmässigt.
Och jag missunnar inte någon som driver sitt företag bra att göra stora vinster - så länge det inte är ett monopol och det är helt vanliga människors pengar man snor.
Redigerat:
de är rövare och banditer. Det är därför jag inte vill ge dem incitament till att skörta upp oss mera.Mikael_L skrev:
Om jag sen kikar på E.ON Energidistribution Aktiebolag, med en omsättning på 10-11 miljarder, så har det bolaget knappt någon aktieutdelning, blott 0,7 miljarder förra året, i övrigt noll - några år bakåt.