805 462 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ojoj, det borde inte vara omöjligt för elnätsräddarna att skriva lite regler så alt det där blir rättsvist fakturerat!D djac skrev:Det finns nog många aspekter, en del hävdar ju att sol & vind-el sänker elpriserna, till fromma för alla, ska de då överföra sänkningarna till grannen med paneler? En annan skaffar en 22kW-laddare och förbrukar då på ett annat sätt än formeln, hur gör vi här, någon annan sänker sin förbrukning och betalar inte "sin del" längre, det slutar aldrig i mina ögon, orättvisorna är för många och aldrig små nog
Däremot tycker jag att det är intressant framåt, den fossila elproduktionen minskar ju stadigt och det tycker de flesta är bra, sol och vind ska vi tydligen inte ha, kärnkraft låter sig bevisligen inte byggas av ekonomiska skäl. Var ska elen komma ifrån, ja Sverige har ju vattenkraft men resten?
Sedan ska jag i framtiden komma ihåg att ha dåligt samvete ifall jag skulle drista mig att mata ut 22kW på nätet, samtidigt som två grannar utan solceller passar på att ladda sina elbilar för att elen är billig...
🤣🤣🤣
Så kan vi ju inte ha det!
Nej, jag får dra egna kablar till dem.
Kanske nätavgiften påverkas något halvt öre men förmodligen får man då igen det på elen, jag känner ganska exakt noll oro för den prispåverkan.S Snikholt skrev:Nu var det inte någon orättvisa jag ville belysa, utan snarare att det blir dyrare för alla - men lite mindre dyrt om man har solpaneler. Mitt tips är att foka på egen energibesparing, och om man vill ha paneler så se till att de inte matar ut på nätet eller åtminstone inte samtidigt som alla andra glr det. Det tror jag är den gyllene medelvägen. Men jag är inte övertygad om att det är det bästa för vare sig miljö eller plånbok.
Gällande miljön/klimatet så har vi ju låg påverkan men här får man nog se mer på helheten och då kan man konstatera att solel är bra, dvs det driver inte upp vare sig klimat eller miljöpåverkan, laddar man sen bilen med solelen och ersätter fossila mil så är det en solklar (hehe) vinst.
Jag tror inte på påhittade stödåtgärder, konstlad lojalitet, det har alltid slagit fel, som kund ska man agera på prissignalerna som marknaden skickar, detta gäller eltjänster såväl som andra varor.
Till exempel så tillskrivs inbromsningen av prisökningarna på livsmedel till viss del att konsumenterna äntligen börjat agera som de ska, dvs de väljer prisvärda varor och köper de av de som erbjuder lägre priser, det är så en marknadsekonomi ska fungera.
Man ska alltså vara illojal som kund, det stimulerar effektivisering och konkurrens.
Nu verkar ju även detta fångas upp av marknaden, av EONs kommunikation kan jag se att de åtminstone funderar på att marknadisera även egenproducerad el, antar att de ser en affärsmöjlighet i att transportera denna även åt privatkunder.K karlmb skrev:Ojoj, det borde inte vara omöjligt för elnätsräddarna att skriva lite regler så alt det där blir rättsvist fakturerat!
Sedan ska jag i framtiden komma ihåg att ha dåligt samvete ifall jag skulle drista mig att mata ut 22kW på nätet, samtidigt som två grannar utan solceller passar på att ladda sina elbilar för att elen är billig...
🤣🤣🤣
Så kan vi ju inte ha det!
Nej, jag får dra egna kablar till dem.
Hej SnikholtS Snikholt skrev:Nu var det inte någon orättvisa jag ville belysa, utan snarare att det blir dyrare för alla - men lite mindre dyrt om man har solpaneler. Mitt tips är att foka på egen energibesparing, och om man vill ha paneler så se till att de inte matar ut på nätet eller åtminstone inte samtidigt som alla andra glr det. Det tror jag är den gyllene medelvägen. Men jag är inte övertygad om att det är det bästa för vare sig miljö eller plånbok.
När det gäller ekonomi så brukar det bästa arbetssättet vara, att hellre hålla nere utgifterna än att försöka öka sina inkomster.
Samma sak kan man tillämpa på sin elkraftanvändning.
Det finns numera bra möjlighet till eleffektiva uppvärmningssystem, frikyla, belysning och vitvaror etc. Då sänker man sin elenergianvändning.
Satsar man därefter på solceller som täcker husets egna elbehov, då kan man genom lagring med hjälp av batterier öka möjligheten att hålla elenergin ”inom huset”. Då blir det inga elnätsavgifter eller beskattning på elenergin som är självanvänd, genom att man inte har något utbyte av solcellsenergin med elnätet.
Energimarknadsinspektionen har förordat att använda solcellsenergin ”inom huset”. Man får stöd vid inköp av batterier om man har solceller, och om man huvudsakligen använder solcellsenergin till det egna huset.
Med batterier i huset ökar även möjligheten till reservkraft, något som verkar vara allt viktigare i ett samhälle helt beroende av elkraft.
Skulle de göra det möjligt för lilla jag att egenproducera min el och skicka den till jobbet där jag kan ladda min elbil med den, så vore det fantastiskt även om de vill ha massor betalt. Men det var inte något åt det hållet du sett?D djac skrev:
Jo, så var frågorna ställda, en var tex om man har en sommarstuga och vill "skicka" elen dit, en annan var om man vill sälja privat till annan abonnent.K karlmb skrev:
Jag tror alla fattar men har olika värderingar i frågan, det är inte olikt annan infrastruktur.GK100 skrev:
Vill man spara på näten så är det bara att krympa allas huvudsäkringar och göra batterier obligatoriskt, gärna med någon solpanel men om det rätt väg för samhället att ransonera medborgarna på det sättet kan man nog tvista.
Det handlar snarar om ekonomi. Inte nödvändigtvis just din privatekonomi.D djac skrev:Jag tror alla fattar men har olika värderingar i frågan, det är inte olikt annan infrastruktur.
Vill man spara på näten så är det bara att krympa allas huvudsäkringar och göra batterier obligatoriskt, gärna med någon solpanel men om det rätt väg för samhället att ransonera medborgarna på det sättet kan man nog tvista.
Tvärtom tror jag ganska få fattar om det ska göras någorlunda reda för helheten när man inte likt barn bara kan skena vidare till nästa för stunden "roliga" punkt utan att städa efter sig.D djac skrev:Jag tror alla fattar men har olika värderingar i frågan, det är inte olikt annan infrastruktur.
Du och andra får förstå eller missförstå mig rätt här jag ser givetvis brister i trådens resonemang från båda sidor det är som sagt tröttsamt att läsa mycket på båda fronterna. Men kanske mest på den sida där ibland du och karlmb är mest dogmatiska utan mer uppbackning än någon förvrängd ekonomissm. Smikholt, ML m.fl är på liknande sätt fast i statiska tekniska resonemang men trots allt mer korrekt fysikaliskt grundade dvs "rätten på sin sida" i ett större perspektiv.
Skriver detta med en liten förhoppning om att i stället för länktjafs med i sig lättviktiga rapporter, exjobb osv fram och tillbaks och inlägg där tom ML har börjat med fåradare med begäran om refetens för egna utsagor kan vi skriva efter bästa egna förmåga och uppfattning.