D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Innebär det att du inte vill förstå hur elnäten är uppbygga uta tala om att de är uppbyggda på gissningar
Ja och nej, jag ska inte bygga elnät själva, så på den nivån behöver jag inte veta. Däremot är jag nördig och tycker det är roligt med allmänkunskap (tekniker som du), så alla smarta lösningar är ju intressanta.

Det enda jag uttalat mig om är de finansiella styrsystemen och mina iaktagelser av vad de gör med affären som helhet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja och nej, jag ska inte bygga elnät själva, så på den nivån behöver jag inte veta. Däremot är jag nördig och tycker det är roligt med allmänkunskap (tekniker som du), så alla smarta lösningar är ju intressanta.

Det enda jag uttalat mig om är de finansiella styrsystemen och mina iaktagelser av vad de gör med affären som helhet.
Hej
Själv har jag gått utbildning, läst böcker och arbetat med elkraft för att lära mig
Nu försöker jag hjälpa andra elanvändare här på forumet

Hur är din strategi

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har du tagit upp den frågan med energimarknadsinspektionen?
Nej, har du?

K karlmb skrev:
Nej, har du?
Hej
Det är väl den som har bekymmer med frågan som bör ställa frågan ?

Vi är några här som har begripit den tekniska problematiken och försöker förmedla den till er andra

Vill ni inte lyssna eller agera på våra ”tips” och synpunkter hur man kan agera så är det upp till er

Om ni inte förstår bakgrunden till att energiforskrapporten kom till kan jag inte hjälpa det

I framtiden ser vi, om inte annat, vem som handlade fel

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du har väl bra ingångar där, vill du inte hjälpa till? Det kunde ju hjälpa ditt case...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Själv har jag gått utbildning, läst böcker och arbetat med elkraft för att lära mig

Hur är din strategi
Jag hade hoppats att du skulle kunna respektera att det finns mer än en åsikt men jag ser att du inte gör det, jag har aldrig diskvalificerat din teknikkunskap men jag kan heller inte köpa att den ger dig tolkningsföreträde i allt, samhällsuppbyggnad, ekonomi, företagande, finansmarknader, det blir helt enkelt inte trovärdigt.

Jag släpper prisfrågan med dig, vi ser helt olika på finansiella frågor.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har väl bra ingångar där, vill du inte hjälpa till? Det kunde ju hjälpa ditt case...
Hej karlmb
Det är väl du som skall granska det vi påstår här

Kontakta Energimarknadsinspektionen
Kontakta även ditt elnätsbolag, ta upp frågan med politiker, villaägarföreningen etc

Var sedan källkritisk till den information du får

Det är ju andra elnätsanvändares ”case” och inte i mitt eget ”case” jag vill hjälpa

Vill ni inte lyssna, och vara aktiva själva, så kan jag inte göra något åt det, det är upp till er

Jag tvingar er inte att lyssna.

Redigerat:
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Vi är några här som har begripit den tekniska problematiken och försöker förmedla den till er andra

Vill ni inte lyssna eller agera på våra ”tips” och synpunkter hur man kan agera så är det upp till er

Om ni inte förstår bakgrunden till att energiforskrapporten kom till kan jag inte hjälpa det

I framtiden ser vi, om inte annat, vem som handlade fel
Du har inga bekymmer med kostnaderna då förstår jag.
Tack för klarläggandet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Du hjälper ingen här på forumet, du sabbar bara trådar !!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är väl du som skall granska det vi påstår här
Var källkritisk
Snälla människa..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du hjälper ingen här på forumet, du sabbar bara trådar !!
På vilket sätt då?

Edit: fast att gå i polemik med karlmb i en tråd kan nog iofs likställas med att sabba den

• Haha
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har inga bekymmer med kostnaderna då förstår jag.
Tack för klarläggandet.
Hej karlmb

Jag har bland annat i inlägg #5 197 och inlägg #12 711 här beskrivit hur jag tillämpat mina elkraftkunskaper och då själv kunnat undvika att "känna mig lurad" av många som har tyckandet och idéer.

Jag har kunnat hantera mina elkostnader till en rimlig nivå. Har just installerat ”frikyla” som ger komfort när sommarvärmen kommer utan större kostnader. Utan frikylan ger snarare lägre driftskostnader för bergvärmepumpen i vinter.

Nu försöker här delge andra hur jag gjort mina åtgärder, men jag kan inte tvinga någon.

Många torgför här ”åsikter” och verkar tro att elkraftförsörjningen kan byggas upp på åsikter.

Det som nu hänt med strömavbrott i Spanien samt hög värme samtidigt som solceller och vindkraft inte räcker till i Tyskland. Det verkar bygga på att man inte baserat sina ageranden på elkraftkunskaper i tillräcklig omfattning.

Utan snarare åsikter och tyckanden.

Vi behöver mer elkraftkunskaper i samhället.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
S
Jag tror det är en följd av Tech-bro och Musk eran.

Förvisso lett till många bra innovationer, men också till haverier. Lex Musk

S Snikholt skrev:
På vilket sätt då?

Edit: fast att gå i polemik med karlmb i en tråd kan nog iofs likställas med att sabba den
Nu fick du sista ordet ändå.

• Älska
Snikholt
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Jag har bland annat i inlägg #5 197 och inlägg #12 711 här beskrivit hur jag tillämpat mina elkraftkunskaper och då själv kunnat undvika att "känna mig lurad" av många som har tyckandet och idéer.

Jag har kunnat hantera mina elkostnader till en rimlig nivå. Har just installerat ”frikyla” som ger komfort när sommarvärmen kommer utan större kostnader. Utan frikylan ger snarare lägre driftskostnader för bergvärmepumpen i vinter.

Nu försöker här delge andra hur jag gjort mina åtgärder, men jag kan inte tvinga någon.

Många torgför här ”åsikter” och verkar tro att elkraftförsörjningen kan byggas upp på åsikter.

Det som nu hänt med strömavbrott i Spanien samt hög värme samtidigt som solceller och vindkraft inte räcker till i Tyskland. Det verkar bygga på att man inte baserat sina ageranden på elkraftkunskaper i tillräcklig omfattning.

Utan snarare åsikter och tyckanden.

Vi behöver mer elkraftkunskaper i samhället.
Right, din referens till Spanien says it all. Du är en lika god hemmapulare som jag då.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.