805 464 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja och nej, jag ska inte bygga elnät själva, så på den nivån behöver jag inte veta. Däremot är jag nördig och tycker det är roligt med allmänkunskap (tekniker som du), så alla smarta lösningar är ju intressanta.M Martin Lundmark skrev:
Det enda jag uttalat mig om är de finansiella styrsystemen och mina iaktagelser av vad de gör med affären som helhet.
HejD djac skrev:Ja och nej, jag ska inte bygga elnät själva, så på den nivån behöver jag inte veta. Däremot är jag nördig och tycker det är roligt med allmänkunskap (tekniker som du), så alla smarta lösningar är ju intressanta.
Det enda jag uttalat mig om är de finansiella styrsystemen och mina iaktagelser av vad de gör med affären som helhet.
Själv har jag gått utbildning, läst böcker och arbetat med elkraft för att lära mig
Nu försöker jag hjälpa andra elanvändare här på forumet
Hur är din strategi
HejK karlmb skrev:
Det är väl den som har bekymmer med frågan som bör ställa frågan ?
Vi är några här som har begripit den tekniska problematiken och försöker förmedla den till er andra
Vill ni inte lyssna eller agera på våra ”tips” och synpunkter hur man kan agera så är det upp till er
Om ni inte förstår bakgrunden till att energiforskrapporten kom till kan jag inte hjälpa det
I framtiden ser vi, om inte annat, vem som handlade fel
Redigerat:
Jag hade hoppats att du skulle kunna respektera att det finns mer än en åsikt men jag ser att du inte gör det, jag har aldrig diskvalificerat din teknikkunskap men jag kan heller inte köpa att den ger dig tolkningsföreträde i allt, samhällsuppbyggnad, ekonomi, företagande, finansmarknader, det blir helt enkelt inte trovärdigt.M Martin Lundmark skrev:
Jag släpper prisfrågan med dig, vi ser helt olika på finansiella frågor.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Det är väl du som skall granska det vi påstår här
Kontakta Energimarknadsinspektionen
Kontakta även ditt elnätsbolag, ta upp frågan med politiker, villaägarföreningen etc
Var sedan källkritisk till den information du får
Det är ju andra elnätsanvändares ”case” och inte i mitt eget ”case” jag vill hjälpa
Vill ni inte lyssna, och vara aktiva själva, så kan jag inte göra något åt det, det är upp till er
Jag tvingar er inte att lyssna.
Redigerat:
Du har inga bekymmer med kostnaderna då förstår jag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det är väl den som har bekymmer med frågan som bör ställa frågan ?
Vi är några här som har begripit den tekniska problematiken och försöker förmedla den till er andra
Vill ni inte lyssna eller agera på våra ”tips” och synpunkter hur man kan agera så är det upp till er
Om ni inte förstår bakgrunden till att energiforskrapporten kom till kan jag inte hjälpa det
I framtiden ser vi, om inte annat, vem som handlade fel
Tack för klarläggandet.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Jag har bland annat i inlägg #5 197 och inlägg #12 711 här beskrivit hur jag tillämpat mina elkraftkunskaper och då själv kunnat undvika att "känna mig lurad" av många som har tyckandet och idéer.
Jag har kunnat hantera mina elkostnader till en rimlig nivå. Har just installerat ”frikyla” som ger komfort när sommarvärmen kommer utan större kostnader. Utan frikylan ger snarare lägre driftskostnader för bergvärmepumpen i vinter.
Nu försöker här delge andra hur jag gjort mina åtgärder, men jag kan inte tvinga någon.
Många torgför här ”åsikter” och verkar tro att elkraftförsörjningen kan byggas upp på åsikter.
Det som nu hänt med strömavbrott i Spanien samt hög värme samtidigt som solceller och vindkraft inte räcker till i Tyskland. Det verkar bygga på att man inte baserat sina ageranden på elkraftkunskaper i tillräcklig omfattning.
Utan snarare åsikter och tyckanden.
Vi behöver mer elkraftkunskaper i samhället.
Redigerat:
Right, din referens till Spanien says it all. Du är en lika god hemmapulare som jag då.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Jag har bland annat i inlägg #5 197 och inlägg #12 711 här beskrivit hur jag tillämpat mina elkraftkunskaper och då själv kunnat undvika att "känna mig lurad" av många som har tyckandet och idéer.
Jag har kunnat hantera mina elkostnader till en rimlig nivå. Har just installerat ”frikyla” som ger komfort när sommarvärmen kommer utan större kostnader. Utan frikylan ger snarare lägre driftskostnader för bergvärmepumpen i vinter.
Nu försöker här delge andra hur jag gjort mina åtgärder, men jag kan inte tvinga någon.
Många torgför här ”åsikter” och verkar tro att elkraftförsörjningen kan byggas upp på åsikter.
Det som nu hänt med strömavbrott i Spanien samt hög värme samtidigt som solceller och vindkraft inte räcker till i Tyskland. Det verkar bygga på att man inte baserat sina ageranden på elkraftkunskaper i tillräcklig omfattning.
Utan snarare åsikter och tyckanden.
Vi behöver mer elkraftkunskaper i samhället.