805 464 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag ger ju bättre källhänvisning än du...M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag bestämmer inte reglerna men jag får bestämma hur jag själv agerar inom dessa
Ska vi kunna hjälpa varandra då måste vi även kunna respektera och lita på varandra när det t.ex gäller källkritik
Det vi skriver skall vi välja med omsorg så det om möjligt är korrekt innehåll
Gärna källhänvisning som stöd och fördjupning av inlägg
6kW
Hur ändrar det något i vårt resonemang?
Det normala är väl att man gräver/hänger nytt.
Varför hakar du upp dig på att de inte tänkte på det?
Det låter rimligt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Ex på tveksamheter i rapporten när den läggs samman med den andra
50 kVA transformatorn i ena nätet har rimligen en kortslutningspänning på säg 4% det innebär vid fullast ett spänningsfall på ca 12 % Och vid solcellsinmatning fullt ut en spänningshöjning på 12 % därtill spänningsfall i kabelnätet
Dessa 24 % variation är mer än toleransen på 230V +/- 10 %
Eftersom det finns fler grenar i nätet så klarar man inte av spänningens toleransnivå
I rapporten föreslås att parallellkoppla en kabel som redan är utlagd i ett elnät med en till likadan kabel
Det är i praktiken svårt att då få bra strömfördelning mellan kablarna om de inte går samma väg och bra avsäkring mot överlast Skall kablar parallellkopplas så läggs dessa ned samtidigt
Hur ändrar det något i vårt resonemang?
Det normala är väl att man gräver/hänger nytt.
Varför hakar du upp dig på att de inte tänkte på det?
Därför att med det resonemanget så kan aldrig göra något enklare eller billigare.S Snikholt skrev:
I verkligheten så finns det alltid olika alternativ.
Men jag misstänker att du aldrig kommer att acceptera det när det gäller microproduktion i Sveriges elnöt.
HejK karlmb skrev:
Det vi diskuterar är ju att hålla nere kostnaderna för de redan byggda elnäten och att de som ev orsakar kostnader vid tex solceller på villa skall debiteras för detta och inte att detta läggs på kollektivet
Att gräva nya ledningar tar tid och kostnaderna för själva kabeln är liten i förhållande till övriga kostnader
Även att byta transformator kostar
I examensarbetet togs inte transformatorns egenskaper (och konsekvens) i elnätet upp
Redigerat:
Om du har läst något av vad jag tidigare skrivit, så kommer du se att jag inte är negativt inställd till egenproducerad el per se.K karlmb skrev:
Bara hur såna som du framställer verkligheten, och jag är inte ett fan av att nätet ska anpassas till att ta hand om överproduktion därav.
Det fattar ju alla.M Martin Lundmark skrev:
Detta handlar ju om hurpass ofta det måste ske.
De kom fram till rätt sällan.
Det är ju hela poängen.
Med dynamisk spänningskontroll från andra hållet blir det förstås ännu mer sällan.
Såna som jag?S Snikholt skrev:
Anpassas? Ska allt vara som 1975?
Oavsett hur lite det kostar att få det att fungera dagens verklighet?
Det låter som en rätt snäv åsiktsfålla.
HejK karlmb skrev:
Du verkar att extrapolera det som står i examensarbetet som en sanning för Sveriges alla elnät
Hur vet du det?
Har du t.ex gått igenom hur de svenska distributionsnäten ser ut så du kan säga att elnäten i examensarbetet är mycket bra i överensstämmande med Sveriges samlade distributionsnät
När det gäller den dynamiska så spänningskontrollen
Hur fort kan den implementeras i elnäten ?
Var finns utredningar/beräkningar på det?
Du antyder att elnäten ser likadana ut?
Hur lika är de och var finns dokumentation som visar det?
Hur är elnätbolagens intresse, kompetens och personal att genomföra dynamisk spänningsreglering?
Hur vet jag och alla som läser denna tråd, att du har de tillförlitliga svaren på de frågorna
Har du tex arbetat med den typen av utredningar?
Redigerat:
Om jag hade ansett att kostnaden var liten hade vi inte haft den här diskussionen.K karlmb skrev:
I klartext: Jag tycker att det är ovärt
Och vi producerar en hel del reaktiv effekt här känner jag, så för min del kan vi avsluta diskussionen.
Och eftersom jag vet hur du funkar så låter jag dig få sista ordet, även om det sannolikt är något som får det att låta som att du fick rätt. Varsågod 🙂
Redigerat:
Diskussionen påminner om Saabfrågan i En man som heter Ove, därför kommer den ingenstans.S Snikholt skrev:Om jag hade ansett att kostnaden var liten hade vi inte haft den här diskussionen.
Och vi producerar en hel del reaktiv effekt här känner jag, så för min del kan vi avsluta diskussionen.
Och eftersom jag vet hur du funkar så låter jag dig få sista ordet, även om det sannolikt är något som får det att låta som att du fick rätt. Varsågod 🙂
Några som hatar solceller försöker med argumenten -man blir inte rik och -elnäten går under, övertyga de som har eller tycker solceller är smart, ingen kommer byta uppfattning med dessa argument och jag tror att det blir lika svårt att övertyga hatarna att köpa solceller.
Är ganska övertygad om att det bakom dessa ganska håliga argument finns ideologi, som redan diskuterats här och i andra trådar och därför rubbas inte grundpositionen.
Här har vi hamnat i en situation där skillnaden mellan utbildning och bildning blir tydlig, den förstnämnda hjälper dig att välja transformator när man ska bygga om en station, den sistnämnda hjälper dig förstå det större sammanhanget för transformatorbytet. Det är nog detta som gör bägge sidor frustrerade.kashieda skrev:
Jag får väl avsluta då som du brukar, vi har olika uppfattning. Du har inte mer kött på benen för din än jag iaf, du tycker saker som vem som helst utan insikt kan tycka. Jag drar fram den ena källan efter den andra och du avfärdrar allt som inte går i linje med din åsikt, trots att du på vägen erkänt att det finns vissa poänger med mitt resnomang. Dock aldrig med själva slutsatsen, den står fast hos dig oavsett vad som kommer till dig.S Snikholt skrev:Om jag hade ansett att kostnaden var liten hade vi inte haft den här diskussionen.
Ok. Vi vet ju hur det blir till sist...
Ja, så verkar det vara. Det finns skickliga elektriker som inte förstår helheten, men som kan kollra bort en kund med nån lagparagraf eller föreskrift på nolltid.D djac skrev:Här har vi hamnat i en situation där skillnaden mellan utbildning och bildning blir tydlig, den förstnämnda hjälper dig att välja transformator när man ska bygga om en station, den sistnämnda hjälper dig förstå det större sammanhanget för transformatorbytet. Det är nog detta som gör bägge sidor frustrerade.
Kunden har ju inte koll på alla regler, men kan ju ha andra kompetenser som är nödvändiga för att lösa problemet.
När man utvecklar bilar så finns det en massa kunder som tycker si eller så, vi som konstruerar dem kan inte bara avfärda allihop som idioter. Ett bra exempel på det är historien om Lamborghinis födelse som biltillverkare.
Jag skrev ju hur. Läs ellagen mm, du verkar ha glömt bort en del.M Martin Lundmark skrev:
Det är mkt sannolikt att näten är uppbyggda på likartat sätt i hela landet. Eller hur?
Här finns ju möjlgihet för dig att direkt peka på hur väldigt avvikande de nät de gick igenom, ser ut ifh till de allra flesta. Men nej, det ska jag som inte har tillgång till informationen öht göra..M Martin Lundmark skrev:
FÖ minns jag inte att du hävdat detta förut, du bara tar upp det nu som ett argument i brist på annat, som du tror folk ska gå på utan närmare uppbackning från nån de tror är en auktoritet helt enkelt.
Ja du, vad tror du går fortast, att införa dynamisk spännningsreglering sommar/vinter, eller att bygga om de enligt dig 1000-tals lsp? Sen är det i verkligheten naturligtivs inte bara antingen eller. Men i stora drag bör dynamisk reglering ovanifrån ge fortsatt liknande förhållanden som rådde tidigare, när effekten bara gick åt ena hållet, det verkar rimligt i en ingenjörs ögon.M Martin Lundmark skrev:
Hur fort ngt går beror oftast på vilken fokus man lägger och tillförda resurser kan jag berätta där.
Om fokus är att vi måste uppgradera 1000tals lsp så blir det både dyrt och tar tid.
Rapporten kom för några dagar sen, du är inblandad så du kan väl berätta när det kan finnas beräkningar på hur fort det kan gå?
Trots bristen på komptens i hela landet. Eller vill du inte det för det går emot din huvudtes om att lsp måste byggas om?
Se ovan.M Martin Lundmark skrev:
Bra fråga, det kan ju du berätta då.M Martin Lundmark skrev:
Jag kan gissa att de inte vill svara men mellan skål och vägg gilar de nuvarande osäkerhet. De ändrar inte sina uppfattningar med mindre än att allt detta blir allmänt känt, och då kanske till sist EI börjar kalla dem till sig, men det tar nog ett tag är jag rädd.
Vad tror du?
Som ingenjör är man van att göra utredningar och värdera tekniska argument. Mkt framkommer ju också när man ser hur någon argumenterar kring just teknik.M Martin Lundmark skrev:
Är det tyckande, eller finns det tekniska argument som båda sidor accepterar?
Redigerat: