M Martin Lundmark skrev:
Hej
Man behöver inte känna nogon personligen för att utöva källkritik
Man kan avstå att besvara ett påstående
Va?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag kan ju inte sitta här och behöva gissa om det är rimligt (om det är sannolikt) att du faktiskt vet vad du talar om.
Det går utmärkt. Du ser ju mina argument. Är de felaktiga så skriv det, vi ska ju hjälpa varandra på detta forum (oavsett vem man är).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Utveckla vad du menar
Det var det jag ville du skulle göra? Du pratar om att hjälpa varandra, men nu vill du plötsligt inte svara? Va?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb
Vill du föra en diskussion med en enskild person gör det då med PM

Vill du diskutera så fler kan delta. Gör det då på forumet men tala samtidigt om vem du är.

Gör du inte det då får du räkna med att ge betydligt mer länkar, och tydliga inlägg, än vad jag brukar göra, för att belägga vilken typ av bakgrund, det du säger har.

Jag kan ju inte sitta här och behöva gissa om det är rimligt (om det är sannolikt) att du faktiskt vet vad du talar om.

Skriver du här anonymt (som inte är förbjudet) då får du räkna med att du får skriva många inlägg som sedan visar sig vara korrekta (och inte bara tagna ut luften) innan man kan ha tilltro till det du skriver.

Diskussionsämnet (om rapporten, examensarbetet du hyllar) blev definitivt inte jobbigt.

Snarare det att du i mina ögon har svårt att förstå innehållet och hur du använder det i argumentationen här. Och när du drar dina jämförelser med Energiforskrapporten (RAPPORT 2025:1115 Dynamisk spänningsreglering) 2025:1115 [länk]

Kan det vara så?

Hur skall de andra som läser här förstå det du skriver om rapporterna och dess betydelse för elnätet?
Tror du att det är du som bestämmer reglerna på detta forum?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Haha, jadu där hade du problem att argumentera.
Det är ingen heltäckande rapport över hela Sverige.
Men det är en undersökning så bra som den i princip går att utföra.
Och tillika seriösa beräkningar.
Regler gör att vårt elsystem ser mkt lika ut i hela landet.
Vad är det i pappret som säger emot?
Per-reviewed.... jo tjena..
Har du ens läst pappret?
På det lilla nätet överbelastas trafon tidigt.. dock förefaller befintligt kablage klara lite mer. De har liksom gjort en väldigt förenklad simulering och dragit vissa slutsatser av det.

Men är samtidigt tydliga med att förstärkningar kan vara aktuella tidigare.

Och nej, du kan inte dra slutsatser av resten av nätet baserat på denna rapport.

Välskrivet examensarbete, och all heder till dom som gjort det. Men kalla det inte för något det inte är.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Har du ens läst pappret?
På det lilla nätet överbelastas trafon tidigt.. dock förefaller befintligt kablage klara lite mer. De har liksom gjort en väldigt förenklad simulering och dragit vissa slutsatser av det.

Men är samtidigt tydliga med att förstärkningar kan vara aktuella tidigare.

Och nej, du kan inte dra slutsatser av resten av nätet baserat på denna rapport.

Välskrivet examensarbete, och all heder till dom som gjort det. Men kalla det inte för något det inte är.
Ja det har jag, och diskuterat innehållet med ML också.
Nu får du nog citera de delar du tar upp. Och var det står. Väldigt förenklad?
Hur ska den göras då enligt dig? Vad saknades och hur är det egentligen? Resten av nätet sitter ju ihop med dessa lokalnät, Energiforskrapporten visar hur man kan lösa problemen med överspänning från andra hållet.
Så visst kan man lägga ihop 1 +1.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det går utmärkt. Du ser ju mina argument. Är de felaktiga så skriv det, vi ska ju hjälpa varandra på detta forum (oavsett vem man är).
Hej
Jag är inte en ”allvetare” som vet allt och som aldrig har fel

Ett exempel

När då någon skriver något som jag inte håller med om, då bör jag inte genast anta att den andre har fel

Desto mer jag vet om eller kan bedömas hans kunskap och kompetens gällande det han skriver, desto bättre kan jag agera på det han skriver

• Haha
djac
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Hur ska den göras då enligt dig? Vad saknades och hur är det egentligen? Resten av nätet sitter ju ihop med dessa lokalnät, Energiforskrapporten visar hur man kan lösa problemen med överspänning från andra hållet.
Det är klart man kan! Och det finns lösningar på det mesta.

Men det kostar pengar. Det är där du går bort dig. ”Det finns ingen gratis lunch”

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag är inte en ”allvetare” som vet allt och som aldrig har fel

Ett exempel

När då någon skriver något som jag inte håller med om, då bör jag inte genast anta att den andre har fel

Desto mer jag vet om eller kan bedömas hans kunskap och kompetens gällande det han skriver, desto bättre kan jag agera på det han skriver
Vad bra! Och du försöker nu framställa min kompetens som så oklar att du inte vet hur du ska svara. OK. Hur menar du att min identitet hjälper här? Om du tex vill avfärda det jag skriver med att du sett att jag inte vet vad nyttan med 3-fas-system är så kan jag köpa det. Det blir svårt att föra ett tekniskt resonemang om Sveriges elnät då.
Men inte att du inte vet vilket jobb o utbildning jag har. Men det har jag iofs berättat många ggr så det borde inte heller vara något problem.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är klart man kan! Och det finns lösningar på det mesta.

Men det kostar pengar. Det är där du går bort dig. ”Det finns ingen gratis lunch”
Och där fick jag skäl att svara som ML, vad vet du om elnät egentligen?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hej
Ex på tveksamheter i rapporten när den läggs samman med den andra

50 kVA transformatorn i ena nätet har rimligen en kortslutningspänning på säg 4% det innebär vid fullast ett spänningsfall på ca 12 % Och vid solcellsinmatning fullt ut en spänningshöjning på 12 % därtill spänningsfall i kabelnätet
Dessa 24 % variation är mer än toleransen på 230V +/- 10 %

Eftersom det finns fler grenar i nätet så klarar man inte av spänningens toleransnivå

I rapporten föreslås att parallellkoppla en kabel som redan är utlagd i ett elnät med en till likadan kabel
Det är i praktiken svårt att då få bra strömfördelning mellan kablarna om de inte går samma väg och bra avsäkring mot överlast Skall kablar parallellkopplas så läggs dessa ned samtidigt

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Man kan avstå att besvara ett påstående
Det återstår ännu att bevisa.

• Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Och där fick jag skäl att svara som ML, vad vet du om elnät egentligen?
Varför fick du ett skäl att fråga det, baserat på vad jag skrev? Och det spelar nog ingen som helst roll för dig vad jag svarar på den frågan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du att det är du som bestämmer reglerna på detta forum?
Hej
Jag bestämmer inte reglerna men jag får bestämma hur jag själv agerar inom dessa

Ska vi kunna hjälpa varandra då måste vi även kunna respektera och lita på varandra när det t.ex gäller källkritik

Det vi skriver skall vi välja med omsorg så det om möjligt är korrekt innehåll

Gärna källhänvisning som stöd och fördjupning av inlägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.