S
Naturligtvis finns det en strävan, dels från ideologiskt övertygade och dels från de som tillhör en bransch som livnär sig på försäljning av tjänster och installationer som rör mikroproduktion - att dämpa debatten om de problem som detta medför.

Allra bäst är om kostnaden läggs på kollektivet - då ökar lönsamheten på tjänsterna de levererar.

För nätägarnas del har det blivit bekymmersamt eftersom all skuld för höga nätavgifter hamnar hos dem eftersom fakturan kommer därifrån. Hur de tillåts ta betalt är dock reglerat.

För egen del kan jag konstatera att sommarens sammanlagda kostnader för el och nät är högre än någonsin, trots lågt elpris.

Gökunge är vad det är.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S
S Snikholt skrev:
Naturligtvis finns det en strävan, dels från ideologiskt övertygade och dels från de som tillhör en bransch som livnär sig på försäljning av tjänster och installationer som rör mikroproduktion - att dämpa debatten om de problem som detta medför.

Allra bäst är om kostnaden läggs på kollektivet - då ökar lönsamheten på tjänsterna de levererar.

För nätägarnas del har det blivit bekymmersamt eftersom all skuld för höga nätavgifter hamnar hos dem eftersom fakturan kommer därifrån. Hur de tillåts ta betalt är dock reglerat.

För egen del kan jag konstatera att sommarens sammanlagda kostnader för el och nät är högre än någonsin, trots lågt elpris.

Gökunge är vad det är.
Att du fått högre kostnader är ju inte direkt kopplat till microproducenter. Även om vissa aktörer försöker , utan närmare bevis, påstå det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Att du fått högre kostnader är ju inte direkt kopplat till microproducenter. Även om vissa aktörer försöker , utan närmare bevis, påstå det.
Du förnekar konsekvent att det finns kopplingar.

K karlmb skrev:
Snälla nån...
Vi pratar inte individer.
Utan om en bankman tex påstår att det är högt tryck på folk som vill köpa bil med banklån, ja då förväntas att han återger mer än hörsägen och har officiell eller iaf omfattande intern statistik bakom.
Och att han tex kan säga hur många bilköpare i landet vi pratar om på ett ungefär, 100 st eller 300000 st.
Samma trovärdighet lyser med sin frånvaro hos både elnätsbolag och hos dig som tydligen vill framställa dig som en oberoende aktör med insikt.
Du har uppenbara restriktioner i vad du får säga och därmed sjunker din trovärdighet.
Hej
När det inte finns det du efterfrågar i officiella siffror då blir det ju t.ex information från individer

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Danskarna bygger riktigt stora havsvindkraftverk. Dessa lastas från hamnen i Bornholm:

Hamnen i Bornholm med stora havsvindkraftverk, lyftkranar och en kryssningsfartyg nära kajen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långa vindkraftverksblad staplade i en hamn i Bornholm, med kranar och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När det inte finns det du efterfrågar i officiella siffror då blir det ju t.ex information från individer
Det borde inte vara några problem alls för landets elnätsbolag att tillsammans, helt avidentifierat, sammanställa sina investeringar som gjorts hittills som följd av mikroproduktion.
EI skulle säkert vara intresserade och kunna göra stickprovskontroller på uppgifterna inom ramen för sin vanliga övervakning.
Men nej, detta får vi inte se.
Talar för sig självt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Det borde inte vara några problem alls för landets elnätsbolag att tillsammans, helt avidentifierat, sammanställa sina investeringar som gjorts hittills som följd av mikroproduktion.
EI skulle säkert vara intresserade och kunna göra stickprovskontroller på uppgifterna inom ramen för sin vanliga övervakning.
Men nej, detta får vi inte se.
Talar för sig självt.
Ge mig nu länken till den här avhandlingen som du hävdar bevisar att alla som vill kan ansluta produktion motsvarande sin huvudsäkring, utan konsekvenser och kostnader i elnätet.

Var är den?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Ett kund/producent-segment ja, och ett leverantörssegments…. (Solcellskrämare)
Mitt perspektiv i detta är dels den samhälleliga aspekten och dels kundaspekten, som grupp, jag tycker att leverantörsperspektivet är överrepresenterat här redan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Eftersom ditt namn och bakgrund är okänd för mig så skriver du dina inlägg som anonym
(läs det jag skrev om detta i mitt förra inlägg)
Då får du räkna med att trovärdighet, bakgrundskunskap, källkritik, etc är svårare att bedömma.
Jag skriver inte på sån nivå att det är relevant, hade vi diskuterat artikelnummer på transformatorer så kanske det hade funnits ett uns av relevans.

Jag är medborgare och har rösträtt, anser därmed att jag har rätt att ha åsikter om vår infrastruktur, på samma sätt som jag tycker att du har den rätten. Jag har förstått att du tycker jag har helt fel i allt och det är också ok, inga problem från mitt håll alls faktiskt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Vem är Karl? Menar du möjligen karlmb?

Energiforskrapporten jag har hänvisat till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätetsbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer.

Energiforskrapporten jag har hänvisat till visar alltså på att bekymrat faktiskt finns, annars skulle naturligtvis inte rapporten skrivas

När man sedan försvarar Vattenfall EON och Fortum när de lägger ut kostnaden för elnätsförstärkning på kollektivet, då har man väl snarare ett leverantörsperspektiv än ett kundperspektiv? Varför gör ni det?

Varför försöker ni sedan vända på perspektiven?

Nu är du/ni välkommna att lägga fram belägg att det bekymmer som energiforskrapporten beskriver, och vill hitta en lösning till, inte finns.
Jag vet inte vad som ligger bakom EONs mer mogna hållning men jag har fått mycket olika typer av info som kund och baserat på detta så gissar jag att ett skäl kan vara ett de ser detta som en affärsmöjlighet. Fick exempelvis precis en enkät om hur jag ställer mig till handel med producerad solel, sälja själv till grannar etc, kanske tänker de tjäna en hacka här, bara en gissning.

D djac skrev:
Jag skriver inte på sån nivå att det är relevant, hade vi diskuterat artikelnummer på transformatorer så kanske det hade funnits ett uns av relevans.

Jag är medborgare och har rösträtt, anser därmed att jag har rätt att ha åsikter om vår infrastruktur, på samma sätt som jag tycker att du har den rätten. Jag har förstått att du tycker jag har helt fel i allt och det är också ok, inga problem från mitt håll alls faktiskt.
Hej
Jag kan se en viss skillnad om mannen som äger blomsteraffären har en åsikt om varför min bil inte startar och när märkesverkstaden uttalar sig

Omvänt om bilverkstaden ger sin åsikt om varför mina blommor slokar och när blomsteraffären uttalar sig

Jag värdesätter att vi i samhället har olika yrkeskunskaper och färdigheter
Samhället behöver den mångfalden för att fungera

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ge mig nu länken till den här avhandlingen som du hävdar bevisar att alla som vill kan ansluta produktion motsvarande sin huvudsäkring, utan konsekvenser och kostnader i elnätet.

Var är den?
Suck... har gett den flera ggr. Sök i forumet efter LTH.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Suck... har gett den flera ggr. Sök i forumet efter LTH.
Gjorde det, gick bet…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.