805 459 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
@Martin Lundmark har försökt förklara detta med referenser till formler osv, men det har inte hjälpt. Jag har också försökt. Lycka till!S Snikholt skrev:Jag har i alla fall förklarat och bidragit med anekdoter. Vad har du anfört?
Ditt resonemang verkar utgå från att eftersom man abonnerar på X Ampere så kan man per automatik mata ut X Ampere på nätet om man har mikroproduktion, utan nämnvärda konsekvenser för elnätet. Har du någon gång funderat på saker som sammanlagringsfaktorn ser ut för solel?
Hej djacD djac skrev:
Vem är Karl? Menar du möjligen karlmb?
Energiforskrapporten jag har hänvisat till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätetsbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer.
Energiforskrapporten jag har hänvisat till visar alltså på att bekymrat faktiskt finns, annars skulle naturligtvis inte rapporten skrivas
När man sedan försvarar Vattenfall EON och Fortum när de lägger ut kostnaden för elnätsförstärkning på kollektivet, då har man väl snarare ett leverantörsperspektiv än ett kundperspektiv? Varför gör ni det?
Varför försöker ni sedan vända på perspektiven?
Nu är du/ni välkommna att lägga fram belägg att det bekymmer som energiforskrapporten beskriver, och vill hitta en lösning till, inte finns.
Redigerat:
Jag har inte bara funderat. Jag har länkat till en rapport med beräkningar på lokalnätsnivå och resonerat utifrån den.S Snikholt skrev:Jag har i alla fall förklarat och bidragit med anekdoter. Vad har du anfört?
Ditt resonemang verkar utgå från att eftersom man abonnerar på X Ampere så kan man per automatik mata ut X Ampere på nätet om man har mikroproduktion, utan nämnvärda konsekvenser för elnätet. Har du någon gång funderat på saker som sammanlagringsfaktorn ser ut för solel?
Slutsen i avhandlingen var att sålänge det är frågan om 3-fas microproduktion så skulle nästan varje anslutning kunna installera solel utan några större problem annat än vid sådan installation på de allra längsta och sämsta kablarna. Ofta handlade det om gamla luftledningar.
Försöken i Norrtälje adresserade det sista problemet, på nivån ovanför där det är möjligt att reglera spänningen dynamiskt.
Det visade sig som jag redan anat, alldeles förträffligt bra fungerande för att minimera antalet få men nödvändiga ombyggnader med typ 75%.
Om man vill kan man ju göra allting till ett problem.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Vem är Karl? Menar du möjligen karlmb?
Energiforskrapporten jag har hänvisat till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätetsbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer.
Energiforskrapporten jag har hänvisat till visar alltså på att bekymrat faktiskt finns, annars skulle naturligtvis inte rapporten skrivas
När man sedan försvarar Vattenfall EON och Fortum när de lägger ut kostnaden för elnätsförstärkning på kollektivet, då har man väl snarare ett leverantörsperspektiv än ett kundperspektiv? Varför gör ni det?
Varför försöker ni sedan vända på perspektiven?
Nu är du/ni välkommna att lägga fram belägg att det bekymmer som energiforskrapporten beskriver, och vill hitta en lösning till, inte finns.
Se föregående inlägg.
Hej karlmbK karlmb skrev:Jag har inte bara funderat. Jag har länkat till en rapport med beräkningar på lokalnätsnivå och resonerat utifrån den.
Slutsen i avhandlingen var att sålänge det är frågan om 3-fas microproduktion så skulle nästan varje anslutning kunna installera solel utan några större problem annat än vid sådan installation på de allra längsta och sämsta kablarna. Ofta handlade det om gamla luftledningar.
Försöken i Norrtälje adresserade det sista problemet, på nivån ovanför där det är möjligt att reglera spänningen dynamiskt.
Det visade sig som jag redan anat, alldeles förträffligt bra fungerande för att minimera antalet få men nödvändiga ombyggnader med typ 75%.
Jag forskade själv för ca 10 år sedan vad det skulle innebära att sätta solceller på villataken och gjorde då även beräkningar
Jag har även själv funderat
När euforin med solceller drog igång så blev det inte bara många solcellsanläggningar i vissa områden det blev dessutom stora anläggningar
Energiforskprojektet är gjort i nutid med återkoppling utifrån hur implementeringen av solceller som bl.a. ger omvänd effektriktning idag har påverkat elnäten
Den ger ett förslag på en lösning som kan hålla nere kostnader för oss elanvändare som rimligen kan användas på ett antal platser så småningom
Jag är intresserad att hålla nere kostnaden för villaägare och övriga elanvändare och håller med Energimarknadsinspektionen att om man orsakar kostnader för elnäten tex genom att ansluta solceller då skall inte kollektivet (alla anslutna) dela på den kostnaden utan den som orsakar kostnaden
Är du motståndare till detta? Varför?
Vems intressen talar du för?
På vilket sätt visar rapporten du hänvisar till (ge oss en länk) en bättre redovisning av nuläget gällande eventuella åtgärdsbehov i elnäten än energiforskrapporten som kom förra veckan ?
Varför driver du med den bakgrunden idén att importering av solceller inte har skapat några konsekvenser för elnäten till villorna och att det inte har någon betydelse om kollektivet då får ta kostnaden för för elnäten på grund av solcellsanläggningar på villor
Redigerat:
Är kostnaderna stora är det en annan sak än de små som hittills redovisats EI har samma uppfattning.M Martin Lundmark skrev:Jag är intresserad att hålla nere kostnaden för villaägare och övriga elanvändare och håller med Energimarknadsinspektionen att om man orsakar kostnader för elnäten tex genom att ansluta solceller då skall inte kollektivet (alla anslutna) dela på den kostnaden utan den som orsakar kostnaden
Är du motståndare till detta? Varför?
Rapporten från Lund som du inte (helt) har avfärdat handlar om samma sak men på lsp-nivå enbart.M Martin Lundmark skrev:
Energiforsk kompletterar på den högre nivån.
Pga de slutsatser som kan dras, särskilt nu med Energiforskrapporten som kom.M Martin Lundmark skrev:
HejK karlmb skrev:
Beroende på en persons bakgrund, utbildning, kontaktnät, tidigare och nuvarande arbete, etc så har man kunskap och erfarenhet som inte alltid är offentliga men som ger en person möjligheten att förstå och agera i olika sammanhang.
Till exempel i detta fall
Den som tex här agerar agerar anonymt får räkna med att det han skriver, måste i mycket större utsträckning beläggas med länkar och hänvisningar
Trovärdigheten i det man som anonym skriver är ju betydligt svårare att bedöma när man skall hantera informationen källkritiskt
Det är viktigt att inte föra vidare till andra här på forumet det som är felaktigt
Att då vara anonym är då ingen fördel
Redigerat:
Ja, det är därför jag inte vill svara på vissa saker, jag accepterar att förändringar är jobbiga, mer för vissa, att det krävs ansträngningar för att lösa de problem som uppstår och att lösningarna i sig ofta ger nya problem men, hell, är det inte precis det som människan har ägnat sig åt sen rasen uppstod?S Snikholt skrev:
På det högre planet kan jag undra vad det argumenteras över, att elnäten, som ju bara funnits i ett halvt ögonblick om man ser till helheten, skulle förbli statiska, att det till och med skulle finnas ett högre värde i att de blev en konstant, har jag däremot noll förståelse för.
Jag ser det som rök och speglar, vi fås att diskutera en mindre sak, det är absolut en sak, för att vi inte ska intressera oss för den större bilden, det känns bara så billigt.
Vi borde ju alla vara uppväxta med detta, företag som "flaggar" för svårigheter som ska leda till högre priser eller försämringar, är det inte jordgubbar så är det kaffe, osv, osv, det är det äldsta tricket i boken.