805 459 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu är jag väl inte anonym?M Martin Lundmark skrev:Hej
Beroende på en persons bakgrund, utbildning, kontaktnät, tidigare och nuvarande arbete, etc så har man kunskap och erfarenhet som inte alltid är offentliga men som ger en person möjligheten att förstå och agera i olika sammanhang.
Till exempel i detta fall
Den som tex här agerar agerar anonymt får räkna med att det han skriver, måste i mycket större utsträckning beläggas med länkar och hänvisningar
Trovärdigheten i det man som anonym skriver är ju betydligt svårare att bedöma när man skall hantera informationen källkritiskt
Det är viktigt att inte föra vidare till andra här på forumet det som är felaktigt
Att då vara anonym är då ingen fördel
Svara istället på föregående inlägg om du nu har så mkt kunskap.
HejD djac skrev:Ja, det är därför jag inte vill svara på vissa saker, jag accepterar att förändringar är jobbiga, mer för vissa, att det krävs ansträngningar för att lösa de problem som uppstår och att lösningarna i sig ofta ger nya problem men, hell, är det inte precis det som människan har ägnat sig åt sen rasen uppstod?
På det högre planet kan jag undra vad det argumenteras över, att elnäten, som ju bara funnits i ett halvt ögonblick om man ser till helheten, skulle förbli statiska, att det till och med skulle finnas ett högre värde i att de blev en konstant, har jag däremot noll förståelse för.
Jag ser det som rök och speglar, vi fås att diskutera en mindre sak, det är absolut en sak, för att vi inte ska intressera oss för den större bilden, det känns bara så billigt.
Vi borde ju alla vara uppväxta med detta, företag som "flaggar" för svårigheter som ska leda till högre priser eller försämringar, är det inte jordgubbar så är det kaffe, osv, osv, det är det äldsta tricket i boken.
Eftersom ditt namn och bakgrund är okänd för mig så skriver du dina inlägg som anonym
(läs det jag skrev om detta i mitt förra inlägg)
Då får du räkna med att trovärdighet, bakgrundskunskap, källkritik, etc är svårare att bedömma.
HejK karlmb skrev:
Att Elforskrapporten skrevs, visar på ett bekymmer som varit ett tag för elnätsbolagen.
Ett bekymmer och en kostnad, som jag här påpekar och du verkar vilja förneka.
Ett bekymmer som inneburit arbete och kostnader som motiverade att undersöka en ny metod att styra spänningsregleringen.
Denna nya metod kan rimligen, sedan den nu skall prövas i en nätstation som är under uppbyggnad i framtiden hålla nere framtida elnätskodtnader, dels för det egna elnätsbolaget och förhoppningsvis även för andra elnätsbolag.
Men detta tar tid, och fram tills dess så kommer pågånde och framtida ombyggnationer av elnät vara kostsamma.
Elforskrapporten innebär därför att de ombygnationer som gjorts och görs i elnäten kommer att debiteras framöver.
Elforskrapporten kan förhoppningsvis, om fler annamar den, innebära att hålla nera framtida kostnadsökningar för elnäten åren 2028-2032
Redigerat:
Jo absolut. Men man behöver heller inte ändra på saker som är bra, eller gå all in på lösningar och vrida och vända på allt bara för att de är ”moderna”, så att de kan inplementeras.D djac skrev:Ja, det är därför jag inte vill svara på vissa saker, jag accepterar att förändringar är jobbiga, mer för vissa, att det krävs ansträngningar för att lösa de problem som uppstår och att lösningarna i sig ofta ger nya problem men, hell, är det inte precis det som människan har ägnat sig åt sen rasen uppstod?
På det högre planet kan jag undra vad det argumenteras över, att elnäten, som ju bara funnits i ett halvt ögonblick om man ser till helheten, skulle förbli statiska, att det till och med skulle finnas ett högre värde i att de blev en konstant, har jag däremot noll förståelse för.
Jag ser det som rök och speglar, vi fås att diskutera en mindre sak, det är absolut en sak, för att vi inte ska intressera oss för den större bilden, det känns bara så billigt.
Vi borde ju alla vara uppväxta med detta, företag som "flaggar" för svårigheter som ska leda till högre priser eller försämringar, är det inte jordgubbar så är det kaffe, osv, osv, det är det äldsta tricket i boken.
Om målet tex. är fossilfrihet som också är kostnadseffektiv, miljövänlig och robust så bör man inte bortse från att att vägen dit med största sannolikhet kräver andra lösningar än intermittent kraft en masse.
Nu är det väl inte fråga om att jag kommer med källor som någon inte kan bedöma själva?M Martin Lundmark skrev:
Skillnad är det ju med dig som på direkta frågor hänvisar till affärshemligheter o liknande.
HejK karlmb skrev:
Jag beskriver utifrån hur jag har lärt mig att elnäten och dess reglering fungerar
Jag vill ha en säker fungerande elkraftförsörjning till ett rimligt lågt pris för oss elanvändare
Du kan ju gå in och läsa ellagen och sedan hur enermarknadsinspektionen (EI) beskriver hur regleringen går till
Du kan även kontakta EI och fråga
Det var inte direkt svar på frågan.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag beskriver utifrån hur jag har lärt mig att elnäten och dess reglering fungerar
Jag vill ha en säker fungerande elkraftförsörjning till ett rimligt lågt pris för oss elanvändare
Du kan ju gå in och läsa ellagen och sedan hur enermarknadsinspektionen (EI) beskriver hur regleringen går till
Du kan även kontakta EI och fråga
Det där håller väl alla med om.
Du hänvisar nu plötsligt till ellagen...
HejK karlmb skrev:
Jag kände till bakgrunden till arbetet som utmynnade i energiforskrapporten men berättade naturligtvis inget innan rapport var offentlig
Det handlingssättet förväntar jag mig även av andra jag samarbetar och har en dialog med i tex arbetsrelaterade samtal
I samhället måste vi på samma sätt ha förtroende för en bankman eller läkare.
Är du emot det?
Nu svamlar du.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag kände till bakgrunden till arbetet som utmynnade i energiforskrapporten men berättade naturligtvis inget innan rapport var offentlig
Det handlingssättet förväntar jag mig även av andra jag samarbetar och har en dialog med i tex arbetsrelaterade samtal
I samhället måste vi på samma sätt ha förtroende för en bankman eller läkare.
Är du emot det?
Det du vägrar att ge ngn som helst info om är kvantifieringen.
"På många håll" låter inte direkt förtroendeingivande, inte från en bankman heller.
Trust me bro.
K karlmb skrev:
HejK karlmb skrev:
Förtydliga vad du menar jag svamlar om
Att läkaren inte berättar för dig om sina övriga patienter och deras krämpor
Eller att bankmannen inte berättar för dig om sina övriga bankkunders ekonomi
Redigerat:
Snälla nån...M Martin Lundmark skrev:
Vi pratar inte individer.
Utan om en bankman tex påstår att det är högt tryck på folk som vill köpa bil med banklån, ja då förväntas att han återger mer än hörsägen och har officiell eller iaf omfattande intern statistik bakom.
Och att han tex kan säga hur många bilköpare i landet vi pratar om på ett ungefär, 100 st eller 300000 st.
Samma trovärdighet lyser med sin frånvaro hos både elnätsbolag och hos dig som tydligen vill framställa dig som en oberoende aktör med insikt.
Du har uppenbara restriktioner i vad du får säga och därmed sjunker din trovärdighet.
Redigerat: