805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tror att detta är svårt att svara på, det kräver ganska strikt rapportering, här sker det exempelvis ständiga nätförstärkningar pga förtätning, folk sätter också solceller och köper elbilar. När man då bygger ut så blir det nog svårt att fördela kostnaderna exakt efter vad dessa ger för fördelar över tid.
I mina ögon får man nog hålla sig till något som den nuvarande starkt förenklade debiteringsmodellen, eller så får man göra något väldigt komplext för att uppnå millimeterrättvisa, då ska såklart varje kunds både positiva och negativa bidrag till kollektivet prissättas. Man kan till och med tänka sig hårda användningsbegränsningar vid höglast och auktionera ut krediter för att överträda dessa, då får de fattiga stå tillbaks och de rika köra på.
I mina ögon får man nog hålla sig till något som den nuvarande starkt förenklade debiteringsmodellen, eller så får man göra något väldigt komplext för att uppnå millimeterrättvisa, då ska såklart varje kunds både positiva och negativa bidrag till kollektivet prissättas. Man kan till och med tänka sig hårda användningsbegränsningar vid höglast och auktionera ut krediter för att överträda dessa, då får de fattiga stå tillbaks och de rika köra på.
HejK karlmb skrev:
För att kunna få en korrekt bild över alla olika anledningar som elnätesbolaget har bekostat olika arbeten i elnätet så behövs rimligen många uppgifter under längre tid samlas in och behandlas
Några fall kan vara tydliga och enkla men andra fall kan vara besvärliga
Det kan ju t.ex. behövas två eller fler ansökan om solceller på villatak från olika grannar innan en nätförstärkning är nödvändig
En kund kan ju under flera år göra ett antal ändringar av sitt abonnemang innan en nätförstärkning är aktuell
Elnätsbolagen hanterar under samma tid en mängd av strömavbrott, åska, tjälskador etc som innebär åtgärder
För att plocka ut de du efterfrågar så krävs rimligen att hålla reda på olika kunder under lång tid
För elnätsbolagen är det rimligen enklast och minst extraarbete att fördela alla kostnader på kollektivet.
Kollektivet har dessutom ingen speciell opinionsgrupp som talar för sig, som tex de som sätter upp solceller på villataken har
Redigerat:
Men precis - sen vem som ska ta kostnaden för förstärkningar (kollektivet eller den enskilde producenten) kan man ha olika åsikter om. Finns inget rätt eller fel där som jag ser det.M Martin Lundmark skrev:Hej
För att kunna få en korrekt bild över alla olika anledningar som elnätesbolaget har bekostat olika arbeten i elnätet så behövs rimligen många uppgifter under längre tid samlas in och behandlas
Det kan ju t.ex. behövas två eller fler ansökan om solceller på villatak från olika grannar innan en nätförstärkning är nödvändig
En kund kan ju under flera år göra ett antal ändringar av sitt abonnemang innan en nätförstärkning är aktuell
Elnätsbolagen hanterar under samma tid en mängd av strömavbrott, åska, tjälskador etc som innebär åtgärder
För att plocka ut de du efterfrågar så krävs rimligen att hålla reda på olika kunder under lång tid
Det jag opponerat mig mot är Karlmbs konsekventa ifrågasättande/förnekande av att mikroproduktion orsakar kostnader i elnätet.
Mycket lite, tycker jag, det är ju för det första helt dumt, så debiteringen motsvarar inte lasten, som exempel kommer nog många elbilar laddas med hög effekt samtidigt på natten men då är det billigt medan pensionären som kör tvättmaskinen i villaområdet mitt på dagen straffas, fast det är låg last.S Snikholt skrev:
Nej, då tycker jag man ska köra fullt ut och låta de bäst betalande få företräde, osv.
Så är det ju. Men om man samtidigt påstår att en viss grupp drar orimligt mkt resurser så får man faktiskt göra sig det omaket.M Martin Lundmark skrev:Hej
Några fall kan vara tydliga och enkla men andra fall kan vara besvärliga
För elnätsbolagen är det rimligen enklast och minst extraarbete att fördela alla kostnader på kollektivet.
Kollektivet har dessutom ingen speciell opinionsgrupp som talar för sig, som tex de som sätter upp solceller på villataken har
Och jag oppponerar mig precis lika mkt mot dina och en del andra konsekventa och ogrundade påståenden att microproduktion är ett stort problem.S Snikholt skrev:Men precis - sen vem som ska ta kostnaden för förstärkningar (kollektivet eller den enskilde producenten) kan man ha olika åsikter om. Finns inget rätt eller fel där som jag ser det.
Det jag opponerat mig mot är Karlmbs konsekventa ifrågasättande/förnekande av att mikroproduktion orsakar kostnader i elnätet.
Visa några siffror eller knip igen.
HejK karlmb skrev:
Det verkar som Vattenfall, EON, och Ellevio inte menar att de behöver debitera solcellsanläggningar speciellt för extra kostnader som vissa mindre elnätsbolag behöver
Det är minst arbete och klagomål för dessa tre att debitera kollektivet för extrakostnader med solcellsinstallationer
Enligt rapporten som Martin Lundmark länkade till så tror jag det vore betydligt mer produktivt och rättvist att man började använda de nya elmätarna till mer saker än att mäta effekt.D djac skrev:Jag tror att detta är svårt att svara på, det kräver ganska strikt rapportering, här sker det exempelvis ständiga nätförstärkningar pga förtätning, folk sätter också solceller och köper elbilar. När man då bygger ut så blir det nog svårt att fördela kostnaderna exakt efter vad dessa ger för fördelar över tid.
Som då våldsamma snedbelastningar i faser vilket säkerligen har ökat både med hemmapul, men framförallt pga ut"fasningen" av nästan alla 3- och 2-fas maskiner i kök o tvättstugor, samtidigt som det tillkommit en massa klenladdande 1-fasladdare till första gen elhybrider.
Använd infon, informera EI och kunderna om dess konsekvenser och inför hellre straffavgifter för sådant, än för det godtyckliga mätetalet totalt effektuttag under 3 timmar på en månad!
Det är din slutsats. Det kan ju vara någt annat som gör att småbolag säger så.M Martin Lundmark skrev:
Var ser du att det är fallet?
Eller så gör vi bara med elnäten som med annan infrastruktur, vi stödjer samhällsutvecklingen och gör de ändamålsenliga.K karlmb skrev:Enligt rapporten som Martin Lundmark länkade till så tror jag det vore betydligt mer produktivt och rättvist att man började använda de nya elmätarna till mer saker än att mäta effekt.
Som då våldsamma snedbelastningar i faser vilket säkerligen har ökat både med hemmapul, men framförallt pga ut"fasningen" av nästan alla 3- och 2-fas maskiner i kök o tvättstugor, samtidigt som det tillkommit en massa klenladdande 1-fasladdare till första gen elhybrider.
Använd infon, informera EI och kunderna om dess konsekvenser och inför hellre straffavgifter för sådant, än för det godtyckliga mätetalet totalt effektuttag under 3 timmar på en månad!
HejK karlmb skrev:
Jag kallar inte det en slutsats utan en hypotes utifrån hur dessa tre elnätsbolag resonerar och hur mindre elnätsbolag agerar
Tiden (säg 3-8 år) kommer så småningom att visa om min hypotes håller eller inte
Rapporten jag hänvisar till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätesbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer
Jag har i alla fall förklarat och bidragit med anekdoter. Vad har du anfört?K karlmb skrev:
Ditt resonemang verkar utgå från att eftersom man abonnerar på X Ampere så kan man per automatik mata ut X Ampere på nätet om man har mikroproduktion, utan nämnvärda konsekvenser för elnätet. Har du någon gång funderat på saker som sammanlagringsfaktorn ser ut för solel?
Redigerat:
HejK karlmb skrev:
Energiforskrapporten jag har hänvisat till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätesbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer
Kallar du det ogrundade bekymmer?
Jag ser inte att du här på forumet talar för den stora gruppen av elanvändare utan snarare för en mindre grupp eller ett särintresse
Det kan ju till och med vara så att du mest talar i egen sak och verkar att sakna belägg för det du påstår.
Du struntar samtidigt i den stora gruppen av elanvändare
Här på forumet skriver vi för att hjälpa varandra
Redigerat:
Skillnaden är väl att Karl har ett kundperspektiv, någon ska ha det, istället för leverantörsperspektiv.M Martin Lundmark skrev:Hej
Energiforskrapporten jag har hänvisat till, som genomfördes av ett mindre elnätsbolag visar ju att det elnätesbolaget är intresserade av att hitta alternativa åtgärder till ett existerande bekymmer
Kallar du det ogrundade bekymmer?
Jag ser inte att du här på forumet talar för den stora gruppen av elanvändare utan snarare för en mindre grupp eller ett särintresse
Det kan ju till och med vara så att du mest talar i egen sak och verkar att sakna belägg för det du påstår.
Du struntar samtidigt i den stora gruppen av elanvändare
Här på forumet skriver vi för att hjälpa varandra