S
D djac skrev:
Vi har ju mycket synpunkter här, på förhållande mellan energislag osv och oavsett vad man har för åsikt i detalj så har ju alla gemensamt att det är den stora styrningen av marknaden som inte ger önskat resultat.

Som det är nu är priserna låga, och det kan väl ses som bra, men samtidigt kan man inte bygga någon form av ny större elproduktion, vare sig vind eller kärnkraft, det står helt stilla. Sett ur ett rent marknadsperspektiv så är detta väl egentligen önskat, vi har mer el än vi behöver och då är det inte lönsamt att ytterligare öka produktionen.

Min poäng är att om den allmänna uppfattningen är att situationen borde vara annorlunda så anser inte jag att det är subventioner som är svaret, i mina ögon är subventioner något man kan använda en kort period för att stimulera en förändring, inget som ska brygga permanenta missförhållanden. Så subventioner tillsammans med en förändringsplan är väl ok men bara subventioner är pengar i sjön.

Jag skulle se positivt på alla initiativ till förändringar av spelplanen i den riktning att de hade simulerat de förnuftiga resultat som vi vill se, utan subventioner, det är i mina ögon det enda långsiktigt hållbara.
Håller med dig i mycket av det du skriver.

I samma linje tycker jag att det är vettigt att titta på indirekta subventioner. Dvs. att intermittenta kraftslag inte har bestridit sina systemkostnader. Men det verkar faktiskt som att det håller på att bli ändring på det.

Samtidigt har vi ett reglerat system som skyddar insiders. De som vill ansluta sig eller begära mer kraft från nätet har inte automatisk rätt att få det, så priserna hålls artificiellt låga genom inträdesbarriärer.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men att förvänta sig att marknaden snabbt hittar en stabil balans när politiken är nyckfull är att inte förstå politikens påverkan.
Nyckfullhet är inte en naturlag. Kan undvikas med pålästa politiker. De kanske läser här?
Ge ett livstecken isåfall!

M Martin Lundmark skrev:
Denna skall finnas fysisk inkopplad och klar att användas när det ”Oljeeldade Karlshamnsverket” tas ur bruk.
Har jag påstått något annat?
Men det är ju till viss del tillräckligt ifall den fysiskt står nere i Europa.

S Snikholt skrev:
. att intermittenta kraftslag inte har bestridit sina systemkostnader
Ett favorituttryck för kk-kramare.
Kan vi bena ut vad som menas med detta egentligen?

D
K karlmb skrev:
Har jag påstått något annat?
Men det är ju till viss del tillräckligt ifall den fysiskt står nere i Europa.
Man skulle ju också kunna tänka sig en reviderad strategi, jag tänker Öresundsverket i Malmö, enheter som klarar ö-drift i händelse av kris, lite fler såna distribuerade strategiskt så kan man få dubbla funktioner.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nyckfullhet är inte en naturlag. Kan undvikas med pålästa politiker. De kanske läser här?
Ge ett livstecken isåfall!
Det är ofta de pålästa politikerna som står för nyckfullheten.

Miljöpartister är jämte folkpartister de väljargrupper som har högst utbildning (skulle tro, men vet inte, att det gäller deras förtroendevalda också), ändå hamnar de i diametralt olika positioner i exempelvis kärnkraftsfrågan. Därtill representerar de väl tillsammans nu under tio procent av valmanskåren, men har ledande roller i sina respektive blocks val av energipolitik.

Så frågan löses nog inte bara med kunskap, den är allra minst till del även ideologisk, vilket ger politisk osäkerhet för marknaden.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D

Miljöpartister är jämte folkpartister de väljargrupper som har högst utbildning (skulle tro, men vet inte, att det gäller deras förtroendevalda också), ändå hamnar de i diametralt olika positioner i exempelvis kärnkraftsfrågan. Därtill representerar de väl tillsammans nu under tio procent av valmanskåren, men har ledande roller i sina respektive blocks val av energipolitik.

Så frågan löses nog inte bara med kunskap, den är allra minst till del även ideologisk, vilket ger politisk osäkerhet för marknaden.
Det är det vanliga svaret, i mina ögon, rulla tillbaka politiseringen av tjänstemän, håll politikerna i korta tyglar så att de inte lägger sig i frågor där de absolut inte har någon form av kompetens. Denna professionalisering skulle förmodligen ge oss det största samhälleliga lyftet i mannaminne, då löser vi inte bara framtidens energiförsörjning, utan samtidigt hade skola, polis, vård och andra utpekade "krisområden" snabbt återhämtat sig från sina politiskt skapade nedåtspiraler.

Min långsiktiga spaning håller fortfarande, det värsta som kan hända en verksamhet är att politikerna få upp intresset och vill "hjälpa".

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S

Nu raljerar jag väl - men även om miljöpartister generellt kanske har flest studieår, så säger mig magkänslan att det kanske inte alltid är inom ingenjörsämnen relevanta för det vi pratar om som de har sin hemvist.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Ett favorituttryck för kk-kramare.
Kan vi bena ut vad som menas med detta egentligen?
Vi har malt den frågan tidigare. Det kommer landa i kvantifiering och filosofiska ställningstaganden från dig, så det är ingen idé att vi drar igång den diskussionen igen.

S Snikholt skrev:
Vi har malt den frågan tidigare. Det kommer landa i kvantifiering och filosofiska ställningstaganden från dig, så det är ingen idé att vi drar igång den diskussionen igen.
Du tycker inte kvantifiering är relevant alltså.
Föredrar att gå på känsla?

S
K karlmb skrev:
Du tycker inte kvantifiering är relevant alltså.
Föredrar att gå på känsla?
Jo det är relevant - men vi hamnar bara i en diskussion där ingen av oss kan presentera fakta som gör att den andra anser sig ha fått svar på frågan. Så det blir en vinkelvolt.

D djac skrev:
Min långsiktiga spaning håller fortfarande, det värsta som kan hända en verksamhet är att politikerna få upp intresset och vill "hjälpa".
Din och din, det är väl bara en omskrivning av Ronald Reagans klassiker “The nine most terrifying words in the English language are ‘I’m from the government and I’m here to help.’”

• Haha
  • Älska
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
professionalisering skulle förmodligen ge oss det största samhälleliga lyftet i mannaminne
Den skulle sannolikt leda till den största expansionen av staten i mannaminne i alla fall.

S Snikholt skrev:
Jo det är relevant - men vi hamnar bara i en diskussion där ingen av oss kan presentera fakta som gör att den andra anser sig ha fått svar på frågan. Så det blir en vinkelvolt.
Den som påstår att något är ett problem är den som ska visa ngn form av stöd för det, i detta fall gällande kvantifieringen. Jag tror inte blir klarare än så.
Det som visats hittills är patetiska anekdoter, tex om att en elnätsbolag försökt men inte fått fakturera en villakund 93000 för en microproduktionsanslutning.
Hade det varit fråga om hundratals iaf, liknande fall så skulle man kunna använda det som ett kvantifieringsargument.
Samma sak gäller för de enorma investeringar som sägs ligga i pipeline.
Det faller med tanke på att nära nog inget av det ännu behövt göras, trots en massiv installation av solceller de senaste åren.
Hade man iaf kunnat visa upp hundratals kostsamma nätuppgraderingar som endast behövt göras pga de dumma micorproducenterna, ja då hade det varit ett kvantifieringsargument.

Om du har annan uppfattning är det ju inte faktabaserat iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.