805 457 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elnät försenar svensk 50-miljarderssatsning - Dagens PS https://share.google/dE9Hb3wWBBsscj9ME
Det nya stålverket i Luleå försenas med ett år. När detta dras igång 2029 så kommer det att öka Sveriges elförbrukning med runt 2%. Detta motsvarar en tiondel av Sveriges nettoexport av el. Och det är ett enda stålverk...
Det nya stålverket i Luleå försenas med ett år. När detta dras igång 2029 så kommer det att öka Sveriges elförbrukning med runt 2%. Detta motsvarar en tiondel av Sveriges nettoexport av el. Och det är ett enda stålverk...
Jag har inte data eller tid för en nationell normalisering men i mitt eget exempel, grannarna EON vs Trelleborg energi, allt är bättre hos de senare och priset mindre än hälften, snarlika förhållanden. Hade det skiljt 10-tals procent, fortfarande enorma summor på totalen, så hade de kanske kunnat få gå fria, som det är nu måste det vara brottsligt.Mikael_L skrev:
Ja E-off sticker ut med rätt extrema höjningar
[bild]
Och den här grafen slutar med 2023, under 2024 höjde eon kraftigt två gånger, och visst har de höjt även 2025?
[länk]
[länk]
Det finns liksom ingen möjlighet att ett sjunkande elpris ens kan kompensera för deras höjningar, inte utan att det snart ska vara minus 100 öre jämt.
Och höjningarna började 2005, var det då solcellsboomen startade?
Detta är ju bara det första stålverket, om du syftar på de 2%. De kommer att bygga mer/fler. Man lägger inte alla ägg i samma korg direkt.Mikael_L skrev:
Edit: Och detta handlar alltså inte om LKABs del som ju är uppe i de siffror du nämner. De börjar också ha bråttom, flera stålverk på kontinenten som de säljer till håller på att byggas om så att den produkt LKAB säljer idag inte går att använda längre.
EUs inre marknad omfattar fri rörlighet av kapital, varor och arbetskraft inom unionen.D djac skrev:Eftersom detta rör frihandel så är min privata gissning att vi kommer se ökande exportmöjligheter snarare än minskande, jag säger det helt utan att lägga in mina värderingar om vad det innebär för elpriser osv, det är bara vad jag tror. Skulle vi öka vår elproduktion i södra Sverige så kommer det främst innebära ökad export och jag tror på de uppskattningar som säger att priserna inte kommer påverkas, åtminstone inte neråt.
På det sistnämnda finns av olika skäl begränsningar. Detta är inte orimligt att tänka sig även på något så extremt lättflyttat som el.
Så är det nog. Men nu får vi hacka i oss att utvecklingen gått mot mer avancerade lösningar. På bilsidan stavas det bättre elektronik och mjukvara, inte återgång till förgasare, eller hur?N Nils2018 skrev:Jag har erfarenheter av krånglande elektonik. Det får man efter att vi använt ett 10-tal SAAB bilar genom åren.
Byte av 2 styrboxar. Lämnade in bilen på Saab verkstad och frågade förmannen om det kunde vara styrboxen.
Alla tror det är styrboxen men det är ngt annat. Så bytte de luftmassemätare och lite annat men problemet fanns kvar.
Fick leta upp en begagnad styrbox till likadan modell och då blev det bra.
Tändkasetter . Bytt ett antal och det visade sig sedan att ersättningskassetterna höll 4000 mil så dom fick bytas på garanti.
Bytt och renoverat flera displayer pga pixelfel. Så har det varit lite kallödningar och sånt.
En 40 år gammal volvo skulle inte ha sådana fel.
Det här ihopsnurret med en massa elektronik kommer att ge problem.
En ordenlig snurrande generator fungerar långt säkrare.
Fast varken du eller någon annan har hittills förmått visa vilka dessa uppgraderingar är, och hur pass mkt de kostat. Då kan det faktiskt inte tas för annat än hittepå för att kunna öka elnätsavgifter av allehanda slag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du får gärna visa med citat vad du menar du inte delar oron för
Det är för mig inte enbart en framtida oro
Problematiken visar sig redan idag
Se tex strömavbrottet i Spanien och svårigheterna sedan flera år för Svenska Kraftnät att bygga om de Svenska transmissionnäten och flaskhalsarna för stora summor.
Det är upprepade förseningar i det arbetet bland annat genom ständigt återkommande protester från t.ex. privatpersoner och kommuner
Vi har sedan mer än tjugotalet år ett kraftigt minskande antal personer med kompetens hantera de elkraftfrågor som dykt upp
(Svenska Kraftnäts eventuella framtida uppgraderingar har inte med detta att göra eftersom det finansieras med råge redan av falskhalsavgifterna, eller hur?, Det är dessutom en fråga kopplad till Sveriges extrema roll som exportör, inte elektrifieringen av vårt land)
Det som detta handlar om är lokal- och regionnät.
Som visats många ggr så är det ytterst begränsade uppgraderingar som förväntas på många håll.
Tex hittade jag ju att Vattenfall väst nätbolag inte ser behov av några större uppgraderingar öht de kommannde åren sålänge det inte tillkommer några större industrier ala Northvolt eller större producenter ala nya reaktorer eller vindkraftparker till havs.
Detta är ett elnätsbolag som till stora delar verkar i äldre nät på landsbygden, där det mesta stått still mkt längre än i städerna, (med undantag för nedgrävningen av luftledningar efter skandalen med Gudrun när det tydligt framgick att man mest tagit in nätavgifter utan att investera något alls i tex vädersäkring de senaste decennierna.)
I tätorter har det byggts mkt de senaste 30 åren och där är det som sagt med direktverkande el till stor del, en kapacitet som idag ingen nästan använder längre, och som alltså kan användas till elbilsladdning på nätter, medan det dagtid mer och mer verkar kunna kompenseras av lokal sol- och vindproduktion.
Om Vattenfall elnät i väst inte oroar sig för elbilsmaffian eller solcellpacket så lär de allra flesta andra elnätsbolag inte göra det heller, med tanke på hur pass enhetligt och uppstyrt vårt svenska elnät faktiskt är uppbyggt.
HejK karlmb skrev:Fast varken du eller någon annan har hittills förmått visa vilka dessa uppgraderingar är, och hur pass mkt de kostat. Då kan det faktiskt inte tas för annat än hittepå för att kunna öka elnätsavgifter av allehanda slag.
(Svenska Kraftnäts eventuella framtida uppgraderingar har inte med detta att göra eftersom det finansieras med råge redan av falskhalsavgifterna, eller hur?, Det är dessutom en fråga kopplad till Sveriges extrema roll som exportör, inte elektrifieringen av vårt land)
Som visats många ggr så är det ytterst begränsade uppgraderingar som förväntas på många håll.
Tex hittade jag ju att Vattenfall väst nätbolag inte ser behov av några större uppgraderingar öht de kommannde åren sålänge det inte tillkommer några större industrier ala Northvolt eller större producenter ala nya reaktorer eller vindkraftparker till havs.
Detta är ett elnätsbolag som till stora delar verkar i äldre nät på landsbygden, där det mesta stått still mkt längre än i städerna, (med undantag för nedgrävningen av luftledningar efter skandalen med Gudrun när det tydligt framgick att man mest tagit in nätavgifter utan att investera något alls i tex vädersäkring de senaste decennierna.)
I tätorter har det byggts mkt de senaste 30 åren och där är det som sagt med direktverkande el till stor del, en kapacitet som idag ingen nästan använder längre, och som alltså kan användas till elbilsladdning på nätter, medan det dagtid mer och mer verkar kunna kompenseras av lokal sol- och vindproduktion.
Om Vattenfall elnät i väst inte oroar sig för elbilsmaffian eller solcellpacket så lär de allra flesta andra elnätsbolag inte göra det heller, med tanke på hur pass enhetligt och uppstyrt vårt svenska elnät faktiskt är uppbyggt.
Varför skulle det vara hittapå
Här så har du t.ex en länk där mindre elnätsbolag debiterat för elnätsförstärkningar
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
I ett tidigare inlägg har jag visat hur elnätsföretag nu försöker hitta alternativ till elnätsförstärkningar som de i vissa fall kan tillämpa
https://www.byggahus.se/forum/threa...-stroem-vid-laga-elpriser.552530/post-6274709
Borde nog akta mig för att dra upprepa en milslång diskussion vi hade tidigare i ämnet men för att summera. Jag är enig med dig vad gäller elbilsladdning, men inte vad gäller solceller i avseendet nätförstärkningar 🙂K karlmb skrev:Fast varken du eller någon annan har hittills förmått visa vilka dessa uppgraderingar är, och hur pass mkt de kostat. Då kan det faktiskt inte tas för annat än hittepå för att kunna öka elnätsavgifter av allehanda slag.
Det fallet är ju kliniskt rent från alla tekniska aspekter. Vet du varför det skulle kosta 93000 kr?M Martin Lundmark skrev:
Och om den summan är korrekt, varför ska en enskild abonnent stå för den?
Intilliggande abonnenter lär väl rimligen på sikt ha nytta av uppgraderingen också.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Nu har jag visat dig att det inte var ”hittapå” som du hävdade
Men du verkar fortfarande inte nöjd
Du får t.ex. kontakta Energimarknadsinspektionen om du vill diskutera just dessa fall vidare och sedan redovisa för oss övriga läsare här
Läs även artikeln gällande en kund hos Vattenfall med rubriken; ”Det nya normala? ”Känns inte jättebra med dessa höga spänningar”
https://www.elinstallatoren.se/2025...anns-inte-jattebra-med-dessa-hoga-spanningar/
Där står i texten ” Värmepumpen tjöt, i displayen stod det ”fasfel” och elektrikerns mätning visade höga volt-värden i elskåpet. Elektrikern stängde av solanläggningen, gjorde en rejäl felsökning och frågade andra om tips.”
Sedan så kan vi läsa; ”En kommentator i Elfel kallar situationen ”Det nya normala. Är så överallt dit man kommer i villaområden med många solkraftverk. Känns inte jättebra med dessa höga spänningar.” Kan det bli mer av höga spänningar när fler hushåll har solanläggningar? – Ja, så är det. Och nätägaren ansvarar inte för anläggningen, det gör husägaren. Jag tipsade om att de skulle kontakta solcellsinstallatören och be den synka igen med nätet, säger Mathias Hultman.”
Allt som sker gällande debitering av allas kostnader till elnätsbolagen har du och jag naturligtvis inte tillgång till, har du möjligen den uppfattningen?
Hur Vattenfall hanterar just detta fall, (och övriga fall) kan du förslagsvis kontakta Vattenfall om, och sedan redovisa det här.
Jag tror nämligen inte att Vattenfall och övriga elnätsbolag meddelar alla oss andra om alla de incidenter som sker i elnäten Inte heller att de meddelar de oss ”alla tekniska aspekter.” som finns i dessa olika fall.
Det som du efterfrågar i ditt inlägg.
Redigerat:
Jag ska fråga dem varför de ville lägga 93000?M Martin Lundmark skrev:
EI tyckte ju det var åt skogen för högt.
Det räcker för mig, de är inte kända för att gå emot nätägare. Så det var ett tydligt hittepå.
Men det jag menar med hittepå är ju egentligen att nätbolag och andra försöker använda fall som detta för att få oss att tro att det är ungefär så här det ser ut överallt.
Och att nätbolagen därför kommer att gå i kk om de inte får höja sina avgifter alternativt då ta ut vad de påstår är kostnader för solcellsskunder och liknande.
Det är väl ganska uppenbart?
Jaha, överallt?M Martin Lundmark skrev:Är så överallt dit man kommer i villaområden med många solkraftverk. Känns inte jättebra med dessa höga spänningar.” Kan det bli mer av höga spänningar när fler hushåll har solanläggningar? – Ja, så är det. Och nätägaren ansvarar inte för anläggningen, det gör husägaren. Jag tipsade om att de skulle kontakta solcellsinstallatören och be den synka igen med nätet, säger Mathias Hultman.”
Inte enligt Vattenfal väst iaf.
Så det är också hittepå.
Nej, det är ju hemligt av ngn anledning.M Martin Lundmark skrev:
Kan du förklara varför detta hålls hemligt?
Hur blir det en affärshemlighet?