805 450 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
HejD djac skrev:Jag gissar att näten kommer uppgraderas så att de blir ändamålsenliga, hemmen uppdateras också men det kommer som vanligt bli ett mellanting, ytterligheter händer aldrig och det är gott så för mig.
Effektavgifterna kommer av andra länders, med helt annan situation, behov och behövs inte i Sverige, min åsikt är att det kommer slå fel, dvs ingen eller liten påverkan men en ökad kostnad för de redan resurssvaga och detta är bara ett exempel på hur dåligt vår elnätsmarknad fungerar.
Vi kan naturligtvis bygga om de redan byggda distributionsnäten till våra villor men det innebär stora kostnader för de som är anslutna till distributionsnäten
De är de som är anslutna och använder elnätet som betalar alla kostnader för elnäten
Effektavgiften är ett sätt att hålla nere de framtida elnätskostnaderna för villaägare
Industri och större företag betalar redan effektavgifter sedan länge
Alla andra framsteg vi har gjort har kostat pengar, det som skiljer är att elnätsmarknaden är dysfunktionell och att konstruktionen av denna har förhindrat både framsteg och effektivisering, detta har gett oss leverantörer som har debiterat mycket och levererat lite, att försöka lappa detta med ytterligare avgifter är som att släcka eldsvådor med bensin.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi kan naturligtvis bygga om de redan byggda distributionsnäten till våra villor men det innebär stora kostnader för de som är anslutna till distributionsnäten
De är de som är anslutna och använder elnätet som betalar alla kostnader för elnäten
Effektavgiften är ett sätt att hålla nere de framtida elnätskostnaderna för villaägare
Industri och större företag betalar redan effektavgifter sedan länge
Det är ok att det blivit så och inget att förvånas över, det är precis vad alla vet kommer hända med en sån konstruktion, det följer sas den ekonomiska skolboken. (jmf med Ohms lag)
HejD djac skrev:Alla andra framsteg vi har gjort har kostat pengar, det som skiljer är att elnätsmarknaden är dysfunktionell och att konstruktionen av denna har förhindrat både framsteg och effektivisering, detta har gett oss leverantörer som har debiterat mycket och levererat lite, att försöka lappa detta med ytterligare avgifter är som att släcka eldsvådor med bensin.
Det är ok att det blivit så och inget att förvånas över, det är precis vad alla vet kommer hända med en sån konstruktion, det följer sas den ekonomiska skolboken. (jmf med Ohms lag)
Ska jag förstå det så att det är den den förändrade användningen av elnäten av oss elanvändare de senaste drygt 10-20 åren som du kallar dysfunktionell?
Vi elanvändare har med styrning av elanvändning efter elpriset, elbilsladdning, solcellsanläggningar på villor, värmepumpar med elspets etc satt helt nya och kostsamma krav på det befintliga distributionssystemet till villor.
Redigerat:
HejMikael_L skrev:
Du får gärna visa med citat vad du menar du inte delar oron för
Det är för mig inte enbart en framtida oro
Problematiken visar sig redan idag
Se tex strömavbrottet i Spanien och svårigheterna sedan flera år för Svenska Kraftnät att bygga om de Svenska transmissionnäten och flaskhalsarna för stora summor.
Det är upprepade förseningar i det arbetet bland annat genom ständigt återkommande protester från t.ex. privatpersoner och kommuner
Vi har sedan mer än tjugotalet år ett kraftigt minskande antal personer med kompetens hantera de elkraftfrågor som dykt upp
Redigerat:
Utvecklingen ändrar hela tiden kraven och behoven på samhället och infrastrukturen, det är precis som det ska vara, att marknadsarrangemanget gör att elnätsbolagen kan utpressa samhället för att inte hindra oss är ingen god sak, det är dåligt och den enda källan till oro som vi borde prata om, allt annat är teknikaliteter som utan elnätsbolagen hade varit löst redan.M Martin Lundmark skrev:Hej
Ska jag förstå det så att det är den den förändrade användningen av elnäten av oss elanvändare de senaste drygt 10-20 åren som du kallar dysfunktionell?
Vi elanvändare har med styrning av elanvändning efter elpriset, elbilsladdning, solcellsanläggningar på villor, värmepumpar med elspets etc satt helt nya och kostsamma krav på det befintliga distributionssystemet till villor.
Boven är alltså inte samhällets fortsatta framåtskridande utan de företag som genom utpressning försöker göra sig en extra slant på den.
HejD djac skrev:Utvecklingen ändrar hela tiden kraven och behoven på samhället och infrastrukturen, det är precis som det ska vara, att marknadsarrangemanget gör att elnätsbolagen kan utpressa samhället för att inte hindra oss är ingen god sak, det är dåligt och den enda källan till oro som vi borde prata om, allt annat är teknikaliteter som utan elnätsbolagen hade varit löst redan.
Boven är alltså inte samhällets fortsatta framåtskridande utan de företag som genom utpressning försöker göra sig en extra slant på den.
Vi har ett bekymmer att andra än stat och kommun som beskattar oss äger och driver elnätsbolag
I övrigt så anser jag inte att vi är utpressade av elnätsbolagen som inte kan neka oss att ansluta solceller, elbilsladdning, värmepump med elspets etc
Har svårt att förstå vad du menar när du skriver; ”att marknadsarrangemanget gör att elnätsbolagen kan utpressa samhället för att inte hindra oss är ingen god sak, det är dåligt och den enda källan till oro som vi borde prata om,”
Går det att omformulera?
Redigerat:
Jag har erfarenheter av krånglande elektonik. Det får man efter att vi använt ett 10-tal SAAB bilar genom åren.
Byte av 2 styrboxar. Lämnade in bilen på Saab verkstad och frågade förmannen om det kunde vara styrboxen.
Alla tror det är styrboxen men det är ngt annat. Så bytte de luftmassemätare och lite annat men problemet fanns kvar.
Fick leta upp en begagnad styrbox till likadan modell och då blev det bra.
Tändkasetter . Bytt ett antal och det visade sig sedan att ersättningskassetterna höll 4000 mil så dom fick bytas på garanti.
Bytt och renoverat flera displayer pga pixelfel. Så har det varit lite kallödningar och sånt.
En 40 år gammal volvo skulle inte ha sådana fel.
Det här ihopsnurret med en massa elektronik kommer att ge problem.
En ordenlig snurrande generator fungerar långt säkrare.
Byte av 2 styrboxar. Lämnade in bilen på Saab verkstad och frågade förmannen om det kunde vara styrboxen.
Alla tror det är styrboxen men det är ngt annat. Så bytte de luftmassemätare och lite annat men problemet fanns kvar.
Fick leta upp en begagnad styrbox till likadan modell och då blev det bra.
Tändkasetter . Bytt ett antal och det visade sig sedan att ersättningskassetterna höll 4000 mil så dom fick bytas på garanti.
Bytt och renoverat flera displayer pga pixelfel. Så har det varit lite kallödningar och sånt.
En 40 år gammal volvo skulle inte ha sådana fel.
Det här ihopsnurret med en massa elektronik kommer att ge problem.
En ordenlig snurrande generator fungerar långt säkrare.
Absolut, på en normal marknad så drivs utveckling och effektivitet framåt genom konkurrens, detta har inte adresserats i vår modell utan man har kanske lite godtroget hoppats att det skulle uppstå spontant, tyvärr blev det inte så utan vi har fått betala överpriser utan att vare sig utveckling eller effektivitet har förbättrats. Jag inbillar mig att om man hade förstått bättre så hade man kunnat åstadkomma detta på syntetisk väg med regler som stimulerar, naturligtvis genom ekonomiska sanktioner/belöningar.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi har ett bekymmer att andra än stat och kommun som beskattar oss äger och driver elnätsbolag
I övrigt så anser jag inte att vi är utpressade av elnätsbolagen som inte kan neka oss att ansluta solceller, elbilsladdning, värmepump med elspets etc
Har svårt att förstå vad du menar när du skriver; ”att marknadsarrangemanget gör att elnätsbolagen kan utpressa samhället för att inte hindra oss är ingen god sak, det är dåligt och den enda källan till oro som vi borde prata om,”
Går det att omformulera?
Nu har ju, för femtioelfte gången, bolagen själv sagt lite skamset att de prishöjningar vi har tvingats acceptera, många gånger 100% eller mer, inte har använts till näten utan enkom till att öka övervinsterna. Att du inte tycker det är dåligt har jag förstått, vi andra samhällsmedborgare känner oss blåsta.
När det nu eventuellt behövs justeras i näten så säger bolagen att då måste de ha ännu mer pengar, annars blir det inget, när de i själva verket redan tar betalt för dubbelt så dyra nät som de levererar. Detta känner vi igen från de kriminella nätverkens metoder, man kommer aldrig ur deras klor genom att betala.
D djac skrev:Absolut, på en normal marknad så drivs utveckling och effektivitet framåt genom konkurrens, detta har inte adresserats i vår modell utan man har kanske lite godtroget hoppats att det skulle uppstå spontant, tyvärr blev det inte så utan vi har fått betala överpriser utan att vare sig utveckling eller effektivitet har förbättrats. Jag inbillar mig att om man hade förstått bättre så hade man kunnat åstadkomma detta på syntetisk väg med regler som stimulerar, naturligtvis genom ekonomiska sanktioner/belöningar.
HejD djac skrev:Absolut, på en normal marknad så drivs utveckling och effektivitet framåt genom konkurrens, detta har inte adresserats i vår modell utan man har kanske lite godtroget hoppats att det skulle uppstå spontant, tyvärr blev det inte så utan vi har fått betala överpriser utan att vare sig utveckling eller effektivitet har förbättrats. Jag inbillar mig att om man hade förstått bättre så hade man kunnat åstadkomma detta på syntetisk väg med regler som stimulerar, naturligtvis genom ekonomiska sanktioner/belöningar.
Nu har ju, för femtioelfte gången, bolagen själv sagt lite skamset att de prishöjningar vi har tvingats acceptera, många gånger 100% eller mer, inte har använts till näten utan enkom till att öka övervinsterna. Att du inte tycker det är dåligt har jag förstått, vi andra samhällsmedborgare känner oss blåsta.
När det nu eventuellt behövs justeras i näten så säger bolagen att då måste de ha ännu mer pengar, annars blir det inget, när de i själva verket redan tar betalt för dubbelt så dyra nät som de levererar. Detta känner vi igen från de kriminella nätverkens metoder, man kommer aldrig ur deras klor genom att betala.
Hur menar du att elnät som är ett naturligt monopol skulle kunna agera i konkurrens?
Nej, det skrev jag att det inte gör men man hade nog kunnat sätta regler som stimulerar effekterna av det.M Martin Lundmark skrev:
En tanke är att man reviderar bolagen årligen och rankar de enligt något system där de mest prisvärda hamnar överst och tvärtom, de allra sämsta bör antingen åka ur ligan, dvs tappa rätten, eller belastas med såna avgifter att det inte är lönt att fortsätta. De näten kan erbjudas till de bäst presterande, osv.
Detta blir ju då konkurrens på det sättet att man tävlar om vem som är bäst på att driva elnät och de bästa premieras medan de sämsta straffas, någon form av bonus/malus.
Något måste ju göras åt situationen i alla fall, det står ju allt mer klart.
HejD djac skrev:Nej, det skrev jag att det inte gör men man hade nog kunnat sätta regler som stimulerar effekterna av det.
En tanke är att man reviderar bolagen årligen och rankar de enligt något system där de mest prisvärda hamnar överst och tvärtom, de allra sämsta bör antingen åka ur ligan, dvs tappa rätten, eller belastas med såna avgifter att det inte är lönt att fortsätta. De näten kan erbjudas till de bäst presterande, osv.
Detta blir ju då konkurrens på det sättet att man tävlar om vem som är bäst på att driva elnät och de bästa premieras medan de sämsta straffas, någon form av bonus/malus.
Något måste ju göras åt situationen i alla fall, det står ju allt mer klart.
Det handlar ju om olika elnät på olika platser med olika storlek och kostnad
Det verkar som du inte är verklighetsförankrad i dina idéer
Men jag kan ju ha fel
Skriv ett medborgarförslag och när du fått igenom det och det visat sig de närmaste 10-20 åren fungera bättre än det nuvarande så kan du berätta det här
Jag vill ha en fungerande elkraftförsörjning till rimliga kostnader
Redigerat:
Nåja, jag tror vi har förmågan att normalisera finansiella uppgifter, det görs i varje sekund på finansmarknaden, det ska nog gå på detta också ska du se. Oavsett hur så måste karusellen stoppas och det snabbt, det är liksom inte lönt att vi pratar elpriser, utbyggnader, etc, om inte elnäten vare sig hänger med eller blir rimligt prissatta.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det handlar ju om olika elnät på olika platser med olika storlek och kostnad
Det verkar som du inte är verklighetsförankrad i dina idéer
Men jag kan ju ha fel
Skriv ett medborgarförslag och när du fått igenom det och det visat sig de närmaste 10-20 åren fungera bättre än det nuvarande så kan du berätta det här
Jag vill ha en fungerande elkraftförsörjning till rimliga kostnader
Sen hävdar, eller ens tror, jag inte att detta ogenomtänkta förslag skulle vara vattentätt, däremot måste samhället akut stoppa välfärdsbrotten, som att tex EON tar >100% mer än än i angränsande och snarlika elnät.
Ja E-off sticker ut med rätt extrema höjningar
Och den här grafen slutar med 2023, under 2024 höjde eon kraftigt två gånger, och visst har de höjt även 2025?
https://www.tn.se/ekonomi/38097/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen/
https://www.svd.se/a/4BBzPR/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen
Det finns liksom ingen möjlighet att ett sjunkande elpris ens kan kompensera för deras höjningar, inte utan att det snart ska vara minus 100 öre jämt.
Och höjningarna började 2005, var det då solcellsboomen startade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den här grafen slutar med 2023, under 2024 höjde eon kraftigt två gånger, och visst har de höjt även 2025?
https://www.tn.se/ekonomi/38097/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen/
https://www.svd.se/a/4BBzPR/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen
Det finns liksom ingen möjlighet att ett sjunkande elpris ens kan kompensera för deras höjningar, inte utan att det snart ska vara minus 100 öre jämt.
Och höjningarna började 2005, var det då solcellsboomen startade?
Även anslutningsavgiften har höjts ganska drygt, från 13.000 år 2008 till 43.000 idag.
https://via.tt.se/pressmeddelande/1176347/eon-forenklar-avgiften-for-elanslutning
Jag tror inte att jag har fått 3,3 ggr så hög lön de senaste 17 åren.
https://via.tt.se/pressmeddelande/1176347/eon-forenklar-avgiften-for-elanslutning
Jag tror inte att jag har fått 3,3 ggr så hög lön de senaste 17 åren.