K karlmb skrev:
Men hade ägarna vilja köra dem vid nollpris stora delar av tiden?
De hade körts fullt ut på vintern naturligtvis. På sommaren behövs de inte och körs då mindre.

pacman42 pacman42 skrev:
De hade körts fullt ut på vintern naturligtvis. På sommaren behövs de inte och körs då mindre.
Det hade blivit ännu fler 0-pristimmar på vintern också.

K karlmb skrev:
Det hade blivit ännu fler 0-pristimmar på vintern också.
Vi har inga nolltimmar på vintern. I princip alla nollor och minus är två månader runt midsommarsolståndet.

K karlmb skrev:
Haha, nej men nu är det ju inte visat att det behövs några elnätsförstärkningar.
Och inte heller att effekttarifferna skulle ändra på något annat än att en del får betala mer.
Hej

Effektavgiften skal vara genomförd till årsskiftet 2027 och du verkar redan nu kunna avge en egenkomponerad slutrapport

Knappast trovärdigt

I ett tidigare inlägg har jag visat hur elnätsföretag nu försöker hitta alternativ till elnätsförstärkningar som de i vissa fall kan tillämpa

https://www.byggahus.se/forum/threa...-stroem-vid-laga-elpriser.552530/post-6274709

Du kan försöka leva i din bubbla isolerad från vad som händer runtomkring

En dag hinner verkligheten upp dig

Jag rekommenderar att du i stället ser till att hantera dina elnätskostnader på ett bra sätt framöver

Att likt strutsen ”sticka huvudet i sanden” är ingen bra idé utan snarare att lura sig själv och tyvärr även andra här

Redigerat:
S
Vi har väl svart på vitt vad mer produktion leder till. Bara att studera prisbilden SE1-2

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Vi har väl svart på vitt vad mer produktion leder till. Bara att studera prisbilden SE1-2
Ja men det säger vi hela tiden, öka produktionen och ta bort exportkablarna, det är bara inte realistiskt

D djac skrev:
Ja men det säger vi hela tiden, öka produktionen och ta bort exportkablarna, det är bara inte realistiskt
En dämpning av exportkapaciteten (från SE3 o 4) i relation till produktion i resp elområde på vardera sidan av gränsen är realistiskt.
Då blir det likvärdiga förhållanden på båda sidorna.
Nu är det rovdrift istället ala Afrika.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
En dämpning av exportkapaciteten (från SE3 o 4) i relation till produktion i resp elområde på vardera sidan av gränsen är realistiskt.
Då blir det likvärdiga förhållanden på båda sidorna.
Nu är det rovdrift istället ala Afrika.
Detta handlar om politik, inte teknik, och de bärande delarna i EU är fri rörlighet och handel, därför kommer det inte skäras i några av dessa, det skulle innebära en avveckling av hela EU-idén.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Kan du utveckla ditt inlägg så det blir begriplig för de flesta som läser här
Ganska enkelt, du påstår att effektavgifterna kommer minska effektbehovet, detta är falskt, effektavgifterna kommer bara ändra debiteringsmodellen, inget annat.

Normalkunden kommer ha kvar sitt gamla uppvärmingssystem, behålla sitt arbete, ha kvar barnen i skolan och på fritidsaktiviteter och med detta behöva ungefär samma effekter som tidigare, vid samma tidpunkter.

Vinnarna kommer vara det mycket lilla fåtalet som kommer styra om sin förbrukning, de är förvisso överrepresenterade här och man kan därför ledas att tro att den nya debiteringsmodellen kommer göra praktisk skillnad men det är mer än osannolikt.

Det är lika falskt som att påstå att em halvering av elpriset (återigen debitering) skulle ge en fördubbling av konsumtionen, eller tvärtom. Det kanske låter bra vid en första anblick och något som en PR-avdelning kan framföra men likväl falskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta handlar om politik, inte teknik, och de bärande delarna i EU är fri rörlighet och handel, därför kommer det inte skäras i några av dessa, det skulle innebära en avveckling av hela EU-idén.
Politik ja. Inte naturlagar.
Det är regler emot lönedumpning inom EU, så givetvis är motsvarande möjligt på elmarknaden.

D djac skrev:
Ganska enkelt, du påstår att effektavgifterna kommer minska effektbehovet, detta är falskt, effektavgifterna kommer bara ändra debiteringsmodellen, inget annat.
Hej
Det har jag inte sagt.
Varför hittar du på?

Varför försöker du förvilla de som vill förstå bakgrunden till effektavgifterna och målet att hålla nere de framtida kostnaderna?

Effektavgiften till villaägarna strävar efter att utjämna effektflödet i de redan byggda distributionsnäten till villorna

Redigerat:
D
K karlmb skrev:
Politik ja. Inte naturlagar.
Det är regler emot lönedumpning inom EU, så givetvis är motsvarande möjligt på elmarknaden.
Eftersom detta rör frihandel så är min privata gissning att vi kommer se ökande exportmöjligheter snarare än minskande, jag säger det helt utan att lägga in mina värderingar om vad det innebär för elpriser osv, det är bara vad jag tror. Skulle vi öka vår elproduktion i södra Sverige så kommer det främst innebära ökad export och jag tror på de uppskattningar som säger att priserna inte kommer påverkas, åtminstone inte neråt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Normalkunden kommer ha kvar sitt gamla uppvärmingssystem, behålla sitt arbete, ha kvar barnen i skolan och på fritidsaktiviteter och med detta behöva ungefär samma effekter som tidigare, vid samma tidpunkter.
Hej
Nuvarande distributionsnät till villor har byggts efter samma principer i mer än 50 år

Ser vi på sikt (säg 5-25 år) så kommer det det sätt som vi tex väljer ny uppvärmning, badtunna, bastu, elbilsladdning laddning att kunna styras mot ett jämnare effektflöde

Mikael_L
Rätt ofta undrar jag varför just el som exportvara är rovdrift.
Varför är inte de lastbilar, det papper, den militära teknik, det trävirke, vårt stål och vår malm vår musikexport också rovdrift, och måste stävjas?

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Nuvarande distributionsnät till villor har byggts efter samma principer i mer än 50 år

Ser vi på sikt (säg 5-25 år) så kommer det det sätt som vi tex väljer ny uppvärmning, badtunna, bastu, elbilsladdning laddning att kunna styras mot ett jämnare effektflöde
Jag gissar att näten kommer uppgraderas så att de blir ändamålsenliga, hemmen uppdateras också men det kommer som vanligt bli ett mellanting, ytterligheter händer aldrig och det är gott så för mig.

Effektavgifterna kommer av andra länders, med helt annan situation, behov och behövs inte i Sverige, min åsikt är att det kommer slå fel, dvs ingen eller liten påverkan men en ökad kostnad för de redan resurssvaga och detta är bara ett exempel på hur dåligt vår elnätsmarknad fungerar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.