805 405 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
HejK karlmb skrev:
Effektavgiften skal vara genomförd till årsskiftet 2027 och du verkar redan nu kunna avge en egenkomponerad slutrapport
Knappast trovärdigt
I ett tidigare inlägg har jag visat hur elnätsföretag nu försöker hitta alternativ till elnätsförstärkningar som de i vissa fall kan tillämpa
https://www.byggahus.se/forum/threa...-stroem-vid-laga-elpriser.552530/post-6274709
Du kan försöka leva i din bubbla isolerad från vad som händer runtomkring
En dag hinner verkligheten upp dig
Jag rekommenderar att du i stället ser till att hantera dina elnätskostnader på ett bra sätt framöver
Att likt strutsen ”sticka huvudet i sanden” är ingen bra idé utan snarare att lura sig själv och tyvärr även andra här
Redigerat:
En dämpning av exportkapaciteten (från SE3 o 4) i relation till produktion i resp elområde på vardera sidan av gränsen är realistiskt.D djac skrev:
Då blir det likvärdiga förhållanden på båda sidorna.
Nu är det rovdrift istället ala Afrika.
Detta handlar om politik, inte teknik, och de bärande delarna i EU är fri rörlighet och handel, därför kommer det inte skäras i några av dessa, det skulle innebära en avveckling av hela EU-idén.K karlmb skrev:
Ganska enkelt, du påstår att effektavgifterna kommer minska effektbehovet, detta är falskt, effektavgifterna kommer bara ändra debiteringsmodellen, inget annat.M Martin Lundmark skrev:
Normalkunden kommer ha kvar sitt gamla uppvärmingssystem, behålla sitt arbete, ha kvar barnen i skolan och på fritidsaktiviteter och med detta behöva ungefär samma effekter som tidigare, vid samma tidpunkter.
Vinnarna kommer vara det mycket lilla fåtalet som kommer styra om sin förbrukning, de är förvisso överrepresenterade här och man kan därför ledas att tro att den nya debiteringsmodellen kommer göra praktisk skillnad men det är mer än osannolikt.
Det är lika falskt som att påstå att em halvering av elpriset (återigen debitering) skulle ge en fördubbling av konsumtionen, eller tvärtom. Det kanske låter bra vid en första anblick och något som en PR-avdelning kan framföra men likväl falskt.
Politik ja. Inte naturlagar.D djac skrev:
Det är regler emot lönedumpning inom EU, så givetvis är motsvarande möjligt på elmarknaden.
HejD djac skrev:
Det har jag inte sagt.
Varför hittar du på?
Varför försöker du förvilla de som vill förstå bakgrunden till effektavgifterna och målet att hålla nere de framtida kostnaderna?
Effektavgiften till villaägarna strävar efter att utjämna effektflödet i de redan byggda distributionsnäten till villorna
Redigerat:
Eftersom detta rör frihandel så är min privata gissning att vi kommer se ökande exportmöjligheter snarare än minskande, jag säger det helt utan att lägga in mina värderingar om vad det innebär för elpriser osv, det är bara vad jag tror. Skulle vi öka vår elproduktion i södra Sverige så kommer det främst innebära ökad export och jag tror på de uppskattningar som säger att priserna inte kommer påverkas, åtminstone inte neråt.K karlmb skrev:
HejD djac skrev:
Nuvarande distributionsnät till villor har byggts efter samma principer i mer än 50 år
Ser vi på sikt (säg 5-25 år) så kommer det det sätt som vi tex väljer ny uppvärmning, badtunna, bastu, elbilsladdning laddning att kunna styras mot ett jämnare effektflöde
Jag gissar att näten kommer uppgraderas så att de blir ändamålsenliga, hemmen uppdateras också men det kommer som vanligt bli ett mellanting, ytterligheter händer aldrig och det är gott så för mig.M Martin Lundmark skrev:
Effektavgifterna kommer av andra länders, med helt annan situation, behov och behövs inte i Sverige, min åsikt är att det kommer slå fel, dvs ingen eller liten påverkan men en ökad kostnad för de redan resurssvaga och detta är bara ett exempel på hur dåligt vår elnätsmarknad fungerar.