805 443 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det var det sista jag menade, så som det påstås nu att om vi bygger mer produktion går priserna ner är konstaterat falskt, eftersom inget annat ska ändras. Vi kan få andra önskade effekter men priserna kommer inte påverkas, iaf inte nedåt, om något kommer det bli dyrare än idag, inledningsvis via skatten och sen för att annan osubventionerad produktion läggs ner.pacman42 skrev:
Priset på andra sidan kabeln letar sig in i relation till hur mycket konsumtion/produktion som finns på ena sidan kabeln jämfört med vad som finns på den andra sidan kabeln. Ju mindre (relativt) elområden (energivolym) på ena sidan desto mer produktion/konsumtion krävs för att påverka priset.
Sedan påverkas detta av gladjhalsarna också. Är gladjhalsarna relativt smala så upplevs konsumtionen/produktionen som mycket mindre eftersom andra sidan bara är den bandbredd som kabeln/kablarna har.
SE4 är väldigt litet jämfört med kapaciteten på kablarna och extremt litet jämfört med elområden Tyskland. Detta är orsaken till att Tysklands priser letar sig in så kraftigt i SE4.
Hade vi haft kvar Barsebäck så hade det sett helt annorlunda ut dock!D djac skrev:Det var det sista jag menade, så som det påstås nu att om vi bygger mer produktion går priserna ner är konstaterat falskt, eftersom inget annat ska ändras. Vi kan få andra önskade effekter men priserna kommer inte påverkas, iaf inte nedåt, om något kommer det bli dyrare än idag, inledningsvis via skatten och sen för att annan osubventionerad produktion läggs ner.
Där ser jag en poäng med effektavgift. Till sist.M Martin Lundmark skrev:Hej
Även vi är beroende av elimport
När Svenska Kraftnät beskrev åren framöver då tog dom upp att vi har underskott på elenergi vid tex kalla vintrar framöver
Vår reservkapacitet har dessutom minskat senaste åren genom.
Blir det en kall vinter kan det bli mycket besvärligt utan import
Det är då bekymmersamt att många går mer eller mindre över till direktel vid stark kyla och använder elvärmeelement när den ordinarie uppvärmningen inte räcker till
Men i de lägena är nog marknadspriset en lika bra piska.
Vi måste förbjuda fastprisavtal.
Slapp vi effektavgifter så tror jag de allra flesta skulle vara ok med det.
HejK karlmb skrev:
Fastprisavtal hanteras av elhandelsbolaget
Effektavgiften hanteras av elnätsbolaget
Dessa agerar utan att ta hänsyn till varandra
HejK karlmb skrev:
Skulle du därmed ur kundens perspektiv acceptera en kraftigare ökad elnätsavgift på grund av då nödvändiga ombyggnader av redan befintliga distributionsnät än den du får med effektavgifter?
Som elanvändare boende i villa vill jag att vi kan hålla nere storleken på framtida kostnadsökningar för distributionsnäten till villorna
Detta kan ramas in och hängas i galleriet under "Falsk dikotomi"M Martin Lundmark skrev:Hej
Skulle du därmed ur kundens perspektiv acceptera en kraftigare ökad elnätsavgift på grund av då nödvändiga ombyggnader av redan befintliga distributionsnät än den du får med effektavgifter?
Som elanvändare boende i villa vill jag att vi kan hålla nere storleken på framtida kostnadsökningar för distributionsnäten till villorna
pacman42 skrev:
Jo, för då hade vi bottnat exportkablarna långt innan vi "bottnat" snittet SE4/SE3.D djac skrev:
Studier visar ju att Ringhals nedlagda reaktorer hade sänkt elpriserna kraftigt. De var dock lite större än Barsebäcks reaktorer. Men det hade blivit in klar skillnad. Dessutom hade Barsebäck reaktorer troligen fått större effekten med åren också.
Haha, nej men nu är det ju inte visat att det behövs några elnätsförstärkningar.M Martin Lundmark skrev:Hej
Och inte heller att effekttarifferna skulle ändra på något annat än att en del får betala mer.
Men hade ägarna vilja köra dem vid nollpris stora delar av tiden?pacman42 skrev:
Jo, för då hade vi bottnat exportkablarna långt innan vi "bottnat" snittet SE4/SE3.
Studier visar ju att Ringhals nedlagda reaktorer hade sänkt elpriserna kraftigt. De var dock lite större än Barsebäcks reaktorer. Men det hade blivit in klar skillnad. Dessutom hade Barsebäck reaktorer troligen fått större effekten med åren också.
https://energiforsk.se/media/30978/...es-of-added-generation-in-southern-sweden.pdfMikael_L skrev:
Denna har refererats tidigare tråden - om jag kommer ihåg rätt.