D djac skrev:
Ja, ett krav är ju att den blir billigare än pristopparna, för annars är det ju kontraproduktivt. Jag känner att jag tjatar men ekonomin är avgörande, el har vi gott om och genom import kan vi få ännu mer, så tillgången behöver man inte diskutera, utan fokus ska ligga på att sänka kostnaderna. Att investera jättemycket i något som kanske behövs några timmar per år blir dyrt per timme, detta ska då jämföras med alternativkostnaderna för dessa timmar.
Och samtidig som man behöver lite marginaler i fall det blir något fel i produktion eller transmission.
Huvet på spiken där om de enstaka timmarna..
Sen blir väl SvKs rapport missförstådd varje år.
https://www.energinyheter.se/20250618/33395/gigantisk-elkris-vantar-i-vinter-pa-grund-av-vindkraften

Eller vad har hänt som gör att vi saknar 7 kärnkraftverk?
Hur många vindkraftverk har gått sönder?? 🙄

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Alltså det här...

En total elbrist som inte kan täckas av bilig import från Norlland och Norge?
Hur blir elpriserna om vi bygger 7 nya reaktorer egentligen, kan de inte räkna ut det också?
Och vad blir då payback på de reaktorerna?
Egentligen är det intressant att de som gillar "baskraft", tror sig ha rätt att för alltid definiera vad som är rätt energimix, vad el ska kosta och att man alltid ska ha ett nät öppet för "stabil" produktion. Priset ska aldrig vara så lågt att deras egna lösning blir olönsam.
För då heter det att "alternativen kommer med en prislapp"...

Jag kan ju lika gärna säga att det är deras "baskraftlösning" som kommer med en prislapp, vi alla ska genom konstlat stabil elproduktion tvingas betala för att de ska kunna köra sina verk 24/7 med bra avkastning.
Det kallar jag prislapp.
Man kan väl se på det som en försäkringskostnad.
Det är definitivt billigare att inte ha någon försäkring, eller en som inte täcker något.
Men trevligt att ha när den behövs.

D
blackarrow blackarrow skrev:
Och samtidig som man behöver lite marginaler i fall det blir något fel i produktion eller transmission.
Huvet på spiken där om de enstaka timmarna..
Sen blir väl SvKs rapport missförstådd varje år.
[länk]

Eller vad har hänt som gör att vi saknar 7 kärnkraftverk?
Hur många vindkraftverk har gått sönder?? 🙄
Haha, ja såna varningar har det vaskats fram ständigt och det visar väl hur mycket desinformation som vi utsätts för inom detta området, det är mycket politik och mycket pengar så det finns gott om medel för lobbyister och sagoskrivare.

Alla kommer in i detta från olika vinklar och för min del hade jag gärna sett att vi ökar redundansen och gör elnät och försörjning mer robust, ex ser jag gasverket i Malmö som en mycket bra åtgärd.

Våra elnät är mycket dåliga ur ett säkerhetsperspektiv, mycket sårbarheter, och jag hade gärna sett att allt fokus hade lagts på det istället för att tjafsa om andra saker, med enda syftet att öka branschens vinster.

S Snikholt skrev:
Man kan väl se på det som en försäkringskostnad.
Det är definitivt billigare att inte ha någon försäkring, eller en som inte täcker något.
Men trevligt att ha när den behövs.
För den fattige ja. För en stat eller kommun, nej.

S
Så länge man har ett system där utvecklingen inte leder mot ökade risker för AFK, så är det OK.

S
K karlmb skrev:
Intressant om hur vi dimensionerat o använder Sveriges elnät:
[länk]
”I stället ska EU-länderna använda en ”probabilistisk riskmetod” vid bedömning av driftsäkerhet.”

Kan ju i bästa fall leda till optimering som ger en träffsäker, dynamisk och billigare drift som är säkrare.

Kan i sämsta fall leda till motsatsen.

Vet inte vad jag tycker om detta.

Mikael_L
K karlmb skrev:
Alltså det här...

En total elbrist som inte kan täckas av bilig import från Norlland och Norge?
Hur blir elpriserna om vi bygger 7 nya reaktorer egentligen, kan de inte räkna ut det också?
Och vad blir då payback på de reaktorerna?
Egentligen är det intressant att de som gillar "baskraft", tror sig ha rätt att för alltid definiera vad som är rätt energimix, vad el ska kosta och att man alltid ska ha ett nät öppet för "stabil" produktion. Priset ska aldrig vara så lågt att deras egna lösning blir olönsam.
För då heter det att "alternativen kommer med en prislapp"...

Jag kan ju lika gärna säga att det är deras "baskraftlösning" som kommer med en prislapp, vi alla ska genom konstlat stabil elproduktion tvingas betala för att de ska kunna köra sina verk 24/7 med bra avkastning.
Det kallar jag prislapp.
Hmmm, jag iggar ju iofs dig, men ibland läser jag dock något, särskilt om det är ett citat i ett svar som intresserar mig men jag inte förstår.
Och jag ville bara skriva att jag tyckte detta inlägg var bra.

Men sen ska vi väl kanske inse att lika som det finns en kärnkraftssekt så finns det ju förstås en vindkraftssekt också.
Så ungefär samma sorts idioti går att finna lite överallt.
Själv vill jag inte utesluta någon slags kraft, och förstår att allt kommer förstås med någon kostnad, men även utebliven kraft har också en kostnad, en annan kostnad.
Och till sist, vore detta lätt, fanns det en silverbullet som löste alla problem, så skulle inte ens denna tråd finnas..

OBS, jag säger inte emot dig, utan tyckte bara att det var så bra skrivet att de som tillhör ett läger alltid brukar vara noga med att påpeka att alla alternativ "kommer med en kostnad", men brukar blunda för denna kostnad för det man själv vurmar för.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
Men visst är det besvärligt.
Vad ska vi bygga för ny billig elproduktion som kan kapa pristopparna?
Jag skulle säga, baserat på simuleringar och annat som jag fått till mig, att svaret är inget, för det går inte att bygga något i Sverige som kapar de internationella pristopparna.

Vill man göra det så får man ge sig på infrastruktur/handelsmodeller, det är här elpriserna sätts.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga, baserat på simuleringar och annat som jag fått till mig, att svaret är inget, för det går inte att bygga något i Sverige som kapar de internationella pristopparna.

Vill man göra det så får man ge sig på infrastruktur/handelsmodeller, det är här elpriserna sätts.
Vi har ju redan... vind och sol när de leverar o vatten övrig tid ifall priset är högt.

D djac skrev:

Hade det funnits ett sådant billigt energislag hade vi väl använt det i stället. ?!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Hade det funnits ett sådant billigt energislag hade vi väl använt det i stället. ?!
Det gör det men priserna sätts inte baserat på produktionskostnad, det görs på en marknadsplats och där styr priserna i andra länder för SE4

K karlmb skrev:
Vi har ju redan... vind och sol när de leverar o vatten övrig tid ifall priset är högt.
Så du menar att priset aldrig är högt tack vare att vi alltid har den billiga vattenkraften?

För de som anser priser är högt ibland kan en "lösning" kan ju vara "fondhandlad el" där skickliga elbörshajar köper billiga långa kontrakt mixat med kortare och handel till börs(tim)pris.
Då slipper kunden se grosistpriset och bli upprörd.

Eftersom en del av elen köps på elbörsen kan det ändå vara lönsamt att anpassas sin förbrukning till tider med lågpris.

D djac skrev:
Det gör det men priserna sätts inte baserat på produktionskostnad, det görs på en marknadsplats och där styr priserna i andra länder för SE4
Okay, det var nytt för mig. Vad kan vi bygga för kraftverk som kan producera så mycket elkraft att det pressar ner priserna de timmar elen är dyr?

Jag trodde vi var överens om att det var ekonomiskt omöjligt att bygga nya kraftverk som till största delen av tiden inte används.

(Om inte någon annan betalar).

K karlmb skrev:
Så det var den j-a solparken iaf!
[länk]
Problemet var väl inte att det var solkraft utan hade kunnat ske även med en batterianläggning.

D
Okay, det var nytt för mig. Vad kan vi bygga för kraftverk som kan producera så mycket elkraft att det pressar ner priserna de timmar elen är dyr?

Jag trodde vi var överens om att det var ekonomiskt omöjligt att bygga nya kraftverk som till största delen av tiden inte används.

(Om inte någon annan betalar).
Inga i praktiken, våra (SE4) priser sätts av vad elen kan säljas för och om det erbjuds 10kr i Danmark så blir det marknadspriset, även om produktionspriset är lågt. Genom grundliga simuleringar så framkommer det som mest troligt att ny produktion endast marginellt påverkar priserna, allt annat lika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.