S
K karlmb skrev:
Och vad är skillnaden mot syntetisk svängmassa?
Det är sannolikt samma sak som avses, men jag tycker syntetiskt tröghetsmoment är ett bättre ord i sammanhanget.

Men istället för att vilseleda och hitta på andra saker att argumentera mot, kommentera gärna det som står från sidan 24 och framåt.

S Snikholt skrev:
Det är sannolikt samma sak som avses, men jag tycker syntetiskt tröghetsmoment är ett bättre ord i sammanhanget.

Men istället för att vilseleda och hitta på andra saker att argumentera mot, kommentera gärna det som står från sidan 24 och framåt.
Vilseleda? Det är väl uppnbart vad som avses? Vad är det jag ska argumentera emot, kan du sammanfatta?

S Snikholt skrev:

Jag ser detta på sid 27, att hans modell inte stämde med verkligheten, för i verkligheten så fungerade det bra? :
Ut¨over att endast utf¨ora effektstegen i modellen gjordes ett f¨ors¨ok att ¨aven testa dessa p˚avindkrafverket under verkliga f¨orh˚allanden. Resultatet av detta f¨ors¨ok visas i figur 29 i vilket den¨ovre grafen visar den uppm¨atta effekten tillsammans med den tillg¨angliga effekten som ber¨aknasi vindkraftverket under m¨atningen och anv¨ands som referens till steget. Den undre grafen visarist¨allet en kontrolsignal ¨over n¨ar steget ¨ar aktivt medans den h¨ogra grafen visar ωT . Resultatet sompresenteras i figuren kommer ifr˚an m¨atfilen “B1 CL4 20 220705 13 37 41.txt” och vindhastighetenvar mellan 7 och 8 m/s. Vad resultatet visar ¨ar att under steget avviker den uppm¨atta effektenfr˚an den tillg¨angliga effekten med 2.5 kW likt vad som ¨onskas. Dock kr¨avs det ingen ˚aterh¨amtningefter steget vilket resultaten fr˚an modellen menar p˚a att det ska g¨ora. Ytterligare f¨or¨andras inteωT f¨or turbinen betydligt under steget vilket g¨or det oklart vart den ytterligare energin som stegetmedf¨or kommer ifr˚an. Detta antyder p˚a att ist¨allet f¨or att den producerade effekten ¨okar understeget minskar den tillg¨angliga effekten. Varf¨or den tillg¨angliga effekten sjunker ¨ar oklart, men enm¨ojlig anledning ¨ar en felaktig implementation av ber¨akningen f¨or denna i styrningen av vindkraftverket eller att metoden vilket anv¨ands f¨or ber¨akningen inte fungerar f¨or detta ¨andam˚al. P˚agrund av problematiken med uppskattningen av den tillg¨angliga effekten erh˚alls ingen meningsfullinformation g¨allande p˚averkan av ett effektsteg p˚a vindkraftverket.

S
K karlmb skrev:
Jag ser detta på sid 27, att hans modell inte stämde med verkligheten, för i verkligheten så fungerade det bra? :
Gjorde det? Den informationen läser inte jag in.
Oavsett - det var du som länkade till den som ”fakta” som styrker din tes.

Läs avslutningen på det du hänvisar till.

S Snikholt skrev:
Gjorde det? Den informationen läser inte jag in.
Oavsett - det var du som länkade till den som ”fakta” som styrker din tes.

Läs avslutningen på det du hänvisar till.
Ja? Ska vi komma ngnstans så får du berätta vad du anser är ett problem. Sista meningen betyder att man inte kan dra några slutsatser av hans simulering i detta avseende.
Vill du mena att du med det visat att "du har rätt" ? Eller?

S
Det handlar snarare om att du inte lyckas övertyga mig om att du har rätt.

Och det du påstått är att det bara är att mata in lite vettig kod i invertern så får man nära nog samma egenskaper som rå svängmassa har. Oavsett om det är vindkraft eller solkraft vi talar om.
(Jo så började diskussionen)

Du har helt enkelt inte presenterat fakta som styrker det. Trots att du är ingenjör.

Jag misstänker att du aldrig kommer att ändra ståndpunkt i frågan, eller presentera riktiga fakta som styrker det du anför.

Därför kan vi nog anta att fortsatt diskussion är fruktlös.

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Det handlar snarare om att du inte lyckas övertyga mig om att du har rätt.

Och det du påstått är att det bara är att mata in lite vettig kod i invertern så får man nära nog samma egenskaper som rå svängmassa har. Oavsett om det är vindkraft eller solkraft vi talar om.
(Jo så började diskussionen)

Du har helt enkelt inte presenterat fakta som styrker det. Trots att du är ingenjör.

Jag misstänker att du aldrig kommer att ändra ståndpunkt i frågan, eller presentera riktiga fakta som styrker det du anför.

Därför kan vi nog anta att fortsatt diskussion är fruktlös.
Jag inte bara misstänker att du är oförmögen att ta till dig infon i de länkarna jag gett.
Har aldrig påstått att det bara är "att mata in lite kod". Du kommer aldrig att ändra uppfattning, inget slår roterande järn. Punkt.
Själv älskar jag ottomotorer och tycker det är trist att allt ska gå på el eller löjlig vätgas numera. Det är iaf mer än nån tråkig generator.
Men jag kan ta till mig det nya ändå och se fördelarna.

S
K karlmb skrev:
Jag inte bara misstänker att du är oförmögen att ta till dig infon i de länkarna jag gett.
Har aldrig påstått att det bara är "att mata in lite kod". Du kommer aldrig att ändra uppfattning, inget slår roterande järn. Punkt.
Själv älskar jag ottomotorer och tycker det är trist att allt ska gå på el eller löjlig vätgas numera. Det är iaf mer än nån tråkig generator.
Men jag kan ta till mig det nya ändå och se fördelarna.
Ja fysisk svängmassa är faktiskt överlägset.
Och eftersom du inte verkar förstå varför passiv tröghet trumfar aktiv reaktion i dessa sammanhang, eller förstår innebörden av att syntetisk svängmassa inte ersätter fysisk svängmassa, den försöker kompensera för frånvaron av den. Så kan vi för min del avsluta diskussionen.
Jag är inte negativ till ny teknik, tvärtom.

S Snikholt skrev:
Och eftersom du inte verkar förstå varför passiv tröghet trumfar aktiv reaktion i dessa sammanhang, eller förstår innebörden av att syntetisk svängmassa inte ersätter fysisk svängmassa, den försöker kompensera för frånvaron av den. Så kan vi för min del avsluta diskussionen.
Det är inte fråga om att den ena tekniken övertumfar ngn annan. Du fattar inte att det finns mer än ett sätt att nå målet. Så var det med det.

S
K karlmb skrev:
Det är inte fråga om att den ena tekniken övertumfar ngn annan. Du fattar inte att det finns mer än ett sätt att nå målet. Så var det med det.
Nej, så var det inte alls med det. Du kan läsa vad jag tidigare skrivit. Jag är positivt till att man använder teknik för att efterlikna fysisk svängmassa i viss omfattning, så att produktion som inte bidrar med sådan kompenserar för detta.

Det jag sagt är att man inte bör låta det vara dominerande.

D
S Snikholt skrev:
Jag tänker inte ge mig in i ett religionskrig här men vill påminna om det viktiga i att hålla ögonen på bollen, vad jag menar är att vårt elsystem är till för oss och inte tvärtom, dvs det ska vara tillräckligt bra för att lösa uppgiften, förse oss med den el vi behöver, till lägsta kostnad och lägsta belastning. Det gäller hela tiden att vara vaksam så att man inte skjuter över målet.

Det finns inget VM i att bygga det mest skinande elsystemet, varenda krona extra som spenderas tas från utveckling inom andra viktiga områden.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej, så var det inte alls med det. Du kan läsa vad jag tidigare skrivit. Jag är positivt till att man använder teknik för att efterlikna fysisk svängmassa i viss omfattning, så att produktion som inte bidrar med sådan kompenserar för detta.

Det jag sagt är att man inte bör låta det vara dominerande.
Ok. Av ngn anledning.

S
K karlmb skrev:
Ok. Av ngn anledning.
Infantil retorik. Anledningen till varför jag tycker så har jag förklarat.

S Snikholt skrev:
Infantil retorik. Anledningen till varför jag tycker så har jag förklarat.
Var och en kan ju göra sin bedömning.
Vi säger så.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Om ni har tillgång till NyTeknik så finns det en bra artikel som tar upp skillnaden mellan syntetisk svängmassa och snabb frekvensreglering (FFR).

Från NyTeknik:
"...FFR ska inte förväxlas med syntetisk svängmassa, påpekar Robert Eriksson.

– Här kan finnas en viss förvirring eftersom FFR bidrar till att stabilisera nätet och kan ersätta brist på svängmassa."

https://www.nyteknik.se/energi/ar-s...en-nar-sol-och-vind-okar-i-elsystemet/4363491

Så växelriktare som bidrar med FFR ger inte syntetisk svängmassa, men kan likväl bidra med förbättrad stabilitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.