M Maba skrev:
Om ni har tillgång till NyTeknik så finns det en bra artikel som tar upp skillnaden mellan syntetisk svängmassa och snabb frekvensreglering (FFR).

Från NyTeknik:
"...FFR ska inte förväxlas med syntetisk svängmassa, påpekar Robert Eriksson.

– Här kan finnas en viss förvirring eftersom FFR bidrar till att stabilisera nätet och kan ersätta brist på svängmassa."

[länk]

Så växelriktare som bidrar med FFR ger inte syntetisk svängmassa, men kan likväl bidra med förbättrad stabilitet.
Nu har jag inte kunnat läsa artikeln, men man får skilja på mFFR och aFFR. Det senare är i princip samma sak som syntetiskt svängmassa. Och som jag länkade så är typ alla vindkraftverk från 2006 o framåt förberedda för det pga krav i andra länder.

S Snikholt skrev:
Därför kan vi nog anta att fortsatt diskussion är fruktlös.
Tja, fruktlös vet jag inte. Det har väl varit mycket 🍎 och 🍐
Kanske visar det sig bli en hyfsad fruktsallad till slut, med både äpplen och päron.

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Nu har jag inte kunnat läsa artikeln, men man får skilja på mFFR och aFFR. Det senare är i princip samma sak som syntetiskt svängmassa. Och som jag länkade så är typ alla vindkraftverk från 2006 o framåt förberedda för det pga krav i andra länder.
aFFR är inte alls i princip samma sak som syntetisk svängmassa. aFFR aktiveras efter ett initialt frekvensras. Sluta blanda begrepp.

S Snikholt skrev:
aFFR är inte alls i princip samma sak som syntetisk svängmassa. aFFR aktiveras efter ett initialt frekvensras. Sluta blanda begrepp.
Sluta själv. Du skulle ju det.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Alltså det här...
För den kommande vintern är till exempel prognosen för effektbalansen för den södra halvan av Sverige – elområdena 3 och 4 – minus 7 700 MWh/h under en normalvinter, vilket motsvarar en brist på ungefär vad sju reaktorer producerar.
En total elbrist som inte kan täckas av bilig import från Norlland och Norge?
Hur blir elpriserna om vi bygger 7 nya reaktorer egentligen, kan de inte räkna ut det också?
Och vad blir då payback på de reaktorerna?
Egentligen är det intressant att de som gillar "baskraft", tror sig ha rätt att för alltid definiera vad som är rätt energimix, vad el ska kosta och att man alltid ska ha ett nät öppet för "stabil" produktion. Priset ska aldrig vara så lågt att deras egna lösning blir olönsam.
För då heter det att "alternativen kommer med en prislapp"...

Jag kan ju lika gärna säga att det är deras "baskraftlösning" som kommer med en prislapp, vi alla ska genom konstlat stabil elproduktion tvingas betala för att de ska kunna köra sina verk 24/7 med bra avkastning.
Det kallar jag prislapp.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Alltså det här...

En total elbrist som inte kan täckas av bilig import från Norlland och Norge?
Hur blir elpriserna om vi bygger 7 nya reaktorer egentligen, kan de inte räkna ut det också?
Och vad blir då payback på de reaktorerna?
Egentligen är det intressant att de som gillar "baskraft", tror sig ha rätt att för alltid definiera vad som är rätt energimix, vad el ska kosta och att man alltid ska ha ett nät öppet för "stabil" produktion. Priset ska aldrig vara så lågt att deras egna lösning blir olönsam.
För då heter det att "alternativen kommer med en prislapp"...

Jag kan ju lika gärna säga att det är deras "baskraftlösning" som kommer med en prislapp, vi alla ska genom konstlat stabil elproduktion tvingas betala för att de ska kunna köra sina verk 24/7 med bra avkastning.
Det kallar jag prislapp.
Är det viskningsleken för stora pojkar?
”vilket motsvarar” är väl ett sätt att förklara siffran 7700 på ett begripligt sätt.
Inte att vi behöver bygga 7 nya kärnkraftverk för att klara nästa vinterns elbehov.
I så fall är vi illa ute. Det borde vi hört talas om tidigare.

Men visst är det besvärligt.
Vad ska vi bygga för ny billig elproduktion som kan kapa pristopparna?

Intressant om hur vi dimensionerat o använder Sveriges elnät:
https://www.svd.se/a/W0GQzG/smartare-elnat-kan-spara-hundratals-miljarder
– Jag är övertygad om att om vi använde annan infrastruktur som vi använder elnäten i det är landet, så hade folk reagerat. Om vi hade byggt vägar på det här sättet så hade folk tyckt att det var konstigt eftersom det ofta hade varit tomt på bilar. Men det är ju inte så lätt att se hur mycket elektroner som går i de här ledningarna.

Styrs av N-1-kriteriet​

Regeln som säger hur elnätet ska dimensioneras kallas N-1-kriteriet, eller N minus 1-kriteriet. Det innebär att elnätet ska vara så robust att det klarar att överföra ström även när det värsta tänkbara felet inträffar, till exempel när en stor kabel inte fungerar eller när den största kärnkraftsreaktorn måste kopplas bort.
Ledningar, transformatorer och annan utrustning dimensioneras så att de klarar den extra belastningen som uppstår när den största komponenten fallerar.
Men nuförtiden finns bättre teknik än när regeln etablerades under förra seklet och N-1-kriteriet ska fasas ut ur EU:s stamnät senast 31 december 2027.
I stället ska EU-länderna använda en ”probabilistisk riskmetod” vid bedömning av driftsäkerhet. Det skriver statliga Svenska kraftnät, som sköter Sveriges stamnät, i sin nätutvecklingsplan 2024–2033.
Men Energiforsks vd Markus Wråke anser att den förändringen går alldeles för långsamt i Sverige.

blackarrow blackarrow skrev:
”vilket motsvarar” är väl ett sätt att förklara siffran 7700 på ett begripligt sätt.
Inte att vi behöver bygga 7 nya kärnkraftverk för att klara nästa vinterns elbehov.
Ett "begripligt sätt" som ska ge intrycket av att vi iaf måste bygga några, eller hur? Om man samtidigt nämnt alternativen, att göra som förra vintern tex, så uteblir ju den effekten.

Så det var den j-a solparken iaf!
https://www.linkedin.com/posts/wilh...p&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk
❗ What we know:
• The plant introduced a forced oscillation at 0.6 Hz, seen clearly in multiple grid nodes.
• The disturbance originated within the plant itself, likely due to inverter control behavior.
• It occurred during normal operation, not during a fault or weather event.
• The oscillation was not intentional and likely due to an internal control interaction or misconfiguration.

🧠 Most plausible explanation (inferred):

The oscillation was probably caused by a control-loop instability inside the plant’s inverter system. This can happen when:
• Multiple inverters interact poorly with the grid impedance.
• The inverter’s PLL (Phase-Locked Loop) misbehaves during slight voltage/frequency shifts.
• There’s a lack of proper damping in current or voltage control loops.

D
blackarrow blackarrow skrev:
I så fall är vi illa ute. Det borde vi hört talas om tidigare.

Men visst är det besvärligt.
Vad ska vi bygga för ny billig elproduktion som kan kapa pristopparna?
Ja, ett krav är ju att den blir billigare än pristopparna, för annars är det ju kontraproduktivt. Jag känner att jag tjatar men ekonomin är avgörande, el har vi gott om och genom import kan vi få ännu mer, så tillgången behöver man inte diskutera, utan fokus ska ligga på att sänka kostnaderna. Att investera jättemycket i något som kanske behövs några timmar per år blir dyrt per timme, detta ska då jämföras med alternativkostnaderna för dessa timmar.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte vilken tråd jag ska lägga denna i men jag tror att flera som kan finna artikeln intressant följer denna tråden: [länk]
Ja, det var kanske manipulation av den där solparken via någon rysk hacker.

Så det var den j-a solparken iaf!
https://www.linkedin.com/posts/wilh...p&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk
❗ Vad vi vet:
• Anläggningen introducerade en forcerad oscillation vid 0,6 Hz, vilket syns tydligt i flera nätnoder.
• Störningen uppstod i själva anläggningen, troligen på grund av växelriktarens styrbeteende.
• Den inträffade under normal drift, inte under ett fel eller en väderhändelse.
• Oscillationen var inte avsiktlig och berodde troligen på en intern styrinteraktion eller felkonfiguration.

🧠 Mest troliga förklaring (antagen):

Oscillationen orsakades troligen av en instabilitet i styrslingan i anläggningens växelriktarsystem. Detta kan hända när:
• Flera växelriktare interagerar dåligt med nätimpedansen.
• Växelriktarens PLL (faslåsta slinga) inte beter sig korrekt vid små spännings-/frekvensförskjutningar.
• Det saknas korrekt dämpning i ström- eller spänningsstyrslingor.
Hej

För ca 30 år sedan varnade jag, i Elforsks forskningsprogram, för att reglerkretsar i elapparater kopplade till elnätet och provade, en och en, gällande stabilitetsvillkor, skulle kunna vara instabila kopplade tillsammans i elnät.

För ca 10 år sedan hände detta vid forskning på solceller och energilagring i Ludvika.

Tillsammans med kolleger skrev vi sedan en artikel om händelsen, med rubriken;
”Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion”.

Artikeln kan läsas här:
https://www.icrepq.com/icrepq'14/317.14-Etherden.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.