S
K karlmb skrev:
?? Du menar när frekvensen är på väg upp igen?
Hur är det ett problem om ett eller 20 vindkraftverk matar på för mkt i det läget? Lär ju inte hända så mkt direkt. Men går det snabbt så dras givetvis effektökningen ner snabbt.
K karlmb skrev:
Vi som håller på med bilmotorer inser att tiden när man måste mäta och beräkna varje enskild cylinders momentana kolvhastighet, trycket i förbränningsrummet, tändvinkel, ev knack på den cylindern, bränslemängd, insprutingstidpunkter och deras mängd(er) mm mm, för att i nästa cykel vid 6000 rpm på en 12 cylindrig motor justera mot ett mappat eller optimalt värde, är rätt begränsad.
Detta har man ändå kunnat göra i typ 2 deccennier med elektronik som är både billig och massprroducerad, och som sitter i en hyffsat krävande miljö.
Jag är endast flyktigt bekant med tekniken, det medges.
Men jag får samtidigt "trust me bro" vibbar av det du hävdar är möjligt.
Dvs. att helt ersätta mekanisk svängmassa med syntetisk, och få samma resultat.

Kul med analogin med motorer.
Min gamla BM600 har 60hk, och ett stort svänghjul.
Har också en nyare CASE iH med 110 hk, och modern motorstyrning.

Vilken tror du det är lättast att få kärringstopp med?

//Därmed inte sagt att Volvon är en bättre traktor.

S Snikholt skrev:
😆Fler cylindrar brukar minska risken för sånt...

S Snikholt skrev:
Du är inte ingenjör. Vi som är det brukar dra slutsatser av olika fakta, inte "lita på" ngn.

S
K karlmb skrev:
Du är inte ingenjör. Vi som är det brukar dra slutsatser av olika fakta, inte "lita på" ngn.
Även en bonnjäkel kan ha teknisk examen...
Du har fortfarande inte påvisat att du med endast mjukvara kan uppnå identisk funktion som mekanisk svängmassa.

S
K karlmb skrev:
😆Fler cylindrar brukar minska risken för sånt...
Case-motorn har dubbelt så många cylindrar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Case-motorn har dubbelt så många cylindrar.
Dålig reglerstategi då (kopplingen har dålig känsla) 😆

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Även en bonnjäkel kan ha teknisk examen...
Du har fortfarande inte påvisat att du med endast mjukvara kan uppnå identisk funktion som mekanisk svängmassa.
Inte jag, men det framgår tydligt i de länkar jag gav. (Identisk har det ju aldrig varit tal om, men lika bra om man ser till uppgiften)

S Snikholt skrev:
Jag är endast flyktigt bekant med tekniken, det medges.
Dvs. att helt ersätta mekanisk svängmassa med syntetisk, och få samma resultat.

Kul med analogin med motorer.
Min gamla BM600 har 60hk, och ett stort svänghjul.
Har också en nyare CASE iH med 110 hk, och modern motorstyrning.

//Därmed inte sagt att Volvon är en bättre traktor.
Du är inte mer flyktigt bekant med den än karlmb som har mycket dålig kännedom om det han fyller sida upp och ner med. Det som är på tal senast är inget annat än effektreglerimg i olika form. Kanske annorlunda om man jobbar på nivån enstaka mikrosekunder vad vet jag. :)

GK100 GK100 skrev:
Du är inte mer flyktigt bekant med den än karlmb som har mycket dålig kännedom om det han fyller sida upp och ner med. Det som är på tal senast är inget annat än effektreglerimg i olika form. Kanske annorlunda om man jobbar på nivån enstaka mikrosekunder vad vet jag. :)
🤣🤣🤣 Då har du nog inte läst eller förstått vad som står. Sorry.

S
Jag misstänker starkt att det är du själv som inte förstår.

S Snikholt skrev:
Jag misstänker starkt att det är du själv som inte förstår.
Det börjar lika pajkastning. Tomma påhopp utan substans från de som saknar argument.

S
K karlmb skrev:
Det börjar lika pajkastning. Tomma påhopp utan substans från de som saknar argument.
Vad jag kan se innehåller de länkar du hänvisade till information om vindkraftens förmåga att leverera olika stödtjänster , FFR etc. Genom att använda vindkraftverkens funktion för att vinkla bladen (primär skyddsfunktion vid hård vind) ihop med programmering av invertern. Det ger rimligen en längre responstid än svängmassa, och det handlar snarare om effektreglering.

Ena stunden går du i taket för att jag säger att de försöker härma mekanisk svängmassa, och att de kan göra det i vissa avseenden. I andra inlägg menar du att det aldrig har varit tal om att de ska vara likvärdiga.

Det är väldigt förvirrande, och sen vänder du och menar att det du precis hänvisade (inte ordagrant) till är mer eller mindre irrelevant, och att den egentliga lösningen är att invertrarna bara väntar på en magisk programkod som gör att de kan reagera lika snabbt, och med samma resultat som rå svängmassa...

S Snikholt skrev:
Vad jag kan se innehåller de länkar du hänvisade till information om vindkraftens förmåga att leverera olika stödtjänster , FFR etc. Genom att använda vindkraftverkens funktion för att vinkla bladen (primär skyddsfunktion vid hård vind) ihop med programmering av invertern. Det ger rimligen en längre responstid än svängmassa, och det handlar snarare om effektreglering.

Ena stunden går du i taket för att jag säger att de försöker härma mekanisk svängmassa, och att de kan göra det i vissa avseenden. I andra inlägg menar du att det aldrig har varit tal om att de ska vara likvärdiga.

Det är väldigt förvirrande, och sen vänder du och menar att det du precis hänvisade (inte ordagrant) till är mer eller mindre irrelevant, och att den egentliga lösningen är att invertrarna bara väntar på en magisk programkod som gör att de kan reagera lika snabbt, och med samma resultat som rå svängmassa...
Du får läsa hela. Man nämner ordet syntetisk svängmassa på flera ställen..

S
K karlmb skrev:
Du får läsa hela. Man nämner ordet syntetisk svängmassa på flera ställen..
Chalmers-rapporten benämner det syntetisk tröghetsmoment.
Du bör läsa sidan 24 och framåt.

S Snikholt skrev:
Chalmers-rapporten benämner det syntetisk tröghetsmoment.
Du bör läsa sidan 24 och framåt.
Och vad är skillnaden mot syntetisk svängmassa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.