804 855 läst ·
22 091 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det har det väl?S Snikholt skrev:
Nu är det du som med ett så kort svar är förvirrande.
Det jag beskrev var att det fungerar likadant som med en direktkopplad svängmassa.
Det gör den ju. Men under 49 Hz är det inte intressant längre då hela nätet då kommer att kopplas bort.blackarrow skrev:
Hade ditt vkv haft svängmassa så hade det bidragit med energi när frekvensen plötsligt började falla (oavsett frekvens) och fortsatt så länge den faller oavsett värde (inom tillåtet driftintervall förstås) och ju snabbare frekvensen faller ju mer effekt levereras.
Karls syntetiska svängmassa är någon annan form av stödtjänst.
Tänker du att tjänsten ska vara blockerad en viss tid efter den utnyttjats i tex 5 s?
Jag bara beskrev att det fungerar under de förhållanden som är intressanta.
Du beskriver att en växelriktare arbetar mot ett bör-värde på 50hz. Det är väl snarare att likställa med det synkrona varvtalet som generatorn arbetar mot.K karlmb skrev:
Svängmassa ( i det avseende som är relevant, i det vi diskuterar) motverkar förändringshastighet oavsett frekvens. Det gör inte det du beskriver.
Va? Arbeter den mot ett börvärde (50 HZ) och frekvensen sjunker tex så arbetar den ju mot att höja frekvensen. Detta då genom att lämna mer effekt.S Snikholt skrev:Du beskriver att en växelriktare arbetar mot ett bör-värde på 50hz. Det är väl snarare att likställa med det synkrona varvtalet som generatorn arbetar mot.
Svängmassa ( i det avseende som är relevant, i det vi diskuterar) motverkar förändringshastighet oavsett frekvens. Det gör inte det du beskriver.
Fler borde köpa sån där inverter som min granne har till sina solceller.
Den kan leverera högre frekvens än nätfrekvensen och därmed hjälpa till att höja nätfrekvensen.
😇
Den kan leverera högre frekvens än nätfrekvensen och därmed hjälpa till att höja nätfrekvensen.
😇
Hade du beskrivit att den arbetade för att dämpa frekvensens förändringshastighet , vilket vissa växelriktare kan göra så hade jag lyssnat mer intresserat.K karlmb skrev:
Detta kräver dock extremt noggrann mätning och styrning. Något jag tvivlar starkt på att alla vinskraftverk är utrustade med som grund.
Solpaneler… där krävs fler komponenter.
Skall bli intressant att se om mer likström kommer användas lokalt/regionalt på det utmärkta sätt det numera kan göras rent tekniskt. Det vore den "rätta" vägen framåt om man ska se det på lite sikt och inte gräva ner sig ännu djupare i diverse dåliga halvdana korta lösningar.nanowire skrev:
Vad som kommer vara kostnadseffektivaste sättet att upprätthålla stabil nätfrekvens om ett, fem, tjugo år vet vi inte än. Det går redan fint att ha generatorer snurrande enkom för stabilitetssyfte, utan direktkopplat kraftverk, och det går att få tjänsten levererad ”digitalt” via ändamålsenlig inverterteknik, batterier, kondensatorer.
Personligen har jag svårt att tro att tjänster i form av analog svängmassa i längden kan konkurrera (vid nyinvestering), map pris och resurseffektivitet, med motsvarande digitala på grund av den analoga teknikens lärkurvor redan planat ut medan vi ser branta lärkurvor för flera nyare tekniker.
I takt med förändrad mix av produktions- och distributionssystem och förändrade regelverk kan tänkas att trefassystemet totalt sätt snarare blir mindre än större och samexisterar med likströmsnät allt beroende på hur behovsbilden förändras. De flesta elbehov är eller kan göras flexibla i någon grad. Insatsen att göra det går från ”lätt” till ”inte värt det”. Därför tror jag heller inte att problemet med nätstabilitet är av den digniteten som det ofta antas/extrapoleras till.
Tyvärr är ju så närmast obegripligt stora insatser gjorda över lång tid dit vi är nu att det rent ekonomistiskt sett nog är i stort orubbligt med den kamp neråt som sker i alla energifrågor. En väg vore om generationer i vardande kunde sluta att få skev syn på det misshandlade ordet ekonomi itutat som en konkurrerande "naturlag" med modersmjölken. Och det helst utan att behöva närma sig stora och svåra problem de fått i arv.
Vet inte vad det är du försöker beskriva men kontentan blir att det inte har så mycket med vad "ni" diskuterar att göra. Det helt oberoende om någon nämner mikrosekunder och någon annan då millisekunder. Rör det små anläggningar hemma eller större ordnade solparker?pacman42 skrev:
Nja, uppåt en millisekund. Problemet är ju att den inte skall kompensera för det som händer på nätet, den skall agera som om det inte händer saker på nätet och leverera tröghet. Detta gör att all fördröjning mellan mätning och genomförande är ett problem. Särskilt om mängden mekanisk svängmassa är liten. Då riskerar den syntetiska att börja oscillera. Så om man skall göra syntetisk svängmassa så är analoga lösningar normalt bättre.
Bekymret här är alltså att man måste sampla med högre frekvens (dubbelt så hög) än det man skall styra inträffar, men när det som inträffar är digitalt så skapar man ett problem som är olösligt. Därför måste man dämpa/filtrera det man mäter på och då blir det inte likvärdigt.
För de små för privatbruk är de ju närmast till 100% nätföljande och efterliknar då om vi ska gå mot konventionella generatorer en sån ställd att ge aktiv effekt och indirekt påverka nätfrekvensen om än minimalt. Dessa omformare tillför inte mer än så och här i SE är ju utbyggnaden inte så stor (än) att den påverkar mer än lokalt på sina ställen om vi då ska se på den negativa sidan.Mikael_L skrev:
Normala större generatorer används också som brukar nämnas ställda i VAr reglering dvs hjälp med spänningshållning eller reaktivbalans i nätavsnittet. Som exempel brukar nämnas sydvästra delen där detta rubbades när delarna av Ringhals togs ur drift och Stenkullen fick en modern kompensator installerad.
Vid större inkopplingar av vindkraft är det standard att ta hand om den delen via nutida statiska lösningar för reglering av reaktiv effekt. Passar även om man vill fundera lite på fallet i Spanien där den delen kom in som en viktig faktor i sammanhanget när det gått utför en stund.
Nu vrider du på orden.S Snikholt skrev:Hade du beskrivit att den arbetade för att dämpa frekvensens förändringshastighet , vilket vissa växelriktare kan göra så hade jag lyssnat mer intresserat.
Detta kräver dock extremt noggrann mätning och styrning. Något jag tvivlar starkt på att alla vinskraftverk är utrustade med som grund.
Solpaneler… där krävs fler komponenter.
Det jag menar är att den arbetar för att dämpa förändringar ifrån 50 Hz.
De kraftverk som är yngre än 10 år och är större än typ 1 MW har denna feature vad jag förstått.
Ja med just ordet "växelriktare" så tänkte jag naturligtvis de mindre, i häraden upp till något tiotal kW, som vi har på villor och bondgårdarnas ekonomibyggnader osv.
Kanske används termen växelriktare även för de de stora prylarna i MW-klassen, my bad i så fall.
Kanske används termen växelriktare även för de de stora prylarna i MW-klassen, my bad i så fall.