804 656 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Låter som två olika tal: det första hur gammal en genomsnittlig bil blir, det andra hur gammal snittbilen i bilflottan är.lilytwig skrev:
Lite kneiga siffror att få ihop då vi har en begagnatexport idag bl.a. pga. kronans låga värde, medan vi för sådär 20 år sen importerade begagnade bilar i viss utsträckning.
För övrigt låter båda talen gamla och för låga.
Jag orkar inte låsa upp artkeln men du har inte koll: https://www.nyteknik.se/energi/ar-s...en-nar-sol-och-vind-okar-i-elsystemet/4363491S Snikholt skrev:Rent tekniskt kan man förse dem med växelriktare som har den funktionen.
Det kräver dock uppkoppling, det fabulösa ”smart grid” som alla visionärer drömmer om, och att producenten frånsäger sig kontrollen till nätägaren.
Verkningsgraden påverkas - så det vill nog producenten ha kompensation för.
Risken för ”mjukvarufel” och andra typer av cluster-fuckups ökar.
Så då är frågan, varför ska kompensation utgå för något som produktionskällan i mångt och mycket själv orsakar?
Jag vill då inte betala för det i alla fall. Och jag tvivlar på att någon producent vill sänka sin verkningsgrad utan kompensation.
Vad tror du?
Nu var det de traditionella kraftslagen som fallerade, pga felaktiga programmeringar. Jag gissar lokalt, stöttning med reaktiv effekt eller spänningsreglering är inget som styrs centralt via internet. det måste ske mkt snabbare än att det är möjlgit att göra. Det enda som krävs är en uppkoppling när man ska koppla in resp koppla ur en sådan stödtjänst och det duger fint med långsam uppkoppling då.
På villket sätt orsakar de nya kraftslagen något? Att de gamla har något som till viss del är stabiliserande betyder ju inte att vi vill hålla kvar vid ångmaskiner i oändlighet? Det finns fördelar med alla kraftslag, varför ska bara de fördelar som en gammelgenerator råkar ha räknas och alla som inte har den hela tiden inkopplad räknas som problem?S Snikholt skrev:
Frågan om kompensation för reducerad effektivitet gäller väl ala kraftslag och inte bara de nyaste, hur tänkte du där?
För min del så kan man gärna sätta regler för att alla anläggningar över en viss effekt ska kunna erbjuda stödtjänster av olika slag, och som jag föröskt förklara 100 gr så är detta inget tekniskt problem idag.om man ser till större 3-fas inverters som är mindre än 10 år gamla.
Men du försöker göra detta till ett problem som inte ens SvK i praktiken brytt sig om att reglera.
Ja precis. En bil som antingen exporteras eller måste skrotas av andra skäl sänker ju medelåldern. Men siffran på hur gamla övriga bilar faktiskt blir är ju den relevanta i sammanhanget, och den är närmare 17 år om inte mer. Jag tror det var uppe på 19 år sommest men de senaste årens export av begagnade bilar lär ju rimligen trykt ner max åldern också. Man kan bevisa allt med statistik.Nötegårdsgubben skrev:
Låter som två olika tal: det första hur gammal en genomsnittlig bil blir, det andra hur gammal snittbilen i bilflottan är.
Lite kneiga siffror att få ihop då vi har en begagnatexport idag bl.a. pga. kronans låga värde, medan vi för sådär 20 år sen importerade begagnade bilar i viss utsträckning.
För övrigt låter båda talen gamla och för låga.
Och frågan var.... Om 17 år till "bäst före" på gastanken är tillräckligt.K karlmb skrev:Ja precis. En bil som antingen exporteras eller måste skrotas av andra skäl sänker ju medelåldern. Men siffran på hur gamla övriga bilar faktiskt blir är ju den relevanta i sammanhanget, och den är närmare 17 år om inte mer. Jag tror det var uppe på 19 år sommest men de senaste årens export av begagnade bilar lär ju rimligen trykt ner max åldern också. Man kan bevisa allt med statistik.
Jo, vi kan nog mala på om det här en stund och jag tror vi kommer ha olika åsikt i frågan hur länge vi än diskuterar den.K karlmb skrev:Jag orkar inte låsa upp artkeln men du har inte koll: [länk]
Nu var det de traditionella kraftslagen som fallerade, pga felaktiga programmeringar. Jag gissar lokalt, stöttning med reaktiv effekt eller spänningsreglering är inget som styrs centralt via internet. det måste ske mkt snabbare än att det är möjlgit att göra. Det enda som krävs är en uppkoppling när man ska koppla in resp koppla ur en sådan stödtjänst och det duger fint med långsam uppkoppling då.
På villket sätt orsakar de nya kraftslagen något? Att de gamla har något som till viss del är stabiliserande betyder ju inte att vi vill hålla kvar vid ångmaskiner i oändlighet? Det finns fördelar med alla kraftslag, varför ska bara de fördelar som en gammelgenerator råkar ha räknas och alla som inte har den hela tiden inkopplad räknas som problem?
Frågan om kompensation för reducerad effektivitet gäller väl ala kraftslag och inte bara de nyaste, hur tänkte du där?
För min del så kan man gärna sätta regler för att alla anläggningar över en viss effekt ska kunna erbjuda stödtjänster av olika slag, och som jag föröskt förklara 100 gr så är detta inget tekniskt problem idag.om man ser till större 3-fas inverters som är mindre än 10 år gamla.
Men du försöker göra detta till ett problem som inte ens SvK i praktiken brytt sig om att reglera.
Jag kommer i alla fall inte att ändra ståndpunkt, baserat på det du hittills anfört
Det är en annan diskussion. Detta handlar om min bil där tanken är stämplad 2039. För andra bilar gäller andra årtal.K karlmb skrev:
Ingen av er har särskilt starka argument än så länge. Men @Snikholt har teorin med sig i alla fall... 👌K karlmb skrev:
Det som har kommit fram om Spanien är både delvis motsägelsefullt och inkonsekvent. Det behövs en bättre sammanfattning av den 186 sidor långa rapporten för att vi skall kunna dra några slutsatser. Jag räknar inte med att någon av oss kommer att läsa dessa 186 sidorna på spanska.