804 185 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Knappast. Jäst är mer kräsen än de bakterier som genererar metan. Du kan röta det mesta organiska. Till etanol måste du i princip ha mat. I Sverige främst spannmål.
Njae… sockerarter.D Daniel 109 skrev:
Men förvisso är det i princip sådant som skulle kunna tjäna som mat man producerar lejonparten av etanolen med.
Etanol till lb finns ju inte längre så varför kasta in det i tombolan. Det känns dom att du famlar?K karlmb skrev:
Men vore intressant med länken, jag försökte mig på en googling men hittade inget.
Kan du motivera det påståendet? Vad fungerade inte bra?
Teknikmässigt har jag inte jättebra koll. Enligt hörsägen var det främst för täta serviceintervall och för mycket strul med filter. Men långt ifrån säker på det som sagt. Om du är genuint intresserad kan jag kolla med Scania vad de största problemen var. Men att man har slutat sälja dessa i Sverige (och europa) beror nog framför allt på klappkass bränsleekonomi. I Sverige var det dessutom bara två producenter som saluförde drivmedlet så det är dels starkt begränsade tankmöjligheter och taskig konkurrenssituation då kunderna var inlåsta till dessa två leverantörer under fordonets livslängd.D Daniel 109 skrev:
Jag trodde det var självklart att vi pratade Sverige. Men fair enough, scania som mig veterligen är enda lastbilstillverkaren som konstruerat fordon med den drivlinan lade efter tappert försök ner försäljningen i Europa för ett drygt år sedan för att det var helt utkonkurrerat av övriga alternativ.K karlmb skrev:
Att bränslet inte blev konkurrenskraftigt i Sverige är samma sak som att det inte fungerade.
Det här med drivmedel är ju mer politik än teknik.A Andreas Olsson5 skrev:
Politikerna i Sverige har alltid gullat med gasen.
Trodde vi diskuterade teknik.