harka harka skrev:
varifrån kommer etanolen?

– transportsektorn inom EU förbrukar i runda slängar 3000 TWh per år

– EUs mål är att öka biogasproduktionen fram till år 2030 med sisådär 150 TWh per år (primär avsikt att ersätta rysk gas, inte för att tillverka etanol)
Var kommer all biogas ifrån?

K karlmb skrev:
Var kommer all biogas ifrån?
Kobajs framförallt, det lagras i tankar och ut kommer metangas, CO2 och biogödsel

Rabbithole Rabbithole skrev:
Kobajs framförallt, det lagras i tankar och ut kommer metangas, CO2 och biogödsel
Ja. Och mängderna är mer begränsade än för etanol globalt sett.

Knappast. Jäst är mer kräsen än de bakterier som genererar metan. Du kan röta det mesta organiska. Till etanol måste du i princip ha mat. I Sverige främst spannmål.

S
D Daniel 109 skrev:
Knappast. Jäst är mer kräsen än de bakterier som genererar metan. Du kan röta det mesta organiska. Till etanol måste du i princip ha mat. I Sverige främst spannmål.
Njae… sockerarter.
Men förvisso är det i princip sådant som skulle kunna tjäna som mat man producerar lejonparten av etanolen med.

K karlmb skrev:
Man använder samma kat.
Etanol ger överlägset lägst NOx innan kat.
Ska se om jag hittar länk till Sydamerika.
Etanol till lb finns ju inte längre så varför kasta in det i tombolan. Det känns dom att du famlar?
Men vore intressant med länken, jag försökte mig på en googling men hittade inget.

K karlmb skrev:
Etanol vore perfekt. Allt detta vätgassnack fördröjer bara utvecklingen.
Fast nej. Det visade sig ju att etanol inte alls funkade bra i lastbilar. Därav att man lade ner tillverkningen av dessa för några år sedan.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Kan du motivera det påståendet? Vad fungerade inte bra?

A Andreas Olsson5 skrev:
Fast nej. Det visade sig ju att etanol inte alls funkade bra i lastbilar. Därav att man lade ner tillverkningen av dessa för några år sedan.
Vad fungerade inte? Scania har sålt massor i Sydamerika. Både bussar och lastbilar.

D Daniel 109 skrev:
Kan du motivera det påståendet? Vad fungerade inte bra?
Teknikmässigt har jag inte jättebra koll. Enligt hörsägen var det främst för täta serviceintervall och för mycket strul med filter. Men långt ifrån säker på det som sagt. Om du är genuint intresserad kan jag kolla med Scania vad de största problemen var. Men att man har slutat sälja dessa i Sverige (och europa) beror nog framför allt på klappkass bränsleekonomi. I Sverige var det dessutom bara två producenter som saluförde drivmedlet så det är dels starkt begränsade tankmöjligheter och taskig konkurrenssituation då kunderna var inlåsta till dessa två leverantörer under fordonets livslängd.

K karlmb skrev:
Vad fungerade inte? Scania har sålt massor i Sydamerika. Både bussar och lastbilar.
Jag trodde det var självklart att vi pratade Sverige. Men fair enough, scania som mig veterligen är enda lastbilstillverkaren som konstruerat fordon med den drivlinan lade efter tappert försök ner försäljningen i Europa för ett drygt år sedan för att det var helt utkonkurrerat av övriga alternativ.

Att bränslet inte blev konkurrenskraftigt i Sverige är samma sak som att det inte fungerade.

A Andreas Olsson5 skrev:
Jag trodde det var självklart att vi pratade Sverige. Men fair enough, scania som mig veterligen är enda lastbilstillverkaren som konstruerat fordon med den drivlinan lade efter tappert försök ner försäljningen i Europa för ett drygt år sedan för att det var helt utkonkurrerat av övriga alternativ.
Det här med drivmedel är ju mer politik än teknik.
Politikerna i Sverige har alltid gullat med gasen.
Trodde vi diskuterade teknik.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att bränslet inte blev konkurrenskraftigt i Sverige är samma sak som att det inte fungerade.
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.