S
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt Scania så är det 600 km med en tågvikt på 29 ton. 550 km med en tågvikt på 40 ton och 375 km med en tågvikt på 64 ton.

Kan man hålla en tågvikt på 40 ton så verkar det räcka rätt långt. Efter 40 mil (egentligen lite mindre) så måste man stanna 45 minuter för rast och kan man ladda då så är det inte så illa. 85 minuter från noll till 100 om man laddar i max hastighet. Verkar som man kan klara en dag om laddningen fungerar (för de flesta).
Det låter ju som bra siffror.
Fattar bara inte hur åkerierna ska kunna vara konkurrenskraftiga när andra alternativ finns.

Lastbilarna är ju inte billiga direkt, inte heller den typen av laddinfra som de sannolikt behöver ordna på sina hemma-hamnar.

A Andreas Olsson5 skrev:
Fast detdär stämmer inte särskilt bra. Man får inte i särskilt mycket kräm på 45 minuter. Mig veterligen är det ännu så länge inget åkeri som dimensionerar batteri/körningar för att toppa upp på rasten, utan man dimensionerar batteriet för att klara en dags körning. Och man kommer inga 60 mil om man ska ha med sig nån lastvikt att prata om.
Det är detta pressmeddelande jag syftar på
600km räckvidd
20-80% på 40min (460km) ca 700kw i snitt laddeffekt

https://www.volvotrucks.se/sv-se/ne...rfast-charging-meet-volvo-s-new-electric.html

Rabbithole Rabbithole skrev:
600km räckvidd

[länk]
Som allt som gäller el-bilar / el-lastbilar, det är alltid glädjekalkyler.
Vid tester har man aldrig uppnått dessa värden.

L Leif i Skåne skrev:
Som allt som gäller el-bilar / el-lastbilar, det är alltid glädjekalkyler.
Vid tester har man aldrig uppnått dessa värden.
Vet du det eller spekulerar du?
Det är skillnad på bilarnas WLTP och vad Volvo Lastvagnar kommunicerar som dimensionerande räckvidd. Sen kan det ju vara så att dom skriver glädjesiffror för att göra rubrik, men Volvo, Scania och Mercedes verkar ha liknande dimensioneringsmål.

Vet du det eller spekulerar du?
Det är skillnad på bilarnas WLTP och vad Volvo Lastvagnar kommunicerar som dimensionerande räckvidd. Sen kan det ju vara så att dom skriver glädjesiffror för att göra rubrik, men Volvo, Scania och Mercedes verkar ha liknande dimensioneringsmål.
Värden som anges är alltid testade vid idealiska förhållanden (22°C) alltså ingen värme eller kyla i fordonet, plan slät mark ingen övrig trafik eller vägkorsningar o.s.v.
Har du en elbil och hänger på ett stort släp eller husvagn så kan körsträckan snabb halveras mot angiven.

L Leif i Skåne skrev:
Värden som anges är alltid testade vid idealiska förhållanden (22°C) alltså ingen värme eller kyla i fordonet, plan slät mark ingen övrig trafik eller vägkorsningar o.s.v.
Har du en elbil och hänger på ett stort släp eller husvagn så kan körsträckan snabb halveras mot angiven.
Ja, du pratar om WLTP för personbilar. Men nu handlar det om en lastbil som kan ta 48t last.

Hittar inget nu om hur man får ut den räckvidden, men på 780kWh batteri blir uppvärmning/kyla av hytten försumbart

600km räckvidd

[länk]
Ja det är jättebra för framtiden. Men i nuläget kvarstår mina aber kring det:
1. Laddinfrastrukturen är intedär än. Hur många laddare finns längs vägarna som kan leverera den effekten? Hur många av dessa stämmer med just den specifika förarens/lastbilens rutt? Än är inte laddarna bokningsbara så Hur kan jag vara säker på att jag kan ladda när jag kommer dit? Hur många laddplatser generellt är utformade så att jag kan stå vettigt med 24 eller 34,5m ekipage?
2. Batterier av den här storleken är fortfarande för tunga. Lastvikt är lika med kronor på lastbilar (finns såklart undantag där volymen begränsar) och i en lågmarginalbransch gör det stor skillnad för lönsamheten.

Men igen, jag är all for elektrifiering och gillar egentligen inte att ställa fossilfritt mot varandra. Men tänker ändå att elektrifiera yrkestrafik i städerna är både lättast och gör störst nytta iom att man slipper lokala utsläpp. Då kan biogas och biodiesel komplettera på längre och tyngre transporter för att göra det hela så kostnadseffektivt som möjligt. I min rådgivning brukar jag yxa upp det lite grovt med att ungefär 60-70 procent går att elektrifiera i nuläget med bibehållen konkurrenskraft.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det låter ju som bra siffror.
Fattar bara inte hur åkerierna ska kunna vara konkurrenskraftiga när andra alternativ finns.

Lastbilarna är ju inte billiga direkt, inte heller den typen av laddinfra som de sannolikt behöver ordna på sina hemma-hamnar.
TCOerna ser ändå rätt bra ut för ellastbilar. Men det förutsätter att man nyttjar batterikapaciteten fullt ut men inte behöver extra räckvidd för ofta. Så det är en fin balans. På distribution tror jag transportköparna kommer behöva ta ett ansvar och sätta upp laddning vid lastkaj så att bilarna kan ladda småskvättar många gånger på ett pass.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Andreas Olsson5 skrev:
Ja det är jättebra för framtiden. Men i nuläget kvarstår mina aber kring det:
1. Laddinfrastrukturen är intedär än. Hur många laddare finns längs vägarna som kan leverera den effekten? Hur många av dessa stämmer med just den specifika förarens/lastbilens rutt? Än är inte laddarna bokningsbara så Hur kan jag vara säker på att jag kan ladda när jag kommer dit? Hur många laddplatser generellt är utformade så att jag kan stå vettigt med 24 eller 34,5m ekipage?
2. Batterier av den här storleken är fortfarande för tunga. Lastvikt är lika med kronor på lastbilar (finns såklart undantag där volymen begränsar) och i en lågmarginalbransch gör det stor skillnad för lönsamheten.

Men igen, jag är all for elektrifiering och gillar egentligen inte att ställa fossilfritt mot varandra. Men tänker ändå att elektrifiera yrkestrafik i städerna är både lättast och gör störst nytta iom att man slipper lokala utsläpp. Då kan biogas och biodiesel komplettera på längre och tyngre transporter för att göra det hela så kostnadseffektivt som möjligt. I min rådgivning brukar jag yxa upp det lite grovt med att ungefär 60-70 procent går att elektrifiera i nuläget med bibehållen konkurrenskraft.
Det byggs för fullt, Varberg har jag sett några MCS stationer med utrymme för full längd på ekipage.
Biogas i långdistans är bara att glömma, bättre än vätgas men bränslet tar för stor plats om du inte ska ha 200bar tankar

Det byggs för fullt, Varberg har jag sett några MCS stationer med utrymme för full längd på ekipage.
Biogas i långdistans är bara att glömma, bättre än vätgas men bränslet tar för stor plats om du inte ska ha 200bar tankar
Va? Typ alla fjärrbilar som går fossilfritt kör på flytande biogas. Det är liksom där biogasen gör sig allra bäst. 140 mils räckvidd och tankarna tar obetydlig plats och vikt.

Jag håller på att ta fram infraplaner för de sex länsstyrelserna i östra mellansverige och kan med säkerhet säga att det inte byggs för fullt i förhållande till behov.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
HVO är också en vanlig lösning.

Helt sant. HVO är allra vanligast. Det är så självklart att jag ibland glömmer det.

A Andreas Olsson5 skrev:
Ellersom man redan gör och förvätskar biogasen så den är flytande. 140 mil med lastbil på en tank är väl ändå helt ok?

Tur då att man inte använder samma katalysator som för bensin och etanol. Det är lägre utsläpp kväveoxid och partiklar med gasbilar jämfört med diesel. De här smogproblemen som ska handla om biogas känner jag inte till, har du någon länk?
Man använder samma kat.
Etanol ger överlägset lägst NOx innan kat.
Ska se om jag hittar länk till Sydamerika.

Etanol vore perfekt. Allt detta vätgassnack fördröjer bara utvecklingen.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
varifrån kommer etanolen?

– transportsektorn inom EU förbrukar i runda slängar 3000 TWh per år

– EUs mål är att öka biogasproduktionen fram till år 2030 med sisådär 150 TWh per år (primär avsikt att ersätta rysk gas, inte för att tillverka etanol)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.