662 175 läst ·
16 077 svar
662k läst
16,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Varför tänker du att det blir mycket lägre pris? Den bästa miljönyttan uppstår ju när gasen uppgraderas.K karlmb skrev:Det är mkt bättre att använda de volymer biogas som vi kan få fram, i fasta installationer. Du får samma miljönytta men till mkt lägre pris.
Egentligen bättre med stora förbrukare i naturgasnätet eftersom många små enheter och tankningstillfällen ger upphov till mkt läckage av metan vilket är en mkt större växthusgas än CO2.
Jag håller med om att det är viktigt att undvika metansläpp, men min bild är att det främst sker på produktionssidan. Ofta vid gårdsanläggningar där man inte riktigt har koll på processen. Men i förbrukarledet är det väl i princip obefintligt med läckage?
Håller med, HVO är grymt bra. Inte riktigt lika bra klimatnytta men ändå ett fantastiskt drivmedel. Min syn är att eftersom det finns begränsad mängd råvara bör vi dock använda HVO där det är som svårast att elektrifiera eller köra på gas.S Snikholt skrev:
Det är väl den stora skillnaden mellan lastbilar och personbilar - de publika tankstationer för gas som finns idag fungerar väl för lastbilar, till skillnad från många laddställen. Medan för personbilar blir det för långt mellan tankstationerna på många ställen och folk har dessutom möjlighet att ladda hemma.A Andreas Olsson5 skrev:Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
Exakt.K krfsm skrev:Det är väl den stora skillnaden mellan lastbilar och personbilar - de publika tankstationer för gas som finns idag fungerar väl för lastbilar, till skillnad från många laddställen. Medan för personbilar blir det för långt mellan tankstationerna på många ställen och folk har dessutom möjlighet att ladda hemma.
El och gas ska väl i princip inte jämföras, då nyttorna för vardera energibärare är så vitt skilda åt.
Men gas kanske kan vara ett framtidsalternativ för de som regelbundet kör långa sträckor med personbil, t.ex. resande säljare.
Kanske även vissa polisbilar och liknande.
I fordon o tankning.A Andreas Olsson5 skrev:Varför tänker du att det blir mycket lägre pris? Den bästa miljönyttan uppstår ju när gasen uppgraderas.
Jag håller med om att det är viktigt att undvika metansläpp, men min bild är att det främst sker på produktionssidan. Ofta vid gårdsanläggningar där man inte riktigt har koll på processen. Men i förbrukarledet är det väl i princip obefintligt med läckage?
Helenholmsverket i Malmö går på biogas.
Gas är värdelöst i en polisbil.Mikael_L skrev:
Lägre effekt och skrymmande tankar.
Långresor så är det lika illa.
Om vi ska använda den lilla mängd biogas som kan fås fram så är det inte i fordon.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Bio metanol skulle vara ett alternativ då. Biogas bilar blir lite som plug in hybrider, skulle hellre åka ren elbil på långresa
Precis, kanske man använda gasen till ett bra syntetiskt bränsle som tex etanol som är flytande blir ju användningen betydligt enklare och motorerna mår mkt bättre.Rabbithole skrev:
En sak som inte är så känd är att metan har svårt att bli lika fullständigt förbrännt i 3-vägs kattar som bensin eller etanol.
Det ledde till smogproblem tom i Sydamerikanska städer som då fick sluta med gas i bussar och gå över till etanol.
Ellersom man redan gör och förvätskar biogasen så den är flytande. 140 mil med lastbil på en tank är väl ändå helt ok?K karlmb skrev:Precis, kanske man använda gasen till ett bra syntetiskt bränsle som tex etanol som är flytande blir ju användningen betydligt enklare och motorerna mår mkt bättre.
En sak som inte är så känd är att metan har svårt att bli lika fullständigt förbrännt i 3-vägs kattar som bensin eller etanol.
Det ledde till smogproblem tom i Sydamerikanska städer som då fick sluta med gas i bussar och gå över till etanol.
Tur då att man inte använder samma katalysator som för bensin och etanol. Det är lägre utsläpp kväveoxid och partiklar med gasbilar jämfört med diesel. De här smogproblemen som ska handla om biogas känner jag inte till, har du någon länk?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Fast detdär stämmer inte särskilt bra. Man får inte i särskilt mycket kräm på 45 minuter. Mig veterligen är det ännu så länge inget åkeri som dimensionerar batteri/körningar för att toppa upp på rasten, utan man dimensionerar batteriet för att klara en dags körning. Och man kommer inga 60 mil om man ska ha med sig nån lastvikt att prata om.Rabbithole skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Enligt Scania så är det 600 km med en tågvikt på 29 ton. 550 km med en tågvikt på 40 ton och 375 km med en tågvikt på 64 ton.A Andreas Olsson5 skrev:Fast detdär stämmer inte särskilt bra. Man får inte i särskilt mycket kräm på 45 minuter. Mig veterligen är det ännu så länge inget åkeri som dimensionerar batteri/körningar för att toppa upp på rasten, utan man dimensionerar batteriet för att klara en dags körning. Och man kommer inga 60 mil om man ska ha med sig nån lastvikt att prata om.
Kan man hålla en tågvikt på 40 ton så verkar det räcka rätt långt. Efter 40 mil (egentligen lite mindre) så måste man stanna 45 minuter för rast och kan man ladda då så är det inte så illa. 85 minuter från noll till 100 om man laddar i max hastighet. Verkar som man kan klara en dag om laddningen fungerar (för de flesta).