659 409 läst ·
16 022 svar
659k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tycker nog att marknadskrafterna har en viss påverkan också. Men vi verkar prata förbi varandra så kanske bäst att bara släppa det. Kommande år lär visa vad som fortsatt är gångbart och inte. Min förhoppning är att fossilfritt ökar så snabbt som möjligt oavsett lösning. Sen att jag är övertygad om att vi behöver flera alternativ ett antal år framåt är inget jag vill pracka på andra. Alla gör sina val utifrån sina förutsättningar.K karlmb skrev:
Det här med flera val är tyvärr ett problem.A Andreas Olsson5 skrev:Jag tycker nog att marknadskrafterna har en viss påverkan också. Men vi verkar prata förbi varandra så kanske bäst att bara släppa det. Kommande år lär visa vad som fortsatt är gångbart och inte. Min förhoppning är att fossilfritt ökar så snabbt som möjligt oavsett lösning. Sen att jag är övertygad om att vi behöver flera alternativ ett antal år framåt är inget jag vill pracka på andra. Alla gör sina val utifrån sina förutsättningar.
Folk som köper nya bilar o lastbilar måste vara säkra på vad der kommer att kosta att köra ungefär och tom ifall soppan finns tillgänglig om 10 år.
Detta har varit ett stort problem för etanol.
Drop-in bränslen som biodiesel har det mkt bättre förspänt rent kommersiellt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det är också därför E10 är mycket rimligare än E85
Men samtidigt vägen till helvetet. För det är så mkt bättre att köra på E100 (E96) än dessa utspädda varianter. Ungefär som med mildhybrider. Måste till många för att få effekt.Rabbithole skrev:
Och samtidigt Etanol iaf på Ottosidan det enklaste bränslet av alla att.konvettera till.
Alltså egentligen den minsta kommersiella risken hur man än ser oå det.
Liberalerna fuckade upp allt och började skrika om att elbilar är mjt bättre.
Och visst, men inte för alla områden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Efter haveriet med slaktavfall är det väl ändå ingen som tror att inblandning av halvkassa bränslen i bensin och diesel är annat än tillfälliga feelgood-åtgärder tills bättre alternativ finns i stor skala?
Du fattar tydligen inte vad etanol är och hur det fungerar i en motor.Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt har etanol med slaktavfallet att göra?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det viktiga är att vi har stor, stabil tillgång till bränsle.
Eldrift är enkelt.
Bensin med olika inblandningsgrad av etanol fungerar ju också bra då en bensinmotor kan köra med 0-100% inblandning av etanol/metanol om den kan känna av förhållandet i bränslet och justera mängden därefter.
Eldrift är enkelt.
Bensin med olika inblandningsgrad av etanol fungerar ju också bra då en bensinmotor kan köra med 0-100% inblandning av etanol/metanol om den kan känna av förhållandet i bränslet och justera mängden därefter.
Om man ger systemet fria tyglar räcker det i princip att styra på lamdasond.Rabbithole skrev:
Men det riktigt intressanta som nästan verkar ensam om är att utnyttja de utmärkta mageregenskaperna hos etanol.
Då kan man lätt komma ner till samma förbrukning som med bensin.
Man får då köra mappat eller med bredbands lambda.

