K karlmb skrev:
Det här med drivmedel är ju mer politik än teknik.
Politikerna i Sverige har alltid gullat med gasen.
Trodde vi diskuterade teknik.
Jag tycker nog att marknadskrafterna har en viss påverkan också. Men vi verkar prata förbi varandra så kanske bäst att bara släppa det. Kommande år lär visa vad som fortsatt är gångbart och inte. Min förhoppning är att fossilfritt ökar så snabbt som möjligt oavsett lösning. Sen att jag är övertygad om att vi behöver flera alternativ ett antal år framåt är inget jag vill pracka på andra. Alla gör sina val utifrån sina förutsättningar.
 
A Andreas Olsson5 skrev:
Jag tycker nog att marknadskrafterna har en viss påverkan också. Men vi verkar prata förbi varandra så kanske bäst att bara släppa det. Kommande år lär visa vad som fortsatt är gångbart och inte. Min förhoppning är att fossilfritt ökar så snabbt som möjligt oavsett lösning. Sen att jag är övertygad om att vi behöver flera alternativ ett antal år framåt är inget jag vill pracka på andra. Alla gör sina val utifrån sina förutsättningar.
Det här med flera val är tyvärr ett problem.
Folk som köper nya bilar o lastbilar måste vara säkra på vad der kommer att kosta att köra ungefär och tom ifall soppan finns tillgänglig om 10 år.
Detta har varit ett stort problem för etanol.
Drop-in bränslen som biodiesel har det mkt bättre förspänt rent kommersiellt.
 
Det är också därför E10 är mycket rimligare än E85
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är också därför E10 är mycket rimligare än E85
Men samtidigt vägen till helvetet. För det är så mkt bättre att köra på E100 (E96) än dessa utspädda varianter. Ungefär som med mildhybrider. Måste till många för att få effekt.
Och samtidigt Etanol iaf på Ottosidan det enklaste bränslet av alla att.konvettera till.
Alltså egentligen den minsta kommersiella risken hur man än ser oå det.
Liberalerna fuckade upp allt och började skrika om att elbilar är mjt bättre.
Och visst, men inte för alla områden.
 
Efter haveriet med slaktavfall är det väl ändå ingen som tror att inblandning av halvkassa bränslen i bensin och diesel är annat än tillfälliga feelgood-åtgärder tills bättre alternativ finns i stor skala?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Efter haveriet med slaktavfall är det väl ändå ingen som tror att inblandning av halvkassa bränslen i bensin och diesel är annat än tillfälliga feelgood-åtgärder tills bättre alternativ finns i stor skala?
Du fattar tydligen inte vad etanol är och hur det fungerar i en motor.
På vilket sätt har etanol med slaktavfallet att göra?
 
K karlmb skrev:
På vilket sätt har etanol med slaktavfallet att göra?
Gå några inlägg bak så ser du att det är en del av diskussionen.
 
Det viktiga är att vi har stor, stabil tillgång till bränsle.
Eldrift är enkelt.
Bensin med olika inblandningsgrad av etanol fungerar ju också bra då en bensinmotor kan köra med 0-100% inblandning av etanol/metanol om den kan känna av förhållandet i bränslet och justera mängden därefter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gå några inlägg bak så ser du att det är en del av diskussionen.
Etanol har inget med Nestes bedrägeri att göra.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det viktiga är att vi har stor, stabil tillgång till bränsle.
Eldrift är enkelt.
Bensin med olika inblandningsgrad av etanol fungerar ju också bra då en bensinmotor kan köra med 0-100% inblandning av etanol/metanol om den kan känna av förhållandet i bränslet och justera mängden därefter.
Om man ger systemet fria tyglar räcker det i princip att styra på lamdasond.
Men det riktigt intressanta som nästan verkar ensam om är att utnyttja de utmärkta mageregenskaperna hos etanol.
Då kan man lätt komma ner till samma förbrukning som med bensin.
Man får då köra mappat eller med bredbands lambda.
 
Tur produktionen är bra med tanke på min procentuella ökning
 
  • Skärmbild av elförbrukning för juni 2025 på 75,96 kWh, 58 330,8% högre än samma månad året innan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
KenNo och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte de att tankarna är dåliga, utan att de i enlighet med regelverket har ett bäst-före-datum.
Annars håller jag inte med om att gasbilarna är odugliga, det är väl i princip alltid VW det handlar om när det varit problem...
Bäst före behöver inte alltid vara inom kort.
 
  • T35D-fordonet har en gastank godkänd till april 2039.
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Bäst före behöver inte alltid vara inom kort.
Kort datum=skitkvalitet
 
K karlmb skrev:
Kort datum=skitkvalitet
Volvo 🤔 😳
 
K karlmb skrev:
Kort datum=skitkvalitet
17 år är mer än medellivslängden (12 år) för bilar i sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.