661 599 läst ·
16 053 svar
662k läst
16,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
I korthet, priset för de allt mer oändamålsenliga elnäten springer iväg, de förbättringar som påstås krävas och utföras, och då skulle ligga till grund för de enorma prishöjningarna, görs inte i verkligheten (förmodligen för att de på de flesta ställen inte behövs).
https://www.sydsvenskan.se/2025-05-21/rekordstor-hojning-av-elnatsavgifterna-i-ar/
https://www.sydsvenskan.se/2025-05-21/rekordstor-hojning-av-elnatsavgifterna-i-ar/
https://www.svd.se/a/zA2wjq/rekordsatsning-pa-elnatet-du-betalar
Jomen tjena, nu ska vi iaf inte ta ut för mkt...:
Jomen tjena, nu ska vi iaf inte ta ut för mkt...:
Elnätsbolagen generellt har fått kritik av den övervakande myndigheten, Elmarknadsinspektionen, för att avgiftshöjningarna inte gått till nätinvesteringar i den utsträckning bolagen har angett. Vattenfall Eldistribution har också tidigare år skyfflat många miljarder av vinsten, koncernbidrag, vidare till moderbolaget, vilket antyder att elnätsbolaget haft för mycket pengar i kassan.
– Men åren framåt så kan jag garantera att vi använder varenda krona vi får, för att kunna fortsätta investera på det här sättet, säger Annika Viklund.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ember-energy.org/app/uploads/2024/05/Report-Global-Electricity-Review-2024.pdf
Nä,
Sedan tror jag du får leta ordentligt om du ska hitta ett energislag som ska lösa omställningen kortsiktigt, det som behövs är att vi använder alla fossilfria alternativ. Vart och ett där just det gör störst nytta.
Biogasproduktionen ökar en del så det är inte samma mängd som före skattebefrielsen. Däremot blir den ju mer konkurrenskraftig prismässigt mot fossilgasen så fler vill köpa biogas, därav ökad andel i gasnätet.S STB skrev:Min tolkning av situationen är att Sverige sänkte skatten på biogas. Därmed ökade inköpen av biogas i Sverige på bekostnad av biogasen i Danmark. Det produceras alltså lika mycket biogas i Danmark och Sverige som innan skatteförändringen.
För övrigt tror jag att biobränslen är en återvändsgränd. Globalt sett finns helt enkelt inte tillräckligt mycket bioenergi för att tillgodose mer en än bråkdel av vårt energibehov. Jag hörde för länge sedan att vi kan välja att driva en sektor (t.ex. biltrafik, båtar, flyg, eller elproduktion) med biobränslen men inte två eller fler. Jag minns förmodligen fel sektorer, men poängen är att energin helt enkelt inte räcker. I varje fall om man räknar på att det skall kosta rimligt mycket.
Sedan tror jag du får leta ordentligt om du ska hitta ett energislag som ska lösa omställningen kortsiktigt, det som behövs är att vi använder alla fossilfria alternativ. Vart och ett där just det gör störst nytta.
Vilka är alla dessa stationer som läggs ner? Mig veterligen byggs det klart fler nya än vad som läggs ner. Visste du att det säljs ungefär dubbelt så många biogaslastbilar som ellastbilar?K karlmb skrev:Biogas är defintivt en återvändsgränd i mobila applikationer.
Sverige ligger nog i topp där med att ha pumpat in miljarder på statlig och kommunal nivå på alla dessa tankstationer som numera läggs ner, samt subventioner till odugliga gasbilar som nu skrotas i förtid pga "begränsad livslängd" på tankar o allehanda svindyra fel.
Det gnälls mkt på etanolsatsningen men den är löjligt liten i jämförelse vad vi vräkt ut på gasbilar.
Att mata in i ett naturgasnät med kemiska industrier som behöver metan är ju däremot högst vettigt.
Men sorry till TS för mina inlägg som var far beyond OT. Fortsätt skriva ni som kan det här med el, jag följer med stort intresse den utmärkta tråden!
Det läggs ner nya efter några år, i min närhet den vid avfarten på RV40 mot Mölnlycke.A Andreas Olsson5 skrev:
Den var väl igång i 4 år kanske.
På vanliga mackar måste man ha ett förnybart bränsle och då byter många numera dyra gasinstallationer mot billigare alternativ som bara kräver en vanlig cistern.
Ja det var slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis händer det att enstaka station läggs ner. Min poäng var att det byggs väldigt många fler än det läggs ner. Transportbranschen (där jag verkar) ser väldigt ljust på biogas som en dellösning av omställningen och både Scania och Volvo ska fortsätta utveckla sina gasbilar fram till 2050 enligt nuvarande plan. Men på personbilssidan kommer det såklart bli el som gäller mycket snabbare än så.K karlmb skrev:
Jag tror gas kommer att försvinna snabbt när nästa generation ellastbilar kommer ut.A Andreas Olsson5 skrev:Ja det var slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis händer det att enstaka station läggs ner. Min poäng var att det byggs väldigt många fler än det läggs ner. Transportbranschen (där jag verkar) ser väldigt ljust på biogas som en dellösning av omställningen och både Scania och Volvo ska fortsätta utveckla sina gasbilar fram till 2050 enligt nuvarande plan. Men på personbilssidan kommer det såklart bli el som gäller mycket snabbare än så.
(Jobbar med en)
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Livet med eldrivna bruksfordon är ju ganska tillförlitligt, man kan ju använda gasen och skapa el och värme med där det behövs.
Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.K karlmb skrev:
HVO kan man ju köra tung trafik på annars.A Andreas Olsson5 skrev:Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
Det är mkt bättre att använda de volymer biogas som vi kan få fram, i fasta installationer. Du får samma miljönytta men till mkt lägre pris.A Andreas Olsson5 skrev:Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
Egentligen bättre med stora förbrukare i naturgasnätet eftersom många små enheter och tankningstillfällen ger upphov till mkt läckage av metan vilket är en mkt större växthusgas än CO2.