D
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
https://www.svd.se/a/zA2wjq/rekordsatsning-pa-elnatet-du-betalar
Jomen tjena, nu ska vi iaf inte ta ut för mkt...:
Elnätsbolagen generellt har fått kritik av den övervakande myndigheten, Elmarknadsinspektionen, för att avgiftshöjningarna inte gått till nätinvesteringar i den utsträckning bolagen har angett. Vattenfall Eldistribution har också tidigare år skyfflat många miljarder av vinsten, koncernbidrag, vidare till moderbolaget, vilket antyder att elnätsbolaget haft för mycket pengar i kassan.

– Men åren framåt så kan jag garantera att vi använder varenda krona vi får, för att kunna fortsätta investera på det här sättet, säger Annika Viklund.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
[länk]
Jomen tjena, nu ska vi iaf inte ta ut för mkt...:
Detta har varit uppenbart länge.
 
  • Gilla
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är redan utrett av svenska regeringen och orsakerna var följande:
  • Folks solceller
  • Vindkraft
  • Miljöpartiet
  • En sosse
  • Woke
  • Invandrarna
  • Elbilar
Förlåt men det här känns som rent trams. Rimligtvis måste det väl vara bögarnas fel?
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nä,
S STB skrev:
Min tolkning av situationen är att Sverige sänkte skatten på biogas. Därmed ökade inköpen av biogas i Sverige på bekostnad av biogasen i Danmark. Det produceras alltså lika mycket biogas i Danmark och Sverige som innan skatteförändringen.

För övrigt tror jag att biobränslen är en återvändsgränd. Globalt sett finns helt enkelt inte tillräckligt mycket bioenergi för att tillgodose mer en än bråkdel av vårt energibehov. Jag hörde för länge sedan att vi kan välja att driva en sektor (t.ex. biltrafik, båtar, flyg, eller elproduktion) med biobränslen men inte två eller fler. Jag minns förmodligen fel sektorer, men poängen är att energin helt enkelt inte räcker. I varje fall om man räknar på att det skall kosta rimligt mycket.
Biogasproduktionen ökar en del så det är inte samma mängd som före skattebefrielsen. Däremot blir den ju mer konkurrenskraftig prismässigt mot fossilgasen så fler vill köpa biogas, därav ökad andel i gasnätet.

Sedan tror jag du får leta ordentligt om du ska hitta ett energislag som ska lösa omställningen kortsiktigt, det som behövs är att vi använder alla fossilfria alternativ. Vart och ett där just det gör störst nytta.
 
K karlmb skrev:
Biogas är defintivt en återvändsgränd i mobila applikationer.
Sverige ligger nog i topp där med att ha pumpat in miljarder på statlig och kommunal nivå på alla dessa tankstationer som numera läggs ner, samt subventioner till odugliga gasbilar som nu skrotas i förtid pga "begränsad livslängd" på tankar o allehanda svindyra fel.
Det gnälls mkt på etanolsatsningen men den är löjligt liten i jämförelse vad vi vräkt ut på gasbilar.
Att mata in i ett naturgasnät med kemiska industrier som behöver metan är ju däremot högst vettigt.
Vilka är alla dessa stationer som läggs ner? Mig veterligen byggs det klart fler nya än vad som läggs ner. Visste du att det säljs ungefär dubbelt så många biogaslastbilar som ellastbilar?
 
Men sorry till TS för mina inlägg som var far beyond OT. Fortsätt skriva ni som kan det här med el, jag följer med stort intresse den utmärkta tråden!
 
A Andreas Olsson5 skrev:
Vilka är alla dessa stationer som läggs ner? Mig veterligen byggs det klart fler nya än vad som läggs ner. Visste du att det säljs ungefär dubbelt så många biogaslastbilar som ellastbilar?
Det läggs ner nya efter några år, i min närhet den vid avfarten på RV40 mot Mölnlycke.
Den var väl igång i 4 år kanske.
På vanliga mackar måste man ha ett förnybart bränsle och då byter många numera dyra gasinstallationer mot billigare alternativ som bara kräver en vanlig cistern.
 
K karlmb skrev:
Det läggs ner nya efter några år, i min närhet den vid avfarten på RV40 mot Mölnlycke.
Den var väl igång i 4 år kanske.
På vanliga mackar måste man ha ett förnybart bränsle och då byter många numera dyra gasinstallationer mot billigare alternativ som bara kräver en vanlig cistern.
Ja det var slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis händer det att enstaka station läggs ner. Min poäng var att det byggs väldigt många fler än det läggs ner. Transportbranschen (där jag verkar) ser väldigt ljust på biogas som en dellösning av omställningen och både Scania och Volvo ska fortsätta utveckla sina gasbilar fram till 2050 enligt nuvarande plan. Men på personbilssidan kommer det såklart bli el som gäller mycket snabbare än så.
 
A Andreas Olsson5 skrev:
Ja det var slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis händer det att enstaka station läggs ner. Min poäng var att det byggs väldigt många fler än det läggs ner. Transportbranschen (där jag verkar) ser väldigt ljust på biogas som en dellösning av omställningen och både Scania och Volvo ska fortsätta utveckla sina gasbilar fram till 2050 enligt nuvarande plan. Men på personbilssidan kommer det såklart bli el som gäller mycket snabbare än så.
Jag tror gas kommer att försvinna snabbt när nästa generation ellastbilar kommer ut.
(Jobbar med en)
 
Livet med eldrivna bruksfordon är ju ganska tillförlitligt, man kan ju använda gasen och skapa el och värme med där det behövs.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tror gas kommer att försvinna snabbt när nästa generation ellastbilar kommer ut.
(Jobbar med en)
Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
A Andreas Olsson5 skrev:
Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
HVO kan man ju köra tung trafik på annars.
 
A Andreas Olsson5 skrev:
Ja din spåkula är väl lika god som min. Jag ser inga tendenser till det, andelen gaslastbilar växer ungefär dubbelt så fort som el, infrastrukturen börjar bli bra till skillnad från el osv. Men det spelar mig egentligen ingen roll, det viktiga är att få bort fuldieseln så kostnadseffektivt som möjligt.
Det är mkt bättre att använda de volymer biogas som vi kan få fram, i fasta installationer. Du får samma miljönytta men till mkt lägre pris.
Egentligen bättre med stora förbrukare i naturgasnätet eftersom många små enheter och tankningstillfällen ger upphov till mkt läckage av metan vilket är en mkt större växthusgas än CO2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.