Vi får hoppas att den hålls öppen, fossil gas ersätts med biogas

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man tänker stänga ner västsvenska gasnätet, som är mest fossil gas, så är den energimängden ca 8-9 TWh per år, vilket alltså motsvarar ungefär en Ringhals 3 reaktor.

Nu används väl inte all gas som energikälla utan det är antagligen råvaran i vissa processer.
mig veterligen finns det inga planer på att stänga ner det västsvenska gasnätet – tvärtom

det finns planer på att öka upp till 10 TWh i slutet av decenniet, och samtidigt fortsätta ställa om till grön gas (alltså biogas) med en målsättning på 100% till 2030

det senaste kvartalet låg andelen biogasinblandning på över 39 % (biogasen kommer i första hand från Danmark, i andra hand från Sverige)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
det senaste kvartalet låg andelen biogasinblandning på över 39 % (biogasen kommer i första hand från Danmark, i andra hand från Sverige)
Min tolkning av situationen är att Sverige sänkte skatten på biogas. Därmed ökade inköpen av biogas i Sverige på bekostnad av biogasen i Danmark. Det produceras alltså lika mycket biogas i Danmark och Sverige som innan skatteförändringen.

För övrigt tror jag att biobränslen är en återvändsgränd. Globalt sett finns helt enkelt inte tillräckligt mycket bioenergi för att tillgodose mer en än bråkdel av vårt energibehov. Jag hörde för länge sedan att vi kan välja att driva en sektor (t.ex. biltrafik, båtar, flyg, eller elproduktion) med biobränslen men inte två eller fler. Jag minns förmodligen fel sektorer, men poängen är att energin helt enkelt inte räcker. I varje fall om man räknar på att det skall kosta rimligt mycket.

Är det en återvändsgränd för att det inte är lösningen på allt?

• Gilla
ErikAdolfsson och 5 till
  • Laddar…
Enig om att biobränslen inte räcker till allt, men det i sig är inget problem. Kan de lösa saker som idag är svåra att göra med el, som vissa kemiska processer eller rent av långväga flyg är det nog bra nog.

För det mesta andra kan vi ju använda el – direkt eller via batterier.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Är det en återvändsgränd för att det inte är lösningen på allt?
Nej, du har rätt. Jag använde ett delvis felaktigt ord. Det jag försökte beskriva var att många branscher satsar på att gå över till biobränslen och att det inte kommer fungera för alla. Du får gärna hjälpa mig att hitta ett ord som beskriver det bättre.

S STB skrev:
Min tolkning av situationen är att Sverige sänkte skatten på biogas. Därmed ökade inköpen av biogas i Sverige på bekostnad av biogasen i Danmark. Det produceras alltså lika mycket biogas i Danmark och Sverige som innan skatteförändringen.

För övrigt tror jag att biobränslen är en återvändsgränd. Globalt sett finns helt enkelt inte tillräckligt mycket bioenergi för att tillgodose mer en än bråkdel av vårt energibehov. Jag hörde för länge sedan att vi kan välja att driva en sektor (t.ex. biltrafik, båtar, flyg, eller elproduktion) med biobränslen men inte två eller fler. Jag minns förmodligen fel sektorer, men poängen är att energin helt enkelt inte räcker. I varje fall om man räknar på att det skall kosta rimligt mycket.
Biogas är defintivt en återvändsgränd i mobila applikationer.
Sverige ligger nog i topp där med att ha pumpat in miljarder på statlig och kommunal nivå på alla dessa tankstationer som numera läggs ner, samt subventioner till odugliga gasbilar som nu skrotas i förtid pga "begränsad livslängd" på tankar o allehanda svindyra fel.
Det gnälls mkt på etanolsatsningen men den är löjligt liten i jämförelse vad vi vräkt ut på gasbilar.
Att mata in i ett naturgasnät med kemiska industrier som behöver metan är ju däremot högst vettigt.

Mikael_L
harka harka skrev:
mig veterligen finns det inga planer på att stänga ner det västsvenska gasnätet – tvärtom
det finns planer på att öka upp till 10 TWh i slutet av decenniet, och samtidigt fortsätta ställa om till grön gas (alltså biogas) med en målsättning på 100% till 2030
OK, ja jag hade noll koll på framtidsplanerna för det gasnätet.
Bara att fossilfrihet typ är med i alla planer, men kan den gasen ersättas med förnybart alternativ så funkar ju det också.

Biogasen produceras redan idag i alla bönders gödseltankar, bara att den inte tas tillvara. Så perfekt att trycka in gasen i nätverket för de industrier som kan nyttja gas på ett bra sätt.
Det går ju att förvätska med några processteg så får man bio-methanol, men bara gas är enklast.

Det byggs en del nya anläggningar, Gasum invigde nyss en stor anläggning i Linköping, men där finns väl inget gasnätverk?

K karlmb skrev:
Biogas är defintivt en återvändsgränd i mobila applikationer.
Sverige ligger nog i topp där med att ha pumpat in miljarder på statlig och kommunal nivå på alla dessa tankstationer som numera läggs ner, samt subventioner till odugliga gasbilar som nu skrotas i förtid pga "begränsad livslängd" på tankar o allehanda svindyra fel.
Det gnälls mkt på etanolsatsningen men den är löjligt liten i jämförelse vad vi vräkt ut på gasbilar.
Att mata in i ett naturgasnät med kemiska industrier som behöver metan är ju däremot högst vettigt.
Är det det biogasens fel att tankarna är dåliga?

C
kashieda kashieda skrev:
Är det det biogasens fel att tankarna är dåliga?
Det är inte de att tankarna är dåliga, utan att de i enlighet med regelverket har ett bäst-före-datum.
Annars håller jag inte med om att gasbilarna är odugliga, det är väl i princip alltid VW det handlar om när det varit problem...

C cpalm skrev:
Det är inte de att tankarna är dåliga, utan att de i enlighet med regelverket har ett bäst-före-datum.
Annars håller jag inte med om att gasbilarna är odugliga, det är väl i princip alltid VW det handlar om när det varit problem...
Volvo har haft bättre tankar än de tyska gasbilarna, men de specialdelar som finns, ventiler mm, är så löjligt dyra att reparera eller byta ut, så när bilar är typ 8 år är det vanligt med skroten.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Nämen, en till som svår i kyrkan!
https://www.svd.se/a/zA29kO/elomradena-cementerar-och-forvarrar-problemet-skriver-mats-nilsson

Prisskillnaderna mellan elområden sågs från början som ett symptom på ett underliggande problem: att produktion och konsumtion är geografiskt obalanserade. Men i den nuvarande marknadsmodellen, där flödesbaserad kapacitetsberäkning styr handeln, skapas och förstärks dessa prisskillnader av själva modellen, oavsett om den fysiska obalansen faktiskt motiverar det. Det gör att själva prisskillnaderna börjar fungera som en mekanism som förstärker problemet, snarare än att bara återspegla det. Den modell för flödesbaserad kapacitetsberäkning som implementerats av de nordiska systemoperatörerna tycks prioritera utländska behov, ofta på bekostnad av svenska elkunder. Det svenska stamnätet fungerar i praktiken som en krycka åt ett svagt norskt nät. I detta läge är större elområden inte ett sätt att maskera obalanser utan ett sätt att återta nationell kontroll över prisbildningen.
Vi ska bara handla med el med grannländerna när det finns kapacitet i vårt nät. Andra länder gör just detta. Till exempel begränsar den finske systemoperatören regelmässigt handeln när importhotet mot det egna nätet ökar. Sverige borde inte vara mer generöst med kapacitet än våra grannar.

• Älska
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.