C
S Snikholt skrev:
Finns inga kommersiella lösningar ännu, men några förhoppnings-bolag finns…
Enligt kartan i #11 858 finns det ett antal i Spanien, det är det jag funderar på vad det handlar om.

D daVinci skrev:
Nu är det väl energi som lagras. Och i detta fall värme.
Förutsätter att scopet för kartan är lagring av elenergi på ett eller annat sätt(?)
Annars låter 66 GW för hela Europa väldigt snålt.

harka harka skrev:
att spanjorerna använder naturgas som reglerkraft är helt sant

men att du försöker framställa det som att det är solkraften som tvingar dom att köra naturgas är hittepå och desinformation

några nedslag i det spanska gaseldandet de senaste 9-10 åren:

[bild]

tidigare har man eldat mer naturgas än vad man gör nuförtiden

utbyggnaden av sol- och vindkraft har gjort att man helt avvecklat eldandet av brunkol, och stenkolet är nästan helt borta

koldioxidutsläppen från den spanska elproduktionen har minskat från runt 450g CO2/kWh i början av 2000-talet, till fjolårets 150 – man har alltså skalat bort två tredjedelar av utsläppen
Och som man läser i The Economist:

Medan många europeiska ekonomier kämpar, går Spanien oväntat starkt. Ekonomin växte med 3,2 procent i fjol och det spanska börsindexet Ibex 35 – som följer landets största börsbolag – steg med hela 14,8 procent, en av de bästa siffrorna i Europa.

Billig grön el och en rejält ökad invandring driver utvecklingen, skriver The Economist.
Lär väl vara precis vad många väntat sig av verkligheten.

C cpalm skrev:
Förutsätter att scopet för kartan är lagring av elenergi på ett eller annat sätt(?)
Annars låter 66 GW för hela Europa väldigt snålt.
Nu behövde jag tänka till någon sekund här. Men det skulle väl vara kondingar då som kan sägas lagra elektrisk potential.

Batterier gör det inte. Där är det molekyler med högre energiinnehåll som används för energilagring.

Tror inte man kan fästa så stor betydelse vid just lagring av elenergi.

C
D daVinci skrev:
Nu behövde jag tänka till någon sekund här. Men det skulle väl vara kondingar då som kan sägas lagra elektrisk potential.
Kondingar är väl inte termisk lagring?

K karlmb skrev:
Poängen med gaskraft o all liknande värmekraft är ju att den enkelt kan stängas av när billigare sol o vind producerar.
Tillskillnad från dum-reaktorer som hela tiden måste ha avsättning. Tom mitt i natten när Europa sommartid knappt drar något alls.
Datacenter är en ganska ideal användare av kärnkrafts-el, då dom kan se till att dom har ganska konstant förbrukning. Därav att datacenterägare köper kärnkraftsel och ibland äger känkraftverk.

Dom gör nämligen så att när kunderna inte lastar för fullt så har man dummy belastning så att effektförbrukningen inte skall variera. (Nej jag skämtar inte).

• Haha
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kondingar är väl inte termisk lagring?
Eh? nej. Stod elektrisk potential. Vilket kan ses som just elektrisk energi, vilket var det du initialt refererade till.

S
D daVinci skrev:
Dom gör nämligen så att när kunderna inte lastar för fullt så har man dummy belastning så att effektförbrukningen inte skall variera. (Nej jag skämtar inte).
Varför gör dom det?

C
D daVinci skrev:
Eh? nej. Stod elektrisk potential. Vilket kan ses som just elektrisk energi, vilket var det du initialt refererade till.
Nej, nu blandar du nog ihop mig med någon annan. Min initiala fråga i #11 875 som du svarade på var hur man lagrar el termiskt. Vilket enligt @harkas karta sker på ett antal platser i Spanien.

D daVinci skrev:
Datacenter är en ganska ideal användare av kärnkrafts-el, då dom kan se till att dom har ganska konstant förbrukning. Därav att datacenterägare köper kärnkraftsel och ibland äger känkraftverk.

Så tom datacenter konsumerar mer när solen är uppe än mitt i natten. Tom AI lär ju göra det.

K karlmb skrev:
Så tom datacenter konsumerar mer när solen är uppe än mitt i natten. Tom AI lär ju göra det.
Datacenter kör väl bara på användning?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Datacenter kör väl bara på användning?
Ja, om man bortser från AI-träning och bitcoin mining så borde väl rimligen lasten vara som högst när folk är vakna och använder tjänsterna.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Och hur lagrar man el termiskt? Det skulle jag gärna vilja veta.
ja det kan ju låta spännande – här är det nog främst termisk energilagring, och inte el-värme-el som avses

alltså att att man nyttjar billig el – kapar solcellstopparna om man så vill – till att lagra värme som sedan nyttjas /tas ut/ till uppvärmning (industriella processer eller fjärrvärme)

om vi tittar på den huvudsakliga utvidgningen av energilager – och kanske lite mer handfast begripligt(?) – så är det utrullningen av batterier, och webbplatsen listar följande projekt där effekten är minst 86 MW per lager – vill man veta lagrets kapacitet så får man gå in och klicka på respektive projekt

Karta som visar europeiska batterilager med minst 86 MW effekt, kategoriserade som i drift, under konstruktion, godkända och annonserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inkluderar man alla batterier så blir kartan välfylld med installationer som redan är i drift – men många av dessa är små och primärt inte avsedda för att gör time-shift på produktion-konsumtion, utan bidra med andra stödtjänster

K krfsm skrev:
Spanien borde väl vara bland de bästa länder man kan tänka sig i Europa för sol+batterilagring. Ska ju bara flytta den extra förbrukningen ett par timmar varje dag, och behovet är någorlunda proportionellt mot hur mycket sol det är.
fast alla länder har nog liknande potential/behov av sol och batterilagring

eller tar du in årstidsaspekten också – att batterierna har ett större nyttjande (=lönsamhet) under vintern, i södern?

harka harka skrev:
alla länder har nog liknande potential/behov av sol och batterilagring
Inte mer än alla länder har liknande potential för/behov av vattenkraft. Man kan förstås ha samma nytta av det, men när förutsättningarna skiljer sig åt blir också möjligheten att dra nytta av ett kraftslag olika.

Danmark har mindre potential för/behov av vattenkraft än Sverige, vi har i vår tur mindre potential för/behov av solkraft än Spanien. Geografin ger oss olika förutsättningar.

Redigerat:
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte mer än alla länder har liknande potential för/behov av vattenkraft. Man kan förstås ha samma nytta av det, men när förutsättningarna skiljer sig åt blir också möjligheten att dra nytta av ett kraftslag olika.

Danmark har mindre potential för/behov av vattenkraft än Sverige, vi har i vår tur mindre potential för/behov av solkraft än Spanien. Geografin ger oss olika förutsättningar.
Grattis till ditt 20 000:e inlägg 😃

• Älska
  • Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.