Tack! Misstänker att vissa gärna sett att det varit färre. 😉😇

• Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, nu blandar du nog ihop mig med någon annan. Min initiala fråga i #11 875 som du svarade på var hur man lagrar el termiskt. Vilket enligt @harkas karta sker på ett antal platser i Spanien.
Ja, och det svarade jag på. Det gör man alltså inte, då det är olika energiformer.

Du kan lagra energi termiskt. Eller elektriskt. Eller i molekylbindningar (batterier). Men de energiformerna emellan får du konvertera.
Jag avsåg tillföra förklaringsvärde.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
harka harka skrev:
alltså att att man nyttjar billig el – kapar solcellstopparna om man så vill – till att lagra värme som sedan nyttjas /tas ut/ till uppvärmning (industriella processer eller fjärrvärme)
Ja, det är väl det enda rimliga, i den mån el överhuvudtaget är inblandat. Om man i kontextet elnät räknar förskjutning av (el-)förbrukning som energilager torde man dock rimligtvis även räkna med förskjutning av (el-)produktion, dvs. typ vattenkraft och kraftvärme? Och då får jag inte ihop siffrorna alls.

C cpalm skrev:
Ja, det är väl det enda rimliga, i den mån el överhuvudtaget är inblandat. Om man i kontextet elnät räknar förskjutning av (el-)förbrukning som energilager torde man dock rimligtvis även räkna med förskjutning av (el-)produktion, dvs. typ vattenkraft och kraftvärme? Och då får jag inte ihop siffrorna alls.
I Finland finns en startup som kan återskapa el från sandlager. Till en bråkdel av kostnader för batterier.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och väldigt mycket lägre verkningsgrad.
Så det är inte bara fördelar.

D Daniel 109 skrev:
Och väldigt mycket lägre verkningsgrad.
Så det är inte bara fördelar.
Jag gissar att det är samma kassa verkningsgrad som för kärnkraftverk.

Men det går väl i sig att kombinera. Kylningen av ångan kan göras av uppvärmning av fjärrvärme. Då borde man få upp verkningsgraden betydligt.

Steg 1 borde väl vara att lagra värme till fjärrvärmen. När det är gjort, och det lär ju dröja, så är det väl el som är kvar som alternativ då.

Då jämför du med något helt annat. Det är således inte relevant alls.

D Daniel 109 skrev:
Då jämför du med något helt annat. Det är således inte relevant alls.
Hur går det till då?

Kunde du inte har redogjort för det.

K karlmb skrev:
I Finland finns en startup som kan återskapa el från sandlager. Till en bråkdel av kostnader för batterier.
Hur gör dom det? Dumpar värme i sandlagret och driver en sterlingmotor?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
En turbin är det nog, men ja det är principen.

C
D Daniel 109 skrev:
En turbin är det nog, men ja det är principen.
Berätta mer. Inte självklart hur man driver en turbin med varm sand.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Det står inte mycket om el.
Men man kan använda värmen för att förånga ett medium som driver en turbin.
Nja, det är ju konsistent med det jag skrev. Och som du invände mot. (Men utan att vara konkret i vad du invände mot).

Vill du nu säga att jag hade rätt och du fel?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Hur gör dom det? Dumpar värme i sandlagret och driver en sterlingmotor?
Sterlingmotor har provats av många, men det är lite svårt att få sådana att fungera för det här ändamålet. Finns väl några glada grabbar kvar som inte gett upp än.

C cpalm skrev:
Berätta mer. Inte självklart hur man driver en turbin med varm sand.
Äh, det får man ju lära sig i småbarnsåldern. Sanden behöver inte ens vara varm... 😂
Färgglad sandkvarn för barn, med en blå snurrande hjul och en gul tratt, placerad i ett rödfärgat stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
taikon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.