660 697 läst ·
16 027 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Är det något jag stör mig på är det nätbolagen, helt orimligt.arneri68 skrev:
Är Sverige ett av få länder som har detta problem eller gäller samma sak för alla länder i regionen?
Det känns som el är en stor svensk exportvara. Bla svenska staten lär dra in stora pengar via Vattenfall, liksom svenska och utländska investerare. Vi får leva med stora kraftanläggningar utan att få direkt nytta av dem.
Har kikat på [länk] regelbundet under vintern och Sverige är det land som nästan hela tiden exporterar, medan de andra länderna importerar nästan hela tiden.
Jag undrar även varför min nätleverantör börjat ta väldigt bra betalt för ett nät som de köpte billigt av kommunen. Ca hälften av min elkostnad under januari var kopplade till min nätleverantör.
Kanske inte var så bra att sälja ut stat och kommuns elproduktion och nät? Kanske en av samhällets viktigaste grundpelare har staten noll koll över.
Jag får väl också tacka -er båda - för jag har trots min aktningsvärda ålder heller aldrig haft en aning om att halvannan är räknetalet 1,5.harka skrev:
(det låter lite "halvtreds" över det ...)
Jag har faktiskt alltid trott att det betytt "ungefär hälften" eller "ungefär en halv till" osv lite beroende på var det används.
Och det var inte slut med språklektionen där
Tur att det finns google.harka skrev:
Solkraft som matchar förbrukningen lokalt är strålande, bokstavligen.harka skrev:
det är väl alldeles utmärkt att solen har liknande beteende varje dag, och att den till och med överensstämmer skapligt med människans konsumtionsmönster?
och med den nivå på installationen som vi hade ifjol, så motsvarade solpuckeln i SE4 ungefär vad man fått dra på extra med vattenkraft i Norrland istället (eller importera från utlandet) – jag ser inget problematiskt med det
Ja, jag ser "problemet" på nära håll 😀harka skrev:
...men mina egna solceller har producerat 90% av märkeffekt i varje fall...
du är alltså en del av "problemet" 😉
att din anläggning producerat 90% av märkeffekten är väl underbart – min poäng är att långt ifrån alla av Sveriges 265 000 mindre anläggningar (<20 kW) har lyxen av ett hus som är riktat mot söder och att alla har samma perfekta takvinkel, och att ingen husägare har placerat ut några extra paneler även på andra tak (riktningar)
solparker (>1 MW) står bara för 8% av den installerade effekten och har som du säger typiskt varit orienterade i rakt sydlig riktning då man har varit ute efter att maximera solproduktionen (kWh), men av de samrådshandlingar jag läst, säg, senaste året är det allt fler som nämner placering i öst-västlig riktning (och lite batterilager) – då inte inriktade mot maximal elproduktion utan mot maximal intäkt
i mellansegmentet (20-1000 MW) med 34% av den svenska effekten hittar vi jordbruksfastigheter, flerbostadshus och kommersiella lokaler – de förstnämnda har även de begränsat med tak i rak sydlig riktning, och många kommersiella lokaler har platta tak, vilket kan medföra bygglovskrav om man vill resa ställningar som ger en trevlig vinkel på panelerna mot solen, och där har jag noterat att man ofta väljer att montera panelerna nästan platta, vilket ger en tråkig infallsvinkel, med en mindre lutning mot öst respektive väst för att ge en elproduktion som bättre matchar verksamhetens behov
exempelbild från ett alldeles nylagt tak i Falköping, effekt 499 kW, projekterat av Soltech Energy Solutions:
[bild]
eller det alldeles nylagda taket hos Hultafors stegfabrik i Nässjö – den högra takhalvan vetter mot sydost, den vänstra takhalvan vetter mot nordväst!:
[bild]
...produktionen har redan börjat stanna...
den har nog historiskt sett "stannat" tidigare också – jag har inte grävt i statistiken men jag gör en kvalificierad killgissning att värmekraften har dragits ner när vårfloden slagit till (inte var det väl något som ville att vi skulle lägga ner vattenkraften för att inte förstöra business caset för värmekraften?)
och det är i högsta grad önskvärt med minskad produktion när det är kol och naturgas som måste dra ner på eldandet
sen är det tråkigt att nya produktionsanläggningar och konsumtionsmönster går i så pass långa cykler att det är svårt att få en perfekt matchning – men den [billiga] el som produceras kommer att tas omhand vad det lider, och på vägen fasa ut dyrare och mer oönskade kraftslag (kol, gas)
det är givetvis inte hållbart i längden om elpriset håller en så låg nivå där det omöjliggör att ny elproduktion etableras
Samtidigt ska man komma ihåg att om man placerar solcellerna i öst eller väst och ska ha samma mängd solproduktion som ett söderläge så behöver man kompensera med högre installerad effekt (25 - 37 % högre) och då kommer panelerna fortfarande att ge ett betydande effekttillskott även "kl 12" trots att de sitter vända mot öst eller väst.
Du kan också fundera på varför solcellsparker nu planerar öst-väst orientering för maximal intäkt enligt samrådshandlingar du sett.
Naturligtvis har produktion "stannat" tidigare också, dvs vi reglerar produktionen för att möta behovet. Men i takt med mer och mer sol och vind så finns till sist inget annat alternativ än att reglera ner sol och vind när vattenkraften inte kan reglera ner mer. Nedreglerad sol och vind är energi som vi inte får tillbaka i systemet till skillnad från vattenkraft (spara vatten) eller värmekraft (spara bränsle).
I Spanien begränsade man totala produktionen från vind och sol med 2 % ifjol och uppskattningen är att det ökar mot 5 % 2027-2028. Notera att detta är energi, så effektmässigt är begränsningen betydligt större.
Jag lägger med en bild från Electricity Maps som visar läget i Spanien i slutet av mars. Det syns tydligt hur man begränsar vindkraft (ljusblå) och solkraft (gul) ger inte den topp man brukar se mitt på dagen i vanliga fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min ståndpunkt är att vi har alla möjligheter att ha ett bra elsystem även i framtiden, men det uppnår vi inte med att tro att sol och vind löser allt. Vi behöver en balanserad fossilfri mix av produktion som är samhällsekonomiskt mest fördelaktig för oss. Där ingår sol, vind, vatten, kraftvärme och kärnkraft.
Men känslan nu är att många aktörer försöker plocka russinen ur kakan med hjälp av bidrag, samtidigt som marknadsmodellen också premierar sol och vind på bekostnad av planerbar produktion. Sedan får vi bekosta ytterligare avhjälpande metoder för att vi har skapat problemet med stor varierbar produktion i första läget med dyr batterilagring, automation för flexibel konsumtion, nätutbyggnad inom landet och till andra länder samt ökade kostnader för stödtjänster för att hålla nätet stabilt.
Solel förstör elsystemet och lönsamheten för el som behövs när den väderberoende elen inte levererar.
Kvaliteten på solel är låg jämfört med sådan el som kommer från ordentliga generatorer sådans som används inom vattenkraften, kärnkraften och andra producenter med ordentliga generatorer.
Vindkraften har också sämre generatorer som behöver stödsystem för att överhuvudtaget vara användbar.
Var gång jag är i Spanien observerar jag så lite solel de har på byggnader.
Kvaliteten på solel är låg jämfört med sådan el som kommer från ordentliga generatorer sådans som används inom vattenkraften, kärnkraften och andra producenter med ordentliga generatorer.
Vindkraften har också sämre generatorer som behöver stödsystem för att överhuvudtaget vara användbar.
ja, även om man har lust att producera mer el än vad som förbrukas (och exportmöjligheterna är i det här fallet begränsade till Portugal och Frankrike) så återstår bara att strypa bort produktionen som det inte finns avsättning förM Maba skrev:Ja, jag ser "problemet" på nära håll 😀
Samtidigt ska man komma ihåg att om man placerar solcellerna i öst eller väst och ska ha samma mängd solproduktion som ett söderläge så behöver man kompensera med högre installerad effekt (25 - 37 % högre) och då kommer panelerna fortfarande att ge ett betydande effekttillskott även "kl 12" trots att de sitter vända mot öst eller väst.
Du kan också fundera på varför solcellsparker nu planerar öst-väst orientering för maximal intäkt enligt samrådshandlingar du sett.
Naturligtvis har produktion "stannat" tidigare också, dvs vi reglerar produktionen för att möta behovet. Men i takt med mer och mer sol och vind så finns till sist inget annat alternativ än att reglera ner sol och vind när vattenkraften inte kan reglera ner mer. Nedreglerad sol och vind är energi som vi inte får tillbaka i systemet till skillnad från vattenkraft (spara vatten) eller värmekraft (spara bränsle).
I Spanien begränsade man totala produktionen från vind och sol med 2 % ifjol och uppskattningen är att det ökar mot 5 % 2027-2028. Notera att detta är energi, så effektmässigt är begränsningen betydligt större.
Jag lägger med en bild från Electricity Maps som visar läget i Spanien i slutet av mars. Det syns tydligt hur man begränsar vindkraft (ljusblå) och solkraft (gul) ger inte den topp man brukar se mitt på dagen i vanliga fall.
[bild]
Min ståndpunkt är att vi har alla möjligheter att ha ett bra elsystem även i framtiden, men det uppnår vi inte med att tro att sol och vind löser allt. Vi behöver en balanserad fossilfri mix av produktion som är samhällsekonomiskt mest fördelaktig för oss. Där ingår sol, vind, vatten, kraftvärme och kärnkraft.
Men känslan nu är att många aktörer försöker plocka russinen ur kakan med hjälp av bidrag, samtidigt som marknadsmodellen också premierar sol och vind på bekostnad av planerbar produktion. Sedan får vi bekosta ytterligare avhjälpande metoder för att vi har skapat problemet med stor varierbar produktion i första läget med dyr batterilagring, automation för flexibel konsumtion, nätutbyggnad inom landet och till andra länder samt ökade kostnader för stödtjänster för att hålla nätet stabilt.
möjligheter finns att hantera det på ett bättre sätt, men det tar lite tid innan det kommer på plats
det finns en interaktiv karta över lagringsprojekt i Europa – oklar på hur fullständig och hur aktualiserad den är, men så här säger den om redan installerade energilager i Spanien:
Logga in
Skapa konto
och så här hur många nya projekt som är "Announced" (tillkännagivna):
Logga in
Skapa konto
landskapet förefaller förändra sig raskt – det är förhållandevis snabbt och smärtfritt att lägga till batterier vid befintliga produktionsanläggningar (att nätanslutning redan finns underlättar)
för hela Europa anges att det finns 66 GW lagring redan tillgängligt, 14 GW är under byggnation och 52 GW har fått tillstånd eller tillkännagetts (sen skiljer det förstås i storleken på energilagringen, men den anges inte – för batterilager förefaller det som 2(-4) timmars lager är där man lägger sig idag)
att elsystemet består av flera olika kraftslag som samverkar är inget nytt och har varit med oss i generationer (som undantag tänker jag på tidiga lokala kol- eller vattenkraftverk, eller några stater som i nutid nästan enbart eldar naturgas)
omvandlingen bland elproduktionen styrs av att [man tror] det går att lösa ett problem med att bygga ny elproduktion på ett fördelaktigare vis
...Men känslan nu är att många aktörer försöker plocka russinen ur kakan med hjälp av bidrag...
...får vi bekosta ytterligare avhjälpande metoder...i första läget med dyr batterilagring...
vad är det för aktörer och bidrag du tänker på? mig veterligen byggs all storskalig vindkraft, solkraft och lagring utan några stöd från det allmänna
...Var gång jag är i Spanien observerar jag så lite solel de har på byggnader...N Nils2018 skrev:Solel förstör elsystemet och lönsamheten för el som behövs när den väderberoende elen inte levererar.
Spanien har mycket mer solkraft installerat än vad vi har i Sverige – medan vi har en stor andel på fastigheter har Spanien majoriteten infösta i solparker
...Solel förstör elsystemet och lönsamheten för el som behövs när den väderberoende elen inte levererar...
i fjol hade Spanien sju gånger större installerad solpaneleffekt (32 GW) än Sverige (4.4 GW), och den spanska solkraften stod för 21% av landets elproduktion – alltså 10 gånger större andel än här i Sverige (2%)
hur många gånger sämre / mer förstört / är det spanska elsystemet jämfört med det svenska?
Husägare
· Skåne
· 5 285 inlägg
Spanien har mycket sol och när solen inte producerar så kör man gas för elproduktion, för den snabba regleringen med frekvens hållning (50,00 Hz) är det gasturbiner vilket gör att en stor del är fossilkkraft av dygnet.harka skrev:
Spanien har mycket mer solkraft installerat än vad vi har i Sverige – medan vi har en stor andel på fastigheter har Spanien majoriteten infösta i solparker
...Solel förstör elsystemet och lönsamheten för el som behövs när den väderberoende elen inte levererar...
i fjol hade Spanien sju gånger större installerad solpaneleffekt (32 GW) än Sverige (4.4 GW), och den spanska solkraften stod för 21% av landets elproduktion – alltså 10 gånger större andel än här i Sverige (2%)
hur många gånger sämre / mer förstört / är det spanska elsystemet jämfört med det svenska?
66 GW… lager?harka skrev:
för hela Europa anges att det finns 66 GW lagring redan tillgängligt, 14 GW är under byggnation och 52 GW har fått tillstånd eller tillkännagetts (sen skiljer det förstås i storleken på energilagringen, men den anges inte – för batterilager förefaller det som 2(-4) timmars lager är där man lägger sig idag)
De har fortfarande en hel del kärnkraft, så det är väl rätt likt vårat system förutom att de har fossil gas som regulator.harka skrev:
...Var gång jag är i Spanien observerar jag så lite solel de har på byggnader...
Men de är verkligen på väg att gå ”full retard” och avveckla kärnkraften med start 2027.
Spanien har problem med precis just det vi har talat om här - överproduktion när elen inte behövs. Kombinerat med vikande efterfrågan på el som det verkar. Det förvånar lite faktiskt.
Du verkar helt immun mot de problem detta innebär - men kastar in lite svepande om att det är lagring på gång.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Det behövs bara mjukvarubegränsning för export i växelriktarna vid överproduktion av solel som man inte kan ta hand om.S Snikholt skrev:De har fortfarande en hel del kärnkraft, så det är väl rätt likt vårat system förutom att de har fossil gas som regulator.
Men de är verkligen på väg att gå ”full retard” och avveckla kärnkraften med start 2027.
Spanien har problem med precis just det vi har talat om här - överproduktion när elen inte behövs. Kombinerat med vikande efterfrågan på el som det verkar. Det förvånar lite faktiskt.
Du verkar helt immun mot de problem detta innebär - men kastar in lite svepande om att det är lagring på gång.
Gas som reglering är ganska bra då den kan ersättas av biogas i ledningarna när produktionen av biogas ökar
Ja, men det kan ändå vara billigare än kärnkraft om det är låg nyttjandegrad.