805 287 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Låter smart om man kan prefab kassetter på marken o bara lyfta upp med kranbil. Borde gå betydligt fortare och bli bättre kvalitet. Man kan nog skippa att gå runt takfoten dock för om det bara handlar om 2-3 fasten under pannor på varje sida nock så kan det utföras bättre och tätare, utan att det drar iväg kostnadsmässigt.J jawen skrev:Så var det absolut inte meningen att mitt inlägg skulle tolkas!
& du missförstår mig helt då jag INTE menar "slängas på som en sadel eller filt"
Utan solpanelerna skulle på plats monteras i stora "kassetter" i ett byggbart system, som sedan förankrades i husets sidor (under takfoten) på bägge sidor.
Och likt en bygel fälldes över taket OCH förankras även vid nock.
Självklart svårt att i ord förklara en ide, men tänk lite typ hur sopbilarna via bygeln tömmer sopkärlen.
Du har inte en aning om det är, eller kommer att bli, ett problem alltså men vill ändå använda det som argument för att det blir dyrt. Uppfattat.J jawen skrev:
Jag skrev inte att vi aldrig importerade för 30 år sedan. Jag skrev att vi kunde försörja oss själva med el årets alla timmar. På fackspråk säger man effekttillgänglighet eller effekttillräcklighet. På den tiden hade vi dessutom effekt över och kunde hjälpa våra grannländer med effekt då det var kallt i hela norra Europa. Nu är vi tvungna att importera när det är som värst. Ju mer planerbar produktion (läs kärnkraft) vi lägger ner desto värre blir det.B bjorn.abelsson skrev:Det är inte riktigt sant. Fram till ungefär 2010 nettoimporterade Sverige el tämligen regelbundet. Både 1970 och 1980 nettoimporterade Sverige el, trots att elanvändningen då var mindre än hälften av vad den var som högst. (1970 var elanvändningen 63,4 TWh, 2001 var den 150,5 TWh). Efter 2010 har Sverige nettoexporterat el samtliga år.
2024 nettoimporterade Sverige el under 154 timmar, fördelat på 20 dygn. Drygt hälften av timmarna var under januari. Mest importerade vi den 6 januari då vi importerade alla 24 timmarna, som mest 2,5 GW mellan klockan 17 och 18 och totalt 39,4 GWh. Dock importerade vi även 17,6 GWh den 5 januari, från klockan 05 till 24 samt 4,6 GWH den 7 januari, från klockan 00 till 11. Under 53 timmar i följd importerade vi alltså netto 62 GWh. Detta är knappast något betydande problem, eftersom vi nästan alltid kan räkna med att det finns el att importera..
Elutbytet mellan Norge och Sverige kan knappast heller kallas för att vi "snyltar på Norge". Mars 2024 - februari 2025 exporterade Sverige 9 TWh el till Norge och importerade 2,4 TWh. Litet förenklat kan man säga att när det blåser bra i Sverige så exporterar vi el till Norge, som då kan spara vatten i sina kraftverksdammar, eller ibland t.o.m. pumpa upp vatten i sina pumpkraftverk. När det blåser mindre kan Norge använda sitt sparade vatten och exportera el till Sverige. Detta är ett bra system som gynnar både Sverige och Norge, inte att något av länderna snyltar på det andra.
Vad som händer när inflytelserika människor tror att internationell handel är ett nollsummespel, där den enes vinst betyder den andres förlust, ser vi ju otäcka exempel på just nu. De ömsesidiga nyttorna av export och import gäller även för el. Att bygga ny elproduktion för att garantera att inhemsk elproduktion räcker till även utan import vore extremt dyrt och olönsamt.
Japp, jag hävdar att en bas av kärnkraft är det billigaste och mest miljövänliga alternativet för ett fossilfritt elsystem. Givetvis är det bra att komplettera med vattenkraft och kraftvärmeverk av den typ vi redan har. Jag håller med dig om att det är dyrt att bygga ny kärnkraft. Det var vansinne att lägga ner vår gamla kärnkraft där alla kapitalkostnader var avskriva. Det var riktigt billig el.C cpalm skrev:
Det jag hävdade var alltså att den dyra nya kärnkraften trots allt är billigare än sol + vind + lagring i ett fossilfritt elsystem.
Sol + vind + fossila bränslen är i normalfallet billigt om vi kan och vill köpa gas från Ryssland.
Ja, du har i grova drag rätt i detta. Nu under Ukrainakriget så stämmer visserligen inte det du skriver om att gasen skulle vara billigare än kolet.Mikael_L skrev:
Du har rätt i att kolkraftverk inte reglerar lika snabbt som gaskraften, om det verkligen har byggts fler gaskraftverk av denna orsaken är dock tveksamt, gaskraften har högre verkningsgrad, särskilt nybyggda sådana, jämfört med de gamla kolverken som då fasas ut.
Så gaskraften tjänar bättre med pengar på minst 4 punkter, mer el per energienhet inköpt bränsle, billigare bränsle, billigare utsläppsrätter per producerad MWh, renare avgaser.
Så denna utveckling tror jag själv mest drevs av affärsmässiga skäl.
Alla våra 6 nedlagda reaktorer hade avskriva kapitalkostnader och kunde ha renoverats för ofantliga belopp utan att det skulle blivit dyrare än ny kärnkraft. Nu har vi istället ersatt dem med en massa vindkraft som kostat massor av miljöbelastning och växthusgaser att bygga.
Poängen är fortfarande att det är billigare med kärnkraft än vindkraft + lagring i ett helt fossilfritt elsystem. Förmodligen spelar det ingen roll om vindkraften skulle vara gratis eftersom lagringen är såpass dyr.Mikael_L skrev:
Japp, och anledningen är att elsystemet i norra Europa som helhet har fossila bränslen som backup då det inte blåser.Mikael_L skrev:
Tyskland har byggt sol och vind i över 20 år och genererar en massa el fossilt. Hade de för 20 år sedan byggt kärnkraft för de pengarna och låtit bli att skrota reaktorer så hade de både varit fossilfria och förmodligen kunnat försörja några grannländer med el också.Mikael_L skrev:
Jag har inte koll på vilka bidrag som Tyskland har. I Sverige har ju alla försvunnit nu, dock har det tillkommit ett nytt långt mer kostsamt bidrag, mycket dyrare än vad som någonsin har betalats ut till sol, vind, elbilspremier och allt - tillsammans!! , riktat till kärnkraft.
Kommer du säga att Sverige "sitter i skiten" med detta bidrag som kostar vansinniga summor, sen?
Noll förbränning i Tyskland är svårt att se just nu i Tyskland, dock minskar de ändå kraftigt på sin förbränning varje år nu, och får samtidigt alltmer gynnsamma elpriser. Så det finns väl lite tid att komma på lösningen på det sista. Men om den lösningen är kärnkraft så borde de nog börja bygga nu, så det är klart om 20 år.
Se svaret ovan till Bjorn.Mikael_L skrev:
Fel, vi har aldrig kunnat försörja oss själva alla årets timmar.
Före 2011 så importerade vi lite typiskt sett hälften av årets timmar, idag importerar vi kanske 0,2% av årets timmar. Så du behöver bara backa tillbaka 15 år så ser du en otroligt mycket sämre "handelsbalans" för vår el.
Sen snyltar vi inte på Norge, de säljer till oss ibland, vi säljer till dom ibland. Vi säljer och köper av varandra så det gagnar bägge.
Ryska BN är ett bra exempel. Speciellt Kina har olika nya reaktortyper igång och under byggnad. T.ex.Mikael_L skrev:
Ge mig något exempel. Ryssland har en BN-600 och en BN-800, och planerade en ännu större, då vare sig den byggdes eller fler exemplar av de andra storlekarna, så finns det kanske någon hake.
Mig veterligen har alla andra breeders lagts ner, ofta p.g.a tekniska problem, risker eller ekonomi.
Själv skulle jag älska att se breeders lite överallt, blykalla ska väl bli en breeder, och de satsar på flytande bly istället för flytande natrium, vilket både har fördelar och nackdelar. Jag hoppas de lyckas.
Men det som inte ens har kommit på ritbordet, utan finns bara som konceptuella idéer, molten salt, pebble bed, gas cooled osv osv, är ju ytterligare spännade tekniker. Här är det ju riktigt trist att kärnteknisk forskning och utveckling inte fortsatte, så vi kommit förbi gen III+ reaktorer idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/HTR-PM
Ja, det är verkligen trist att vi hamnat på efterkälken och alltför få av västländerna inser behovet av att komma ikapp.
Jag är inte låst vid batterier. Föreslå vilka lagringslösningar du vill. Vattenkraften är tyvärr redan maximalt utbyggd om vi inte vill offra ännu mer natur för att bygga dammar.Mikael_L skrev:
Vår vattenkraft arbetar tyvärr väldigt ofta på antingen max eller min eftersom reglerutrymmet på ca 10 GW inte räcker för att reglera både konsumtionen och vindkraftens fluktuationer.