Mikael_L
S Snikholt skrev:
Oj! Fick han bidrag för att köpa den?
Talar han vitt och brett om att vi alla måste bidra med att köra fler mil med fossilbilar?
Han smiter från skatt.
Och han har en outnyttjad resurs som alla borde få ta del av.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
S STB skrev:
Jag skrev inte att vi aldrig importerade för 30 år sedan. Jag skrev att vi kunde försörja oss själva med el årets alla timmar. På fackspråk säger man effekttillgänglighet eller effekttillräcklighet. På den tiden hade vi dessutom effekt över och kunde hjälpa våra grannländer med effekt då det var kallt i hela norra Europa. Nu är vi tvungna att importera när det är som värst. Ju mer planerbar produktion (läs kärnkraft) vi lägger ner desto värre blir det.
Nämen du har ju helt fel, det är ju tvärtom.
Förut var vi beroende av elimport, hade effektbrist, idag inte.

Mikael_L
S STB skrev:
Poängen är fortfarande att det är billigare med kärnkraft än vindkraft + lagring i ett helt fossilfritt elsystem. Förmodligen spelar det ingen roll om vindkraften skulle vara gratis eftersom lagringen är såpass dyr.
Lagringen är redan på plats i Sverige, den byggde vi klart på 80-talet.

Mikael_L
S STB skrev:
Tyskland har byggt sol och vind i över 20 år och genererar en massa el fossilt. Hade de för 20 år sedan byggt kärnkraft för de pengarna och låtit bli att skrota reaktorer så hade de både varit fossilfria och förmodligen kunnat försörja några grannländer med el också.
Nejdå, de hade inte alls varit fossilfria idag, långt ifrån.
Men hade de inte stängt fullt fungerande kärnkraftverk i bra skick så hade de troligen använt något mindre fossilt idag.
Men det är svårt att veta helt säkert, för sånt här påverkar allt som annars skedde.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han smiter från skatt.
Och han har en outnyttjad resurs som alla borde få ta del av.
Nej du, det där duger inte. 🙂
Min poäng här är att det är dubbelmoral, om det inte framgår.

Och det är helt OK, de flesta har det. Men få erkänner det. Särskilt inte wannabee idealister.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nämen du har ju helt fel, det är ju tvärtom.
Förut var vi beroende av elimport, hade effektbrist, idag inte.
Minns inte om ni bevisat att det funnits ett beroende, eller om det har varit prisbetingat.

Helt klart hade vi mer effekt tillgänglig i Sverige som kunde leverera on demand.

Att påstå något annat är ljug.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Moraliskt tvivelaktigt men fullt rimligt ekonomiskt
Vad är moralisk tvivelaktigt i mitt inlägg?

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vad är moralisk tvivelaktigt i mitt inlägg?
Ingen aning - har du känt efter?
Implementeringen av det du föreslår kan vara det, beroende på vem som gör det och hur.

• Wow
djac
  • Laddar…
Hur kan det vara omoraliskt att inte sälja till negativt pris?

S
D Daniel 109 skrev:
Hur kan det vara omoraliskt att inte sälja till negativt pris?
Det beror på vad du väljer att göra med överskottet.

Och om man har hög svansföring i miljöfrågor, särskilt kopplat till sitt solcellsägande.

Men jag märker att det blir ”tilt” hos många.
Det är fint att vara ”miljövän” så länge det inte kostar dem något. 🤗

• Gilla
jawen
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du har inte en aning om det är, eller kommer att bli, ett problem alltså men vill ändå använda det som argument för att det blir dyrt. Uppfattat.
När man efter många år som snickare har sett vad man sett & dessutom lägger till faktorerna.

1) Yrkessnickarna finns knappt kvar, utan dom har blivit ersatta med hobbysnickare från Baltikum.
2) Solcellsbranschen var "lätta stora snabba pengar" som gjorde att oseriösa helt utan etik & moral drogs till branschen& sålde MAX för en period för att sedan "lägga omkull" företaget..
3) Hur stort antal villor har redan fått små läckage i dag utan att dom ens veta om det.

Då inser man att det bör vara stora mörkertal där ute i landet, & eftersom ingen försäkring heller täcker skadan efter att företaget konkat, så blir nästan ALLT inom detta mörkertal då dom flesta företag i Solcellsbranschen redan har gjort konkurs.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
J jawen skrev:
När man efter många år som snickare har sett vad man sett & dessutom lägger till faktorerna.

1) Yrkessnickarna finns knappt kvar, utan dom har blivit ersatta med hobbysnickare från Baltikum.
2) Solcellsbranschen var "lätta stora snabba pengar" som gjorde att oseriösa helt utan etik & moral drogs till branschen& sålde MAX för en period för att sedan "lägga omkull" företaget..
3) Hur stort antal villor har redan fått små läckage i dag utan att dom ens veta om det.

Då inser man att det bör vara stora mörkertal där ute i landet, & eftersom ingen försäkring heller täcker skadan efter att företaget konkat, så blir nästan ALLT inom detta mörkertal då dom flesta företag i Solcellsbranschen redan har gjort konkurs.
Även hört talas om att man kan få problem med fuktig vind i äldre hus, med tak nedlusat av solceller. @hörsägen

Eftersom panelerna blockar solinstrålning, som kan vara nödvändig för att värma upp och torka ut. Kan vara BS, men jag har i alla fall hört det.

Oavsett - jag tror få riskbedömningar i ämnet har gjorts innan installation.

S Snikholt skrev:
Det beror på vad du väljer att göra med överskottet.

Och om man har hög svansföring i miljöfrågor, särskilt kopplat till sitt solcellsägande.

Men jag märker att det blir ”tilt” hos många.
Det är fint att vara ”miljövän” så länge det inte kostar dem något. 🤗
Varför skulle man vara miljövän för att man betalar för att bli av med el? All bränslebaserad elproduktion är redan avstängd vid det laget.

S
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man vara miljövän för att man betalar för att bli av med el? All bränslebaserad elproduktion är redan avstängd vid det laget.
Jasså är den? Okej, i hela Nordpool- marknaden då eller?
Det var som…

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle kunna svära på att jag sett rätt stora prisdifferenser mellan elområden… med minuspriser och höga priser samtidigt.
Måste ha drömt

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.