805 403 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
System är stabila tills de inte är det längre. Jag kan tex. inte säga en exakt siffra vad som är tipping point vad gäller intermittent kraft, men jag vet att den finns.Mikael_L skrev:
Mitt räkneexempel var endast till för att visa på potentialen med solkraft.
Prova att flytta detta till ett land lite söderut i Europa, så ser du nog att det snabbt blir vettigare.
Själv tror jag att mänskligheten främsta energikälla kommer till sist bli solkraft, men inte under de närmaste 10 åren , inte en chans, nu håller vi på och experimenterar oss fram, ungefär som man grejade i slutet av 1800-talet när man till sist fick lite fason både på bilmotorn och elektriciteten.
edit:
Men jag har haft fel förut, t.ex ansåg jag att kärnkraft var farligt, att vindkraft inte alls fungerar, att Sveriges elsystem skulle krascha efter nedläggningen av R2 och R1.
Men jag hoppas jag blir lite klokare efter varje gång jag misslyckas.
Att låtsas som det regnar så länge allt verkar fungera gynnar ingen.
Jag får ”ångest” över allt som liknar fårskocks och sektbeteende.Mikael_L skrev:
När främsta samtalsämnet i fikarummen är elpriset, Tibber, hembatterier, elbilar och hemautomation… kryddat med ”vi måste glra vad vi kan för den globala uppvärmningen” då anar jag oråd.
2024 importerade vi el netto under 154 timmar. Utan vindkraften hade vi behövt importera under betydligt fler timmar. Under de 154 timmar som vi importerade 0,1 TWh producerade vindkraften 0,4 TWh, vattenkraften 1,5 TWh och kärnkraften 0,9 TWh. Så att vi några få timmar importerar 3,7 procent av den el vi använder under dessa få timmar är knappast något stort problem.J jawen skrev:
Om vi tittar enbart på maxtimmen utgjorde dock importen 11 procent av den totala elanvändningen under den timmen.
Hur stol andel av solcellsanläggningarna på villatak skapar fuktskador då? Har du några siffror att presentera eller hittar du på egna bara?J jawen skrev:Är oxå för solpaneler, men inte monterade på villors tak på det sätt som nu används.
Panelerna bör i par kunna fästas i byglar & sedan ligga på taket med fastsättning endast uppe vid nock.
Men själva förankringen av bygeln i huset sidor, så att man undviker alla fuktskador.
Om endast 10 % av alla solpanelers montering skapar en fuktskada, så talar vi ändå om 60 miljarder i åtgärd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Det här låter ärligt talat ungefär som om du argumenterade för att det minsann gick att ha toaletter inne, så länge som man byggde dem precis som utedass och inte riskerade att utsätta garderoben de byggdes i för fukt.J jawen skrev:
Det är en helt absurd tanke att solpaneler ska hängas på på taket som en sadel på en häst eller en filt slängd över en stolsrygg. Det är, tack och lov, inte så teknikutveckling går till. Saker kommer göras annorlunda, på gott och ont. Mest gott.
Därmed inte sagt att jag tror på solceller på svenska villatak, men det är en annan fråga.
En sak som jag finner intressant.
Nu ska iofs bidraget eventuellt försvinna men…
Att ge 60-öre/kWh till mindre solcellsproducenter, för el som vaskas utomlands tycker ni säkert är jättebra?
Men att ge 80 öre till kärnkraft är fasligt dyrt.
Om så, förklara er 🙂
Och ja, tekniskt sett är det inget bidrag och ”vaskas utomlands” är trams. Men jag kunde inte låta bli.
Nu ska iofs bidraget eventuellt försvinna men…
Att ge 60-öre/kWh till mindre solcellsproducenter, för el som vaskas utomlands tycker ni säkert är jättebra?
Men att ge 80 öre till kärnkraft är fasligt dyrt.
Om så, förklara er 🙂
Och ja, tekniskt sett är det inget bidrag och ”vaskas utomlands” är trams. Men jag kunde inte låta bli.
Ja, det är som vaccin och penicillin, alla bara hyllar det, skumt!S Snikholt skrev:
Skämt åsido, det är så här upplysningen fungerar, när en kunskap blir allmängods så händer det saker men innan det ingenting, du måste kunna dra dig till minnes flera tidigare beteenden som ändrats genom historien och nu se att det inte varit konspirationer?
Jag menar absolut inte att det är konspirationer. Var får du det ifrån?D djac skrev:Ja, det är som vaccin och penicillin, alla bara hyllar det, skumt!
Skämt åsido, det är så här upplysningen fungerar, när en kunskap blir allmängods så händer det saker men innan det ingenting, du måste kunna dra dig till minnes flera tidigare beteenden som ändrats genom historien och nu se att det inte varit konspirationer?
Att jämföra vaccin… nä bättre kan du.
Citatet nedan kan lika gärna gälla min sida av myntet by the way.
”Det finns två saker som är oändliga. Universum och mänsklig dumhet. Jag är dock inte helt säker att det gäller universum!”
"Jag får ”ångest” över allt som liknar fårskocks och sektbeteende."S Snikholt skrev:
Så när kunskap blir allmän så kommer det ändra majoritetens beteende, det är för det mesta inte dåligt, tvärtom är det en bra egenskap att kunna ändra sig när nya kunskaper erövras.
Nejdå, du har rätt.S Snikholt skrev:
Fast ofta producerar panelerna i Belgien, Nederländerna och Tyskland än mer samtidigt, så elen ändå flödar TILL Sverige då, och skapar nära noll eller negativt elpris här (och där).
Men ibland har vi ju mer sol i Sverige och mer mulet på kontinenten, och då används Svenska skattepengar för att subventionera el till andra länder.
Det bästa vore ju helt klart att alla energislag skulle få klara sig utan subventioner, samt att alla skulle själva betala sina externa kostnader.
Det är ju bra att elcertifikatsystemet numera är skrotat, och de som fortfarande har det i några år till (för att de kom in i det i tid) får löjligt låg ersättning (under ett öre per kWh).
Det är sunt att 60-öringen försvinner, jag kan dock tycka att det borde trappas ner stegvis med en redovisad plan, för att allt hela tiden händer plötsligt och ryckigt ökar ju inte tilltron hos de som ska investera.
Jag har inte solpaneler, så jag talar inte i egen sak här.
Gällande att betala sina egna kostnader, stå för sina externaliteter så är det nog kärnkraften som ligger bäst till. De är tvungna att fondera medel till framtida hantering av utbränt bränsle, och SKB har i en noggrant utförd analys kunnat slå fast att fonden räcker till detta samt verkens framtida demontering.
Vindkraftsparker är också tvungna att fondera för framtida avveckling, men regelverket här har varit rätt löst formulerat (men jag tror att det har skärpts upp de senaste 1-2 åren nåt, jag borde läsa på) så det har varit olika satta nivåer och krav utifrån lite godtycke hos resp länsstyrelse.
Vi vet helt enkelt inte om de tvingas avsätta tillräckligt med pengar. Men systemet finns på plats åtminstone.
Solpaneler har mig veterligen inga alls krav på fond för framtida avveckling.
Vad gäller fossila kraftslag så betalar de inte alls på långa vägar för sina externaliteter.
Att det dör 10.000 - 40.000 i förtid bara pga kolkraft, bara i EU betalar de inte mycket för, det fossila skadar våra samhällen lika mycket som covid gjorde, dock varenda år, inte bara under två år.
https://www.nyteknik.se/nyheter/rapport-23-000-dor-i-fortid-av-kolutslapp/804744
Till detta har vi miljöförstöring vid utvinning, frakt, och användning, och resthantering från kol, olja och gas.
T.ex. är kolkraft världens största utsläppskälla av kvicksilver, i askan från några års kolkraftsbränning finns mer radioaktiva partiklar än Chernobyl-olyckan släppte ut osv osv.
Redan i dagens klimatförändringar så får vi missväxt, torka, skyfall, hela städer som förstörs i översvämningar osv osv, saker som kostar billiontals $, som det fossila inte fonderar några pengar för, och den framtida flytten av miljontals, kanske en miljard människor, som nu bor på platser som i framtiden inte kommer att gå att bo på, det fonderas inte heller några medel för utav fossilindustrin.
Skulle det fossila betala för sina externaliteter, dagens och kommande, så antar jag att det rätta priset för en liter bensin inte är under 50 SEK.
Och elen tillverkad med gas, skulle inte kosta under 10kr/kWh, och tillverkad med kol - dubbelt så dyr.
edit:
Fonderade medel för kärnkraftverk och vindkraftverk, och solkraft gäller Sverige, i det jag skrivit, jag har ingen aning om hur det ser ut i andra länder.
Redigerat:
Så för att kort sammanfatta vad min åsikt landar i (med tanke på att förra inlägget är min övergripande åsikt om energisystemet).
Ja, jag är mycket positiv till att det byggs ny och mer kärnkraft (dock tycker jag att det är bättre att Svenska staten gör det själva, än att subventionera utländska företag).
Men jag är mycket positiv till mer vind och sol, massor, och nu så snabbt som möjligt, för att så snabbt som möjligt stoppa mänsklighetens självskadebeteende med fossil energi. Detta gör skillnad nästan direkt, inte om 15 år.
Men kärnkraften har det motigt, för framtidens energisystem och energibehov är svåra att överblicka (det händer extremt mycket och väldigt snabbt på området för tillfället), så därför börja bygga något jättedyrt som kan börja returnera pengar först om 15 år - ger många kalla fötter, det förstår jag.
Och vad gäller kärnkraft, då Sverige redan är i en bra sits, reda har fossilfri elproduktion och inte alls har en lika enorm omställning till fossilfritt i allt annat, så är det kanske lite dumt att bygga kärnkraft i Sverige, det ska väl byggas i Polen, Danmark, Tyskland, Italien, Grekland osv. Där de fortfarande har gigantiska mängder fossilt som ska fasas ut.
Ja, jag är mycket positiv till att det byggs ny och mer kärnkraft (dock tycker jag att det är bättre att Svenska staten gör det själva, än att subventionera utländska företag).
Men jag är mycket positiv till mer vind och sol, massor, och nu så snabbt som möjligt, för att så snabbt som möjligt stoppa mänsklighetens självskadebeteende med fossil energi. Detta gör skillnad nästan direkt, inte om 15 år.
Men kärnkraften har det motigt, för framtidens energisystem och energibehov är svåra att överblicka (det händer extremt mycket och väldigt snabbt på området för tillfället), så därför börja bygga något jättedyrt som kan börja returnera pengar först om 15 år - ger många kalla fötter, det förstår jag.
Och vad gäller kärnkraft, då Sverige redan är i en bra sits, reda har fossilfri elproduktion och inte alls har en lika enorm omställning till fossilfritt i allt annat, så är det kanske lite dumt att bygga kärnkraft i Sverige, det ska väl byggas i Polen, Danmark, Tyskland, Italien, Grekland osv. Där de fortfarande har gigantiska mängder fossilt som ska fasas ut.
Redigerat:
Jag kan historiskt minnas många.S Snikholt skrev:
Just nu är det tullar, och förövrigt Trump, han pågår ju hela tiden.
Sen var det Covid på tapeten varje dag ett tag, sen var var 9/11, och Usama bin Laden och al qaida och allt, Aids, watergate, år2000-oron, plastöarna i stilla havet, grafikkortsbrist, Nordkoreas kärnvapen, Sovjets kollaps ...
Ja människan verkar vara designade för fårskocks och sektbeteende.
Kanske därför som människan är så mottaglig för t.ex. klimatförnekarsekten, trots att både logik och bevis mot detta finns absolut tillräckligt av.
Jag håller nog med om allt men opponerar mig ändå mot att ta bort 60-öringen, det handlar inte så mycket om energi för mig utan mer om att man ska hålla avtal, speciellt staten mot medborgarna. Man ber någon göra en ganska stor investering på vissa premisser, för att sen när den är gjord ändra sig, det ligger en hel del Trump i det beteendet.Mikael_L skrev:
Nejdå, du har rätt.
Fast ofta producerar panelerna i Belgien, Nederländerna och Tyskland än mer samtidigt, så elen ändå flödar TILL Sverige då, och skapar nära noll eller negativt elpris här (och där).
Men ibland har vi ju mer sol i Sverige och mer mulet på kontinenten, och då används Svenska skattepengar för att subventionera el till andra länder.
Det bästa vore ju helt klart att alla energislag skulle få klara sig utan subventioner, samt att alla skulle själva betala sina externa kostnader.
Det är ju bra att elcertifikatsystemet numera är skrotat, och de som fortfarande har det i några år till (för att de kom in i det i tid) får löjligt låg ersättning (under ett öre per kWh).
Det är sunt att 60-öringen försvinner, jag kan dock tycka att det borde trappas ner stegvis med en redovisad plan, för att allt hela tiden händer plötsligt och ryckigt ökar ju inte tilltron hos de som ska investera.
Jag har inte solpaneler, så jag talar inte i egen sak här.
Gällande att betala sina egna kostnader, stå för sina externaliteter så är det nog kärnkraften som ligger bäst till. De är tvungna att fondera medel till framtida hantering av utbränt bränsle, och SKB har i en noggrant utförd analys kunnat slå fast att fonden räcker till detta samt verkens framtida demontering.
Vindkraftsparker är också tvungna att fondera för framtida avveckling, men regelverket här har varit rätt löst formulerat (men jag tror att det har skärpts upp de senaste 1-2 åren nåt, jag borde läsa på) så det har varit olika satta nivåer och krav utifrån lite godtycke hos resp länsstyrelse.
Vi vet helt enkelt inte om de tvingas avsätta tillräckligt med pengar. Men systemet finns på plats åtminstone.
Solpaneler har mig veterligen inga alls krav på fond för framtida avveckling.
Vad gäller fossila kraftslag så betalar de inte alls på långa vägar för sina externaliteter.
Att det dör 10.000 - 40.000 i förtid bara pga kolkraft, bara i EU betalar de inte mycket för, det fossila skadar våra samhällen lika mycket som covid gjorde, dock varenda år, inte bara under två år.
[länk]
Till detta har vi miljöförstöring vid utvinning, frakt, och användning, och resthantering från kol, olja och gas.
T.ex. är kolkraft världens största utsläppskälla av kvicksilver, i askan från några års kolkraftsbränning finns mer radioaktiva partiklar än Chernobyl-olyckan släppte ut osv osv.
Redan i dagens klimatförändringar så får vi missväxt, torka, skyfall, hela städer som förstörs i översvämningar osv osv, saker som kostar billiontals $, som det fossila inte fonderar några pengar för, och den framtida flytten av miljontals, kanske en miljard människor, som nu bor på platser som i framtiden inte kommer att gå att bo på, det fonderas inte heller några medel för utav fossilindustrin.
Skulle det fossila betala för sina externaliteter, dagens och kommande, så antar jag att det rätta priset för en liter bensin inte är under 50 SEK.
Och elen tillverkad med gas, skulle inte kosta under 10kr/kWh, och tillverkad med kol - dubbelt så dyr.
edit:
Fonderade medel för kärnkraftverk och vindkraftverk, och solkraft gäller Sverige, i det jag skrivit, jag har ingen aning om hur det ser ut i andra länder.
Klokt eller oklokt men det finns nog en hel del som lånat till solpaneler baserat på statens upplägg.
Å andra sidan öppnar det ju exempelvis för en malusskatt på alla befintliga fossilbilar, det bli ju också fritt fram att efter ett år med nytt kärnkraftverk ta bort den där prisgarantin men är det verkligen en sån stat vi vill ha?
--och varje år denna melodifestivalMikael_L skrev:
Jag kan historiskt minnas många.
Just nu är det tullar, och förövrigt Trump, han pågår ju hela tiden.
Sen var det Covid på tapeten varje dag ett tag, sen var var 9/11, och Usama bin Laden och al qaida och allt, Aids, watergate, år2000-oron, plastöarna i stilla havet, grafikkortsbrist, Nordkoreas kärnvapen, Sovjets kollaps ...
Ja människan verkar vara designade för fårskocks och sektbeteende.
Kanske därför som människan är så mottaglig för t.ex. klimatförnekarsekten, trots att både logik och bevis mot detta finns absolut tillräckligt av.
Var inte så rädd eller orolig.S Snikholt skrev:
Det är liksom inte Titanic det här.
Ett isberg - pang, och sen försvann allt för att aldrig återuppstå och 2/3 dog.
Utan det här är bara ett energisystem, när den sista snurran som orsakar tipping point ansluts, så kopplar vi snabbt ifrån den, och gör som människan gör, tänker om och tänker nytt, och gör en ny strategi, tar nya tag, uppfinner något.
Förenklat, i verkligheten kommer vi ju märka att det inte är bra helt gradvis, och börja styra om redan innan.
Och det allra värsta som kan hända är ju ett strömavbrott.
Om detta håller dig vaken om nätterna ska jag kanske gratulera dig till att faktiskt inte alls se några stora problem här i världen.