804 656 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Du menar att de ska kopplas upp mot "storhjärnan" i det smarta elnätet, och att SVK ska ges möjlighet att blocka växelriktare? Ja det är möjligt, men det görs inte.D Daniel 109 skrev:
Sen har du fel i det du säger - de bidrar till instabilitet. De tränger bort svängmassa, vilket ger minskad hysteres.
Även kortslutningseffekt i nätet kan påverkas.
Du har en intressant spaning här. Det tycks som att exponentiell tillväxt som modell för prediktioner av framtiden har någon sorts extra stark attraktionskraft för många människor. Jag vet inte varför men om och om igen så leder det till felprediktioner och dålig policy, vare sig det är COVID, investeringar, befolkningsökningar, klimatet eller elbehov.S Snikholt skrev:Ja, sen kan vi alla ta en funderare på hur det kommer att bli med den exponentiellt stora ökningen av elförbrukning i Sverige som alla skränar om. Den som många menar gör att installerad produktionseffekt i alla dess former är av godo - bygg mer, bygg snabbt, bygg billigt!! Men satsa för guds skull inte på kärnkraft, den är för dyr och farlig!
Hur väl har dessa prognoser/antaganden fallit ut historiskt?
Kan det vara Dunning–Kruger-effekten? Att första kontakt med exponentiell tillväxt som fenomen är så ointuitiv att när slanten väl trillar ned så känner sig folk så insiktsfulla att de överskattar förklaringsvärdet av denna självklarhet?
Redigerat:
I halva landet, den halva där solen är noll på vintern, då har vi enbart vattenkraft. Denna kan spara vatten sommartid vid torka och exportera ännu mer.Nötegårdsgubben skrev:
I första vändan ja, men alla skulle ju omfattas inom tio år och statistik för en medelvilla var enklast att få fram. Erkänner att den inte är perfekt. För lokaler i stort (privata som offentliga) verkar uppvärmningen till 80 % bestå av fjärrvärme.
Det ändrar dock inte att förbrukningen nationellt är rejält högre vintertid än sommartid. Vi pratar över 50 % högre, 16.500 GWh i januari mot 10.500 i juli.
För att solceller ska göra någon nämnvärd nytta i ett sådant system krävs det att annan produktion dras ned, vilket gör att vinterelen blir svår att räkna hem. Solelen blir då parasitär på systemet, så att tvinga fram sådan kan sannolikt bli kostnader som slår dubbelt, både i att en i sig olönsam solcellsanläggning måste inskaffas och att övrig el blir dyrare när solcellerna inte bidrar.
Så inga problem där.
Att det ska omfatta alla nya byggnader , ja det låter ju lite mer auktoritärt onekligen.
Det räcker att ta bort subventioner som gör det lönsamt att leverera oavsett efterfrågan.S Snikholt skrev:Du menar att de ska kopplas upp mot "storhjärnan" i det smarta elnätet, och att SVK ska ges möjlighet att blocka växelriktare? Ja det är möjligt, men det görs inte.
Sen har du fel i det du säger - de bidrar till instabilitet. De tränger bort svängmassa, vilket ger minskad hysteres.
Även kortslutningseffekt i nätet kan påverkas.
Hysteres har inte den betydelse du tror.
Jo vid tidigare diskussion så kunde vi inte hitta när överspänningsskyddet löser ut i växelriktaren.S Snikholt skrev:
Sen om elnätsägaren har möjlighet till en "kill-switch" som diskuteras i Belgien.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Nu ja, men nu var ju en stor del av min kritik att även dessa ska tvingas installera solceller, vilka blir oerhört svåra att räkna hem. Sen är det inte helt korrekt att där bara finns vattenkraft, en hel del vind finns där också, även om det i sig inte påverkar argumentet nämnvärt.K karlmb skrev:
Kan de verkligen det? Det finns vattendomar om minsta flöde liksom fyllnadsgrad på magasinen. Kan/får vattenkraften dra ner så mycket mer sommartid? (Det är en ärlig fråga, jag vet inte.)K karlmb skrev:
Rent konceptuellt håller jag dock med om att solceller kan bidra dagtid på sommarhalvåret om det finns balanskraft att växla ut. Jag är bara djupt skeptisk till att balanskraften i verkligheten kommer vara annat än tyskeldad gas eller kol.
Som på beställning så har vi en ny artikel om ankkurvan.D Daniel 109 skrev:
Ankkurvan är här igen – solceller utmanar elsystemet
https://www.tn.se/naringsliv/42054/ankkurvan-ar-har-igen-solceller-utmanar-elsystemet/
"
50 Hertz varnar för blackouter i påsk
TN har tidigare också rapporterat om att den tyska systemoperatören 50 Hertz gått ut och varnat regeringen för blackouter särskilt under påsk på grund av överproduktion av solenergi och att de för att avstyra riskerna kräver att nätägare får tillåtelse att stänga av solcellsanläggningar, vilket också påminner om de utmaningar i Belgien som TN skrev om förra våren.Ja, de problemen får man av system som gör det lönsamt att leverera el oavsett om det finns efterfrågan eller inte. Det är inte produktionsmetoden i sig som är problemet.
Av egen erfarenhet kan jag tillägga att i södra sverige är åtta månader goda vad det gäller solel, tre är dåliga och en hygglig, i mitt fall får jag ca 30% av förbrukningen den månaden.Nötegårdsgubben skrev:
Ja du, TN... jag undrar vad Rita Skeeter på The Daily Prophet skriver om saken..P paralun skrev:Som på beställning så har vi en ny artikel om ankkurvan.
Ankkurvan är här igen – solceller utmanar elsystemet
[länk]
"
50 Hertz varnar för blackouter i påsk
TN har tidigare också rapporterat om att den tyska systemoperatören 50 Hertz gått ut och varnat regeringen för blackouter särskilt under påsk på grund av överproduktion av solenergi och att de för att avstyra riskerna kräver att nätägare får tillåtelse att stänga av solcellsanläggningar, vilket också påminner om de utmaningar i Belgien som TN skrev om förra våren.
Gör det inte?D Daniel 109 skrev:
Lokalnätet är som bekant inte designat för att alla ska kunna maxa sin säkring samtidigt.
Profilen på solcellsproduktion gör att alla maxar sin produktion samtidigt, när vi pratar villor så infaller det dessutom under en tid när efterfrågan generellt är låg.
Så hur hanteras det menar du? Får en transformator på något magiskt vis högre kapacitet vid omvänd effektriktning?
Du har många små lokala flaskhalsar i ett elområde. Men de påverkar inte elpriset.
Dvs. ett högt elpris som signalerar hög efterfrågan, men en lokaltrafo kan fortfarande vara mättat åt andra hållet.
Är det så svårt för dig att förstå?
Redigerat: