804 672 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag gillar inte att ha tråkig ton men skulle uppskatta om du slutar klistra sån skit på mig, tack.Nötegårdsgubben skrev:
Att tro att andra har politiska preferenser men inte man själv borde mana till eftertanke.
Att anpassa sin förbrukning till utbudet är per definition att anpassa sig snarare än låta tygla utbudet. Man kan tycka att det är bra, men att inte se att det är en återgång till ett mer naturnära liv är anmärkningsvärt.
Jag anpassar också min förbrukning efter utbudet, men jag skulle tycka att det vore bättre och mer av utveckling om istället utbudet kunde anpassas efter efterfrågan snarare än tvärtom.
Bra jämfört med vad? Att inte kunna eller inte behöva anpassa sig?
Klart det är politiskt att tycka att det är bra att folk lever på ett visst sätt oavsett deras preferenser.
Att ha ett teknikintresse, som jag haft sen barnsben, är inte politiskt, det finns några till här som jag kan se har detta och inte har en tråkig politisk agenda bakom sina inlägg, det ser jag som sunt. Då kan man alltså både vara kärnkraftspositiv och se svårigheterna med att få till det, tex ekonomiskt, att bli kallad saker för det är faktiskt galet.
Låt mig gissa att hela din besparing ligger i att du nu betalar mindre skatter och avgifter. Ge oss gärna siffror på hur mycket du betalade innan och hur mycket du betalar nu för elen. Räkna sedan ut hur mycket mindre du betalar i skatter och avgifter.D djac skrev:Ja, nej så har jag såklart inte gjort, och som du vet är det inte realistiskt, jag har inte gått off-grid.
Men jag är själv positivt förvånad av utfallet med batteri, elkostnaden kommer att ligga under noll, inklusive elbil och elnätskostnaderna gå ner dramatiskt, nu har jag inte haft batteriet ett helt år än så jag kan inte redovisa i detalj, jag får be om tid där.
Före solceller och batteri så låg vi på 20-22.000kWh/år (utan elbil), rullande 12 månader ligger jag nu på 8.000 (med elbil) men då har jag ju ingen sommar med batteri inräknat så det bör ju gå ner något ytterligare.
Resultatet blir normalt att för varje tusenlapp du sparar så går staten och elnätföretag miste om 5 till 10 ggr mer pengar. I synnerhet när man räknar med de bidrag som du fått vid installation.
Som lök på laxen producerar du den årstid då vi förbrukar som minst vilket gör att behovet av fossil reglerkraft ökar, även om den reglerkraften finns utomlands.
Jag har inte för avsikt att göra det, jag kan bara redovisa enkla fakta och för min del lever jag "inom systemet", dvs jag betalar moms, skatt, osv och på samma sätt får jag ränteavdrag, pensionsavsättningar, jobbskatteavdrag, grönt bidrag, osv. jag ser ingen vits med att skala av allt detta och försöka mig på någon sorts fiktiv nettoberäkning.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag delar med mig av är vad som händer med utgifterna för el i mitt fall, förutom att de försvinner så ser jag personligen ett värde i att jag dels blir relativt okänslig för elpriset i stort men också känns det skönt att inte fundera på elpriset i stunden. Det sista är subjektiva personliga värderingar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Vad är att klistra skit på dig, att påpeka att du likt alla andra har en politisk uppfattning? Då tycker jag ärligt talat att du har väl låga trösklar för vad det innebär att kasta skit.D djac skrev:
Nej, men de slutsatser du drar är inte ofärgade av dina preferenser.D djac skrev:
Jag har ett motsvarande teknikintresse. Att vi kommer till så olika slutsatser så ofta har rimligen att göra med skilda politiska preferenser, inte att den ene av oss inte förstår.
Jag vet inte riktigt vad du menar men dels köper jag mindre el, och den jag köper har ett lägre pris eftersom jag aldrig mer köper under dygnets pristoppar, bara i dalarna, under nio av tolv månader laddar jag ju dessutom oftast batteriet med solel.S STB skrev:Låt mig gissa att hela din besparing ligger i att du nu betalar mindre skatter och avgifter. Ge oss gärna siffror på hur mycket du betalade innan och hur mycket du betalar nu för elen. Räkna sedan ut hur mycket mindre du betalar i skatter och avgifter.
Resultatet blir normalt att för varje tusenlapp du sparar så går staten och elnätföretag miste om 5 till 10 ggr mer pengar. I synnerhet när man räknar med de bidrag som du fått vid installation.
Som lök på laxen producerar du den årstid då vi förbrukar som minst vilket gör att behovet av fossil reglerkraft ökar, även om den reglerkraften finns utomlands.
Har faktiskt inte brytt mig om att göra den kalkylen eftersom jag tycker att elpriset, och nätavgifterna, varierar för mycket mellan åren, det är ju enkelt att se på inköpt el däremot, utan elbil så har det droppat från 20-22 till 8,5kWh, då är 7,5 månader utan batteri så jag kan inte ge en helårsbild än.
Nu var det frågan om nätstabilitet jag kommenterade. Men nej, de ger inte koldioxidutsläpp heller.
De kan styras mycket snabbt och kan då användas bör att ge nätet stabilitet.
Men det var påståendet att den ger nätinstabilitet jag vände mig mot. Jag påstod inte att den bidrar till stabilitet, även om det ör möjligt.
Men det var påståendet att den ger nätinstabilitet jag vände mig mot. Jag påstod inte att den bidrar till stabilitet, även om det ör möjligt.
Jo favorit i repris och detsamma gäller Tyskland angående nätstabilitet och solel.😂D Daniel 109 skrev:
Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige
https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/