D djac skrev:
Ja du, TN... jag undrar vad Rita Skeeter på The Daily Prophet skriver om saken..
Jo och det gäller ju nu att tänka till så att det inte blir lika illa som i Tyskland o Belgien.

Sen numera så fattar ju de flesta att det behövs en riktig kalkyl för en solcellsinvestering så det kanske löser sig självt? Nya tider! 😉

• Haha
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Gör det inte?
Lokalnätet är som bekant inte designat för att alla ska kunna maxa sin säkring samtidigt.

Profilen på solcellsproduktion gör att alla maxar sin produktion samtidigt, när vi pratar villor så infaller det dessutom under en tid när efterfrågan generellt är låg.

Så hur hanteras det menar du? Får en transformator på något magiskt vis högre kapacitet vid omvänd effektriktning?

Du har många små lokala flaskhalsar i ett elområde. Men de påverkar inte elpriset.

Dvs. ett högt elpris som signalerar hög efterfrågan, men en lokaltrafo kan fortfarande vara mättat åt andra hållet.
Är det så svårt för dig att förstå?
Det här framförs ju ständigt men jag tvivlar starkt på relevansen i detta, tekniskt hänger nog de flesta med men att förändringar kräver förändringar är knappast något nytt och mycket av dessa är redan gjorda i tidigare omställningar.

Många områden har gått igenom en omställning från oljeeldning till eluppvärmning, vi har förtätningar, elbilar, osv, allt påverkar elleveranserna, precis som solceller gör.

Jag tror att solcellsdelen har blåsts upp dels för att den faller i god jord, det är poppis att hata solceller och dels för att det betyder mer cash, den perfekta stormen för nätbolagen, de hittar ett argument med vind i seglen och kan då få stöd för att ta ännu mer betalt för investeringar som i de flesta fall skulle gjorts ändå.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Något som inte fungerar i praktiken på sommaren och inte fungerar i teorin på vintern. Låter inte det jäkligt dumt tycker Du?
Precis vad är det som inte funkar i praktiken på sommaren och i teorin på vintern?
Antingen tänker vi på helt olika saker eller så missförstår jag dig. Kan du förtydliga?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu handlar det mer om att man på kontinenten blev beroende av en galen diktators fossilgas för att lägga ner kärnkraft. Det gick inte så bra och har kostat oss en förmögenhet!
Nä det beror på ett före detta nazzeland tyckte att vindkraft och soldito är överlägset allt annat

• Wow
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej så var det inte förr, men då dog man också av lunginflammation.
det naturliga urvalet gäller..alltid

D
returen returen skrev:
det naturliga urvalet gäller..alltid
Korkat, lever du så själv?

S
D djac skrev:
Det här framförs ju ständigt men jag tvivlar starkt på relevansen i detta, tekniskt hänger nog de flesta med men att förändringar kräver förändringar är knappast något nytt och mycket av dessa är redan gjorda i tidigare omställningar.

Många områden har gått igenom en omställning från oljeeldning till eluppvärmning, vi har förtätningar, elbilar, osv, allt påverkar elleveranserna, precis som solceller gör.

Jag tror att solcellsdelen har blåsts upp dels för att den faller i god jord, det är poppis att hata solceller och dels för att det betyder mer cash, den perfekta stormen för nätbolagen, de hittar ett argument med vind i seglen och kan då få stöd för att ta ännu mer betalt för investeringar som i de flesta fall skulle gjorts ändå.
Idealism vs realism i sin renaste form.

D djac skrev:
Korkat, lever du så själv?
likt Darvin ja absolut.
korkat lär ju stå för dig

D
S Snikholt skrev:
Idealism vs realism i sin renaste form.
Jag skulle säga realism, alla gör bara precis det de ska göra av uppenbara och välkända skäl. Ibland är saker bara precis vad det ser ut som, man behöver liksom inte leta efter alternativa agendor.

Jag säger inte detta upprört, det har diskuterats otaliga gånger här och det finns väl en viss samsyn i att det är olyckligt med privata monopol men nu är de här och då kan vi inte låtsas som att det inte för med sig alla förväntade och naturliga följderna av detta.

D
returen returen skrev:
likt Darvin ja absolut.
korkat lär ju stå för dig
Jag tror inte på dig, så om du bryter benet haltar du ut i skogen och svälter ihjäl vid en stam?

D djac skrev:
Jag tror inte på dig, så om du bryter benet haltar du ut i skogen och svälter ihjäl vid en stam?
tro gör de som inte vet och då helst i kyrkan.
möjligt att du är undantagen Darvins lära föreligger dock

S
D djac skrev:
Ibland är saker bara precis vad det ser ut som, man behöver liksom inte leta efter alternativa agendor.
Går ju ganska diametralt emot detta påstående:
D djac skrev:

D
S Snikholt skrev:
Går ju ganska diametralt emot detta påstående:
Absolut inte, då har uttryckt mig fel, jag tycker mönstret är tydligt, nätbolagen fångar upp varje händelse, även om det är BAU, som får medial uppmärksamhet och verkar få lite folkligt stöd, och presenterar detta som något nytt som borde prissättas.

Jag blir inte förvånad för så fungerar varenda företag, kan något få ett pris och därmed generera en intäkt så ska man göra det, det är helt naturligt och det har lett till nätägarna redan idag överdebiterar något enormt, det är rena guldgruvorna de bolagen.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Absolut inte, då har uttryckt mig fel, jag tycker mönstret är tydligt, nätbolagen fångar upp varje händelse, även om det är BAU, som får medial uppmärksamhet och verkar få lite folkligt stöd, och presenterar detta som något nytt som borde prissättas.

Jag blir inte förvånad för så fungerar varenda företag, kan något få ett pris och därmed generera en intäkt så ska man göra det, det är helt naturligt och det har lett till nätägarna redan idag överdebiterar något enormt, det är rena guldgruvorna de bolagen.
BAU?

D
S Snikholt skrev:
BAU?
Förlåt, -Business As Usual

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.