D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gör dig inte dummare än du är. Att medvetet missförstå vad någon skriver gagnar ingen.

Såhär ser exempelvis elkostnaden för en normalvilla ut i Sverige. Kostnaden per månad är nära fem gånger så hög i januari som i juli. Att fylla på med mer kraft som främst bidrar på sommaren gör väldigt lite nytta.

[bild]
För den med solceller och batteri är elkostnaden noll och nätkostnaden går ner med ca 60%, pratar i SE4 ska tilläggas.

D djac skrev:
Det finns lämpligare platser för det mesta och det är inget politiskt ställningstagande att använda bra teknik på mer än ett ställe. däremot är motståndet mot solceller rent politiskt i mina ögon.
Att tro att andra har politiska preferenser men inte man själv borde mana till eftertanke.
D djac skrev:
Jag tror du missuppfattar vad jag menar med anpassad förbrukning med batteri, att ha ett handlager med el ger en frihet från pris och belastningstoppar, det handlar inte alls om att inte använda när det passar en, snarare tvärtom.
Att anpassa sin förbrukning till utbudet är per definition att anpassa sig snarare än låta tygla utbudet. Man kan tycka att det är bra, men att inte se att det är en återgång till ett mer naturnära liv är anmärkningsvärt.

Jag anpassar också min förbrukning efter utbudet, men jag skulle tycka att det vore bättre och mer av utveckling om istället utbudet kunde anpassas efter efterfrågan snarare än tvärtom.
D djac skrev:
Det kommer snart vara mycket vanligt och bra för alla som är uppkopplade på elnätet.
Bra jämfört med vad? Att inte kunna eller inte behöva anpassa sig?
D djac skrev:
Inget politiskt här heller bara enkel praktisk logik och beprövad tillgänglig teknik.
Klart det är politiskt att tycka att det är bra att folk lever på ett visst sätt oavsett deras preferenser.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
För den med solceller och batteri är elkostnaden noll och nätkostnaden går ner med ca 60%, pratar i SE4 ska tilläggas.
Jag skulle vilja se den kalkylen, utan subventioner. Tror inte på det. Än mindre om produktionen ska ske i anslutning till konsumtionen snarare än månader eller kvartal förskjutet från den.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Vad kostar då ett batteri som kan laddas under sommaren som sen räcker för 4 månaders behov (nov-feb, ungefär).
För mitt hus skulle det behöva vara ca 4800 kWh * batteri ...

edit:
* elbilsladdningen ej medräknat, den skulle ju kunna ske på publik laddare under vintern.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gör dig inte dummare än du är. Att medvetet missförstå vad någon skriver gagnar ingen.

Såhär ser exempelvis elkostnaden för en normalvilla ut i Sverige. Kostnaden per månad är nära fem gånger så hög i januari som i juli. Att fylla på med mer kraft som främst bidrar på sommaren gör väldigt lite nytta.

[bild]
Nu gällde det väl offentliga byggnader? De värms sällan med el. Utan de förbrukar mest el dagtid till belysning, ventilation och datorer typ.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Nu gällde det väl offentliga byggnader? De värms sällan med el. Utan de förbrukar mest el dagtid till belysning, ventilation och datorer typ.
Säg mig - vem ska förbruka all denna effekt som peakar mer eller mindre exakt samtidigt. Det är väl bra att det finns grundlast som kan absorbera detta. Du Karlmb har varit ganska mycket emot exportkablar. Och alla utom de grönaste inser att vi behöver ha kvar baskraft.
Får inte ihop det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Säg mig - vem ska förbruka all denna effekt som peakar mer eller mindre exakt samtidigt. Du Karlmb har varit ganska mycket emot exportkablar.
Får inte ihop det.
Håller med om att eftersom det inte går åt så mkt el i en modern kontorsfastighet som i en elvärmd villa, så skulle det kunna leda till överproduktion. Men å andra sidan kan man ju i det läget ladda elbilar (som snart blir vanligare i norr) på jobbet (bra för norrländska långpendlare) utan att det behöver kosta mer än på natten.
Jag ser inte direkt ett mardömsscenario utifrån vad vi vet idag.

S
K karlmb skrev:
Håller med om att eftersom det inte går åt så mkt el i en modern kontorsfastighet som i en elvärmd villa, så skulle det kunna leda till överproduktion. Men å andra sidan kan man ju i det läget ladda elbilar (som snart blir vanligare i norr) på jobbet (bra för norrländska långpendlare) utan att det behöver kosta mer än på natten.
Jag ser inte direkt ett mardömsscenario utifrån vad vi vet idag.
Nog för att det slösas i det offentliga, men tänker du då att man ska ge gratis laddning till anställda?

Det finns ett undantag om förmånsbeskattning för laddning till 2026, sen måste arbetsgivare sannolikt börja redovisa denna förmån. Förmånen ska värderas till vad kostnaden skulle vara att ladda motsvarande publikt.

Intresset för laddning på jobbet lär dyka snabbt då, förutom för de som är tvungna att ladda för att ens komma hem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nog för att det slösas i det offentliga, men tänker du då att man ska ge gratis laddning till anställda?

Det finns ett undantag om förmånsbeskattning för laddning till 2026, sen måste arbetsgivare sannolikt börja redovisa denna förmån. Förmånen ska värderas till vad kostnaden skulle vara att ladda motsvarande publikt.

Intresset för laddning på jobbet lär dyka snabbt då, förutom för de som är tvungna att ladda för att ens komma hem.
Vem vet hur man ser på beskattning av elbilsladdning om några år. Samma med beskattning gratis parkering på jobbet.

K karlmb skrev:
I första vändan ja, men alla skulle ju omfattas inom tio år och statistik för en medelvilla var enklast att få fram. Erkänner att den inte är perfekt. För lokaler i stort (privata som offentliga) verkar uppvärmningen till 80 % bestå av fjärrvärme.

Det ändrar dock inte att förbrukningen nationellt är rejält högre vintertid än sommartid. Vi pratar över 50 % högre, 16.500 GWh i januari mot 10.500 i juli.

För att solceller ska göra någon nämnvärd nytta i ett sådant system krävs det att annan produktion dras ned, vilket gör att vinterelen blir svår att räkna hem. Solelen blir då parasitär på systemet, så att tvinga fram sådan kan sannolikt bli kostnader som slår dubbelt, både i att en i sig olönsam solcellsanläggning måste inskaffas och att övrig el blir dyrare när solcellerna inte bidrar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
I första vändan ja, men alla skulle ju omfattas inom tio år och statistik för en medelvilla var enklast att få fram. Erkänner att den inte är perfekt. För lokaler i stort (privata som offentliga) verkar uppvärmningen till 80 % bestå av fjärrvärme.

Det ändrar dock inte att förbrukningen nationellt är rejält högre vintertid än sommartid. Vi pratar över 50 % högre, 16.500 GWh i januari mot 10.500 i juli.

För att solceller ska göra någon nämnvärd nytta i ett sådant system krävs det att annan produktion dras ned, vilket gör att vinterelen blir svår att räkna hem. Solelen blir då parasitär på systemet, så att tvinga fram sådan kan sannolikt bli kostnader som slår dubbelt, både i att en i sig olönsam solcellsanläggning måste inskaffas och att övrig el blir dyrare när solcellerna inte bidrar.
Jag vet inte hur många ggr jag har lyft fram detta, men det viftas bort.

Det är också så att ett kraftsystem är stabilt… tills det inte är det längre. Det finns en gräns för hur mycket intermittent kraft man kan ha utan att behöva investera och tillföra en massa dyr teknik som kan hantera det. Och då går lönsamheten ner ännu mer. Men det går liksom inte in.

Du tycks tro att de produktionsmetoder du syftar på är helt ostyrbara. Det är de inte. De är väldigt styrbara.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad kostar då ett batteri som kan laddas under sommaren som sen räcker för 4 månaders behov (nov-feb, ungefär).
För mitt hus skulle det behöva vara ca 4800 kWh * batteri ...

edit:
* elbilsladdningen ej medräknat, den skulle ju kunna ske på publik laddare under vintern.
Ja, nej så har jag såklart inte gjort, och som du vet är det inte realistiskt, jag har inte gått off-grid.

Men jag är själv positivt förvånad av utfallet med batteri, elkostnaden kommer att ligga under noll, inklusive elbil och elnätskostnaderna gå ner dramatiskt, nu har jag inte haft batteriet ett helt år än så jag kan inte redovisa i detalj, jag får be om tid där.

Före solceller och batteri så låg vi på 20-22.000kWh/år (utan elbil), rullande 12 månader ligger jag nu på 8.000 (med elbil) men då har jag ju ingen sommar med batteri inräknat så det bör ju gå ner något ytterligare.

S
D Daniel 109 skrev:
Du tycks tro att de produktionsmetoder du syftar på är helt ostyrbara. Det är de inte. De är väldigt styrbara.
Inom elkraftsammanhang talar man om planerbara och intermittenta produktionsmetoder och det finns bra definitioner på de orden i elkraftsammanhang. Styrbart är inte väldefinierat i fackspråket, men kan givetvis användas i ett debattsyfte, men det är svårt att förstå vad du menar utan en bättre förklaring.

Vad är det som är svårt att förstå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.